lutownica grzałkowa (oporowa)

Jaką lutownicę kupić?

MahrianMahrian - specjalista Tipy.pl
Znalezienie odpowiedniej lutownicy może być dosyć trudne, ale jeżeli wiesz do jakich zastosowań będziesz jej używać najczęściej, z pewnością nie sprawi ci to wielkiego problemu. Główne aspekty, na które trzeba zwrócić uwagę przy wyborze lutownicy to rodzaj grotu, moc lutownicy i temperatura pracy. Niektóre lutownice będą lepiej nadawać się do delikatnych elementów, takich jak podzespoły elektroniczne, podczas gdy inne lepiej sprawdzą się w lutowaniu przewodów elektrycznych i innych cięższych rzeczy. Zanim wybierzesz się do sklepu po lutownicę, sprawdź oferty różnych marek. Każda firma specjalizuje się w czymś innym, a chodzi przecież o to by dobrać lutownicę do twoich indywidualnych potrzeb. Kupując lutownicę sprawdź także gwarancję jakości wybranego produktu. Poniżej znajdziesz podstawowe wskazówki przy wyborze lutownicy.
1

Lutownica grzałkowa, transformatorowa i hotair. Są to narzędzia do samodzielnego lutowania, które ułatwiają proste lutowanie w domu. Lutownica grzałkowa najlepiej sprawdza się w przypadku lutowania małych podzespołów elektronicznych (SMD). Wymienne groty o różnym kształcie (dostępne w niektórych modelach) sprawiają, że jest ona przydatna także w innych zastosowaniach domowych. Przeciwieństwem lutownicy grzałkowej jest lutownica transformatorowa. Jest to lutownica o mało precyzyjnym grocie, za to o dużej mocy i temperaturze pracy. Dzięki niej będziesz mógł bardzo szybko lutować większe elementy. Nie będzie to jednak dobre rozwiązanie dla bardziej precyzyjnego lutowania. Warto jeszcze wspomnieć o lutownicach Hotair, wykorzystujących gorące powietrze i służących głównie do „bezkontaktowego” rozlutowywania małych elementów elektronicznych.

2

Moc i temperatura pracy. Nie trzeba lutownicy o dużej mocy do lutowania podzespołów elektronicznych, ale już grube przewody elektryczne wymagają lutownicy o mocy co najmniej 25 watów. Istotna jest również temperatura pracy lutownicy. Niektóre lutownice i stacje lutownicze posiadają możliwość regulacji temperatury. To bardzo przydatna funkcja, gdyż w połączeniu z wymiennymi grotami pozwoli ci na wykonanie wielu różnych prac przy pomocy tego samego urządzenia.

3

Stacja lutownicza. Składa się m.in. z urządzenia z regulacją ustawień lutowania (np. temperatury grotu) oraz z lutownicy (najczęściej grzałkowej). Jest to rozwiązanie doskonałe do precyzyjnej pracy, takiej jak na przykład łączenie podzespołów elektronicznych czy wykonanie lub naprawa biżuterii.

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane