depresja poporodowa

Jak sobie radzić z depresją poporodową?

MamaOliMamaOli - specjalista Tipy.pl
Szacuje się, że niemal połowa wszystkich kobiet odczuwa przygnębienie po porodzie. U większości z nich złe samopoczucie psychiczne jest chwilowe i trwa zaledwie kilka dni. Jednak jeśli ten stan przeciąga się do kilku tygodni lub nawet kilku miesięcy, wówczas mamy do czynienia z prawdziwą depresją poporodową. Jeśli czujesz, że ciebie ona dotyczy to z pewnością wiesz już, że musisz z nią walczyć. Poniżej przedstawiam kilka sposobów:
1
Zidentyfikuj objawy prawdziwej depresji poporodowej. Jak już wspomniano, podstawowym objawem jest długość czasu trwania depresji oraz pogłębianie się uczucia braku sensu w życiu z dnia na dzień. Niektórym matkom się również wydaje, że wręcz nie chcą swojego dziecka i obwiniają je za swoje samopoczucie.

Podstawowe objawy depresji poporodowej to:

- brak zainteresowania dzieckiem,
- negatywne uczucia do dziecka,
- strach przed skrzywdzeniem dziecka,
- zaprzestanie dbania o siebie (nie malujesz się, nie starasz dobrze wyglądać itp),
- utrata przyjemności płynącej z czegoś co wcześniej lubiłaś robić (oglądanie seriali, bieganie, czytanie),
- brak energii i motywacji,
- brak poczucia własnej wartości,
- poczucie winy,
- zmiana wagi (przytycie lub nagłe schudnięcie), zmiana apetytu,
- śpisz więcej lub mniej niż zazwyczaj,
- myśli o śmierci lub o samobójstwie.

Czasami chociaż rzadko, kobiety zapadają na psychozę poporodową charakteryzującą się utratą kontaktu z rzeczywistością. Jest ona bardzo niebiezpieczna i może spowodować samobójstwo lub dzieciobójstwo. Psychoza poporodowa objawia się nagle w przeciągu pierwszych 48 godzin do 2 tygodni po porodzie.

Objawami psychozy poporodowej są:

- halucynacje (widzenie różnych rzeczy, których nie ma w rzeczywistości lub słyszenie głosów),
- urojenia (paranoidalne lub irracjonalne przekonania),
- skrajne pobudzenie i niepokój,
- zagubienie i dezorientacja,
- gwałtowne zmiany nastroju,
- dziwne zachowanie,
- niezdolność lub odmowa snu i jedzenia,
- myśli samobójcze lub próby samobójcze,
- myśli o skrzywdzeniu lub zamordowaniu dziecka.
2
Jeśli masz taką możliwość dołącz do grupy wsparcia. Jeśli będziesz przebywać w towarzystwie kobiet, które czują się podobnie do ciebie, to zauważysz, że nie jesteś sama. W takiej grupie możesz uzyskać również informacje, na temat najlepszych terapeutów w swoim mieście. Dowiesz się również, w jaki sposób inne kobiety radzą sobie z depresją.
3
Idź na terapię. Zapytaj w miejscowym szpitalu o lekarzy specjalizujących się w leczeniu depresji poporodowej.
4
Zastanów się nad przyjmowaniem leków. Istnieje wiele leków na depresję (przepisywanych na receptę). Weź jednak pod uwagę ich skutki uboczne, w szczególności jeśli jesteś matką karmiącą. Możesz jednak spróbować leków ziołowych, które nie zaszkodzą twojemu dziecku. Leki na depresję należy przyjmować przez dłuższy okres czasu - nie działają one natychmiast.
5
Poproś o pomoc przyjaciół i rodzinę. W tym okresie będziesz potrzebować jak najwięcej wsparcia. Oprócz wsparcia psychicznego będziesz potrzebować również kogoś, kto mógłby się zająć dzieckiem, abyś ty mogła dojść do siebie. Bardzo pomocni mogą okazać się twoi rodzice oraz rodzice ojca dziecka. Dziadkowie zwykle bardzo chętnie opiekują się swoimi wnukami.
6
Terapia hormonalna – estrogen z antydepresantami często pomaga na depresję poporodową. Istnieją pewne ryzyka związane z terapią hormonalną, zatem najlepiej porozmawiać o niej ze swoim lekarzem.
7
Udaj się do poradni małżeńskiej. Często depresja poporodowa wynika z problemów z partnerem (brak jego pomocy, brak wsparcia, odizolowanie).
8
Codziennie znajdź dla siebie trochę czasu, nawet gdyby miałoby to być tylko 15 minut. Zrób coś co cię zrelaksuje i sprawi, że poczujesz się lepiej.
9
Zacznij prowadzić dzienniczek, w którym zapisuj swoje emocje i myśli. Jest to dobry sposób na wyzbycie się z siebie wszystkiego co leży ci na sercu. Poza tym dzięki dzienniczkowi będziesz widzieć czy robisz postępy w leczeniu.
10
Nie staraj się robić wszystkiego doskonale i nie bądź dla siebie zbyt surowa. To, że mleko wykipiało czy dziecko zrobiło kupkę zaraz po przebraniu nie jest powodem do płaczu. Nigdzie się nie spiesz i nie denerwuj.
11
Nie udawaj przed całym światem, że jesteś szczęśliwa i że sobie świetnie radzisz. Daj upust swoim negatywnym emocjom. Staraj się uzyskać pomoc gdzie to tylko możliwe i wyręczać się kim tylko się da. Jeśli koleżanka zaproponuje ci, że ci zrobi obiad to się zgódź na to. Jeśli teściowa zadzwoni, że przyjdzie do dziecka to ją zaproś wręcz jej dziecko a sama idź się wykąpać.
12
Pamiętaj, że nikt od ciebie nie oczekuje, abyś była supermamą.
?

Wskazówki
* Jeśli kobieta, którą kochasz cierpi na depresję poporodową to najlepszą rzeczą jaką możesz robić to ją wspierać. Weź dziecko na spacer i zajmij się nim, aby ona miała chwilę dla siebie, wysłuchaj jej żalów i przytul ją kiedy płacze. Bądź cierpliwy i wyrozumiały.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane