korzystanie z kuwety

Jak nauczyć kota korzystania z kuwety?

Brygida85Brygida85 - specjalista Tipy.pl
Jeśli masz małego kotka, powinieneś wiedzieć ile energii wymaga nauczenie go korzystania z toalety. Problem w tym, że czasami Twoje ukochane kociątko znajduje sobie bardziej dogodne dla niego miejsce do załatwiania spraw fizjologicznych lub stwierdza, że po prostu jest wygodniej robić to w każdym kącie Twojego domu. W tym artykule postaram się udzielić kilku porad w jaki sposób nauczyć kotka korzystania z kuwety.
P

* kocia kuweta
* piasek

1
Pierwszym krokiem jest ocenienie sytuacji w jakiej znajduje się kotek. Musisz odpowiedzieć na podstawowe pytania. Ile masz kotów? Ile kuwet dla nich? Jak duży jest Twój dom? Czy piasek dla kotów jest zapachowy? Czy kocia kuweta jest otwarta czy zabudowana? Gdzie stoją kuwety?
2
Powinieneś mieć co najmniej jedną kuwetę na jednego kota a najlepiej, aby na jednego kotka przypadały dwie. Koty lubią w jednej kuwecie oddawać mocz a w drugiej kał. Jeśli masz duży dom, rozstawienie kilku kuwet w różnych miejscach powoduje wzrost prawdopodobieństwa, że Twoje kocie skorzysta z kuwety.
3
Jeśli używasz zapachowego piasku dla kotów to wymień go na bezzapachowy. Zapach może być przyjemny dla domowników, ale wyobraź sobie jak on musi podrażniać wyczulony nosek Twojego kotka. Mocny zapach piasku raczej odstrasza kota niż go do siebie wabi.
4
Kryta kuweta dla kotów
Jeśli masz krytą kocią kuwetę należy ją natychmiast zmienić na otwartą. Kuwety kryte są przeciwne naturalnym kocim instynktom, które mówią, że należy unikać wchodzenia do małych pomieszczeń z tylko jedną drogą ucieczki (instynkt drapieżników). Poza tym, kryte kuwety są jak toi-toie. Uroczy zapach kocich odchodów jest tam dość intensywny. Nie dziwne, że Twój kot nie lubi tam chodzić. Ty byś lubił?
5
Weź pod uwagę miejsce w jakim stoi kuweta. Upewnij się, że kuweta jest gdzieś na uboczu, w zacisznym miejscu Twojego domu. Większość kotów, tak jak ludzi, podczas załatwiania swoich potrzeb ceni sobie prywatność. Dobrym miejscem będzie jakaś wnęka w łazience albo w sypialni.
6
Teraz, jak już rozstawiłeś po kątach w domu odpowiednie kuwety, nadszedł czas na oczyszczenie wszystkich miejsc, które Twój kot wcześniej zabrudził. Miejsca te należy umyć bardzo silnym środkiem a następnie spryskać odstraszaczem, aby zniechęcić kotka do ponownego skorzystania z tego miejsca jako z kuwety.
7
Jeśli kociak nie pojmuje do czego może służyć kuweta, należy delikatnie chwytać kotka za skórę na karku i przenieść do kuwety. Należy to zrobić wówczas, gdy zobaczymy, że zaczyna się niespokojnie kręcić i szukać sobie miejsca do załatwienia swoich spraw. Jeśli nie zdążymy, należy jak najszybciej złapać kota w "miejscu zbrodni" i przenieść do kuwety.
?

Wskazówki
* Wybieraj zanieczyszczenia z kociej kuwety przynajmniej raz dziennie a raz na tydzień wymieniaj piasek. Koty są bardzo czyste i nie lubią brudnych kuwet. Czasem może się zdarzyć, że kotek nie będzie chciał już korzystać z kuwety po jednym użyciu.
* Nigdy nie trzymaj kuwety w pobliżu miseczek z wodą czy z jedzeniem.
* Unikaj trzymanie kocich kuwet w głośnych miejscach (np. obok pralki, głośników itp).
* Jeśli Twój kot nadal będzie mieć problem z korzystaniem z kuwety wówczas zabierz go do weterynarza na badania (możliwe, że jest chory).

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Rudy kot
Kotek
Co zrobić żeby koty nie drapały

Podobne porady

Komentarze (41)

* Pola wymagane

ela
04.01.2016
Kazdy kot i jego problemy z kuweta jest inny. Wzięłam kotka z domu tymczasowego, gdzie wolontariuszka uczyła koty do adopcji zycia w mieszkaniu. Kiedy go do nas przywiozła, przywiozła tez sporo żwirku z jego kuwety i wsypała to do nowej kuwety przygotowanej przez nas.
aaa
13.05.2014
A jak mają miesiąc i straciły mamę??? Napiszę, co zrobiliśmy- kuweta trochę dla nich za wysoka, więc z kartonowej palety obniżyliśmy jeden bok, aby chętnie tam wchodziły. I wchodzą- pobawić się żwirkiem. Na razie tyle osiągnęłam.
gabidx1
24.06.2013
Fajne, ale mojego kota nie musiałam tego uczyć. Koty działają na instynkt. Pierwsza kuweta to było - przycięte pudełko po butach. Napełniłam je zwykłym piaskiem. Modliłam się, aby z niego skorzystał. i o dziwo - kiedy zjadł wysikał się poszedł spać. Jednak po jakimś czasie kupiłam zwykłą, szarą kuwetę. Ten prostokąt wypełniłam również zwykłym piaskiem. Ale teraz mój kot z niej w ogóle nie korzysta - załatwia się na polu (mieszkam na wsi). A co do pytania niżej -
* naturalny - najlepszy!
* zbrylający - dobry, jeśli nie chce Ci się co chwilę sprzątać kuwety.
* silikonowy - nie! to jest sztuczne! nie polecam!
jestem wspaniała
28.05.2013
A jaki żwirek wybrać?
- naturalny
-zbrylający
-silikonowy
Chodzi o to by odpowiadał 2 miesięcznemu kociakowi
kulfon
30.03.2013

W życiu nie słyszałem gorszej bzdury. Każdy wie, że koty uwielbiają pakować się w kartony, duże słoiki itp. i o dziwo mają one osobnego wyjścia.
kociarka
28.12.2012
bardzo uzyteczny artykuł. naprade warty przeczytania. bardzo wazna kwestia jest równiez odpwiednia wysciolka do kuwety. u mnie np kotek w ogole odmowil uzywania kuwety ze zwirkiem silikonowym - nie wiem dlaczego, ale... koty zawsze chodza wlasnymi sciezkami i sa wybredne. z roznymi zwirkami byly problemy - czytaj - kot nie za bardzo cchial korzystac z toalety. wchodzial odwachiwal i wychodzil. u nas w gre wszedl jedynie bazyl. jest to zwirek przebadany i z atestami, wiec nie uczula i tak jak w przypadku mojego wybrednego kotka - moze okazac sie jedyna mozliwoscia, aby kotek korzystal regularnie z kuwetki :)
malawania
10.12.2012
[quote=odopta]Dobrze....Ale jak kot wychodzi z kuwety i załatwia się w innym miejscu mój tak robi[/quote]
Przyczyny załatwiania się poza kuwetą może naprawdę bardzo być wiele...
od błahych spraw jak - żwirek, który kotu np. nie odpowiada, po miejsce w jakim znajduje się kuweta (proponuję umieścić kuwetę w cichym i rzadko uczęszczanym przez innych domowników miejsce np. łazienka)...może też mieć jakieś problemy z układem moczowym - wówczas proponuję przejść się do weterynarza... może to być na tle nerwowym (u mnie swojego czasu jeden kot zdominował drugiego - i ten "zdominowany" miał bardzo uciążliwe problemy z siusianiem... to się "zatykał" - to robił wszędzie tylko nie w kuwecie)...aż po sprawy terytorialne... czuje obce zwierzęta i zaznacza teren (może ktoś z gości lub ty sam/a przebywasz w otoczeniu innych zwierząt i przynosisz obcy zapach do domu)... może kotek był za wcześnie odebrany matce i po prostu nie łapie o co biega...a może pan / pani za rzadko brudny żwirek sprząta / myje całą kuwetę, a że koty to czyściochy... i już mamy rozwiązanie ;) proponuję poobserwować kota... i spróbować zorientować się co może być przyczyną... bo przechodziłam wszystko o czym napisałam wyżej ;)Pozdrawiam i trzymam kciuki
odopta
10.12.2012
Dobrze....Ale jak kot wychodzi z kuwety i załatwia się w innym miejscu mój tak robi
malawania
30.03.2012
Ręce opadają! - co za bzdury ludzie piszą (oczywiście chodzi mi o komentarze-bo ARTYKUŁ REWELACYJNY!).
Wielka prośba - jeżeli nie macie zielonego pojęcia o opiece nad kotami - to bardzo proszę NIC NIE PISZCIE!!! Teksty o złośliwości kociej natury można jeszcze było wierzyć 20 lat temu - ale teraz - no proszę! Żenada!
włoski
06.01.2012
mój kot ma 8,5 miesiąca i nie robi do kuwety i nie bende maczal mu pyska w siku