pozycja bezpieczna

Co robić podczas ataku padaczki?

Faustyna - specjalista Tipy.pl
Niewiele osób wie, że jedną z najstarszych i najczęstszych chorób neurologicznych jest padaczka. W Polce chorobę zdiagnozowano u około 400 osób. Życie z padaczką nie jest łatwe, choć możliwe. Chorzy borykają się z wieloma problemami, czują się odrzuceni i brakuje im poczucia własnej wartości. Byłeś świadkiem ataku padaczki? Poniżej znajdziesz wskazówki co należy zrobić w takim przypadku oraz czego pod żadnym pozorem robić nie wolno.
1
Istnieje kilka rodzajów napadów padaczkowych. Poniżej dowiesz się jak zachować się w przypadku dwóch najbardziej powszechnych: napadu toniczno-klonicznego oraz napadu częściowego złożonego.
2

Napad toniczno-kloniczny.
Podczas napadu toniczno-klonicznego osoba cierpiąca na padaczkę najpierw robi się zupełnie sztywna, traci przytomność, a następnie upada na ziemię. Potem występują ruchy przypominające szarpanie. Może się również zdarzyć, że na skutek nieregularnego oddechu usta chorego nabiorą niebieskawego odcienia. Czasami może nastąpić także nieutrzymanie moczu i stolca. Po około minucie objawy powinny ustąpić, a chory odzyska przytomność.

3
padaczka - pierwsza pomoc

Co możesz zrobić:

  • Usuń przeszkody tak, by chory podczas drgawek o nic się nie uderzył.

  • Podłóż mu pod głowę poduszkę.

  • Sprawdź tożsamość chorego, powinien posiadać specjalny identyfikator informujący o jego chorobie.

  • Ułóż chorego w pozycji bezpiecznej, w której będzie mu się lepiej oddychało (tak jak na obrazku).

  • Nie odchodź dopóki atak się nie zakończy.

  • Postaraj się zachować spokój.

4

Nigdy:

  • Nie powstrzymuj ruchów ciała chorego.

  • Nie wkładaj niczego w jego usta.

  • Nie próbuj go przenosić chyba, że znajduje się w miejscu, które stanowi zagrożenie dla jego zdrowia lub życia.

  • Nie dawaj choremu nic do jedzenia, ani picia do czasu aż atak całkowicie ustąpi.

5

Zadzwoń po ambulans, jeśli:

  • Wiesz, że to pierwszy w życiu atak tej osoby.

  • Objawy utrzymują się dłużej, niż pięć minut.

  • Napady powtarzają się jeden po drugim, a chory nie odzyskuje między nimi przytomności.

  • Chory zranił się podczas napadu.

  • Uważasz, że konieczna jest pomoc lekarza.

6
Napad częściowy złożony.

Podczas tego napadu padaczki osoba chora zupełnie traci świadomość tego, co robi. Często zdarza się, że ciągle powtarza tą samą czynność, gryzie i połyka części własnego ubrania lub przegryza swoje wargi, a także nadmiernie często przełyka ślinę i spaceruje nerwowo. Osoba taka nie reaguje na to, co się do niej mówi, może również cierpieć na halucynacje. Chory po ustąpieniu ataku kompletnie go nie pamięta.

7

Co możesz zrobić:

  • Odsuń osobę z miejsca zagrożenia.

  • Nie odchodź od chorego do momentu, aż atak ustąpi.

  • Postaraj się zachować spokój.

  • Wyjaśnij, że wszystko, co zaszło już minęło.

8

Nigdy:

  • Nie powstrzymuj ruchów ciała chorego.

  • Nie rób gwałtownych ruchów i nie krzycz, bo możesz dodatkowo przestraszyć chorego.

  • Nie zakładaj, że chory zdaje sobie sprawę z tego, co się wokół dzieje.

  • Nie dawaj choremu nic do jedzenia, ani do picia do czasu, aż atak całkowicie ustąpi.

9

Zadzwoń po ambulans, jeśli:

  • Wiesz, że jest to pierwszy w życiu atak tej osoby. Objawy utrzymują się dłużej, niż pięć minut.

  • Chory zranił się podczas ataku.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

zatkane ucho
ość w gardle
sól bocheńska

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane