formuła w Excelu

Jak pisać formuły w Excelu?

fifi - specjalista Tipy.pl
Korzystanie z programu Microsoft Excel wbrew pozorom może być bardzo proste. Możesz używać go do prostych obliczeń (zamiast kalkulatora) lub wykonywać bardziej skomplikowane działania z większą ilością zmiennych. Możesz tego dokonać wpisując w komórki arkusza specjalne formuły. Poniżej znajdziesz wskazówki jak tworzyć takie formuły w Excelu.
1
Formuły w arkuszu kalkulacyjnym powinny rozpoczynać się znakiem równości. Umieść znak równości w komórce, w której chcesz uzyskać wynik swoich obliczeń. Dzięki temu program będzie wiedział, że jest to część formuły, a nie zwykły tekst.
2
Wstaw formułę w odpowiednią komórkę lub wpisz ją w pasku znajdującym się na górze arkusza. Może to być prosta formuła, jak np. „=5-3” lub bardziej skomplikowana, jak „=A3*(B4:B6)”. Symbol A3 odnosi się do 3. wiersza w kolumnie A, * oznacza symbol mnożenia, a dwukropek pomiędzy B4 i B6 oznacza sumę zakresu tych liczb, w tym przypadku sumę B4, B5 i B6. Pamiętaj, że w formułach, tak jak w matematyce, obowiązuje kolejność wykonywania działań. Najpierw wykonywane są działania w nawiasie, później potęgowanie (^), mnożenie (*), dzielenie (/), a na końcu dodawanie (+) i odejmowanie (-).
3
Naciśnij Enter. Formuła zaktualizuje się, a w wybranej komórce pojawi się wynik całego działania.
4
modyfikacja danych
Dane, w komórce, w której znajduje się formuła, będą się zmieniać automatycznie wraz z modyfikacją danych wpisywanych do komórek, do których ta formuła się odwołuje (w naszym przykładzie może to być komórka A3, B4, B5 lub B6).
5
Formuły można kopiować do innych komórek, należy jednak pamiętać o tym, że wraz z kopiowaniem formuły zmieniają się również odniesienia do poszczególnych komórek.
6
Kopiowanie formuły w dół danej kolumny sprawia, że we wzorze modyfikowany jest numer wiersza komórki (np. kopiowanie formuły o jeden wiersz w dół zmienia komórkę A3 na A4, B4 na B5, B5 na B6, a B6 na B7).
7
Kopiowanie formuły w poziomie (do sąsiednich kolumn), zmienia nazwy kolumn w komórkach składowych formuły (np. komórka A3 zmienia się na B3, B4 na C4, B5 na C5, B6 na C6).
8
Żeby zablokować zmianę wierszy lub kolumn komórek składowych (tzn. ustalić stałe odniesienia formuły do komórki tabeli), należy skorzystać ze znaków „$”.
9
Znak $ postawiony przed literą blokuje kolumnę (np. $A1 – niezależnie od kierunku kopiowania, zawsze będzie odnosić się do kolumny A).
10
Znak $ postawiony przed numerem wiersza, oznacza, że niezależnie od kierunku kopiowania, formuła będzie odnosić się do komórek z zablokowanego wiersza (np. A$1 – wiersz 1.)
11
Jeśli zablokujemy zarówno wiersz, jak i kolumnę (np. $A$1) – formuła zawsze będzie odnosić się tylko do komórki o adresie A1.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

wykres w Excelu
MS Excel, Excel, sortowanie, wierszami, od lewej do prawej, 1 CLICK, 1CLICKPL, MS Office, 2000, 2003, 2007

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

ArSo
22.11.2016
Excel to najlepsze narzędzie do tworzenia tabel i nie tylko. Jest b. prosty i łatwy mimo jego szerokiej rozbudowy, łącznie z kolorami komórek i wykresami. A kto nie ma pojęcia to niech się nie wypowiada.
Syśia
10.05.2012
Głupie to jest!!! Nienawidzę tego robić!!! To jest najgłupsze na świecie co może być!!!!!!! To cała tabelka jest do dupy !!!! :((... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Czarny ; P
03.11.2011
Weźcie wgl jaki żal nic mi nie pomogło ; /