pranie

Jak zrobić naturalny proszek do prania?

Faustyna - specjalista Tipy.pl
Ile z Was zastanawiało się kiedyś nad zrobieniem swojego własnego proszku do prania? No trochę z Was, na pewno. Skoro czytasz ten artykuł, myślałaś o tym także i Ty. Powiem szczerze, że ja odkąd spróbowałam używać zrobionych przez siebie proszków (a namówiła mnie przyjaciółka) przestałam kupować gotowe proszki. Oczywiście, trzeba dać im kredyt zaufania oraz dobrze dobrać ilościowo wszystkie składniki, aby nie przesadzić z żadnym z nich lub żadnego nie pożałować. Jeśli masz zbyt twardą wodę, możesz zmienić proporcje składników, aby nie zniszczyć ubrań. Dlatego też podałam kilka przepisów na proszki. Chociaż, w niektórych z nich składniki są takie same, to jednak ich ilość jest różna. Przetestuj więc, które proporcje będą najlepsze z Twoją wodą.
1

  • ¼ litra wrzącej wody,

  • 2 szklanki płatków mydlanych,

  • 2 szklanki boraksu,

  • 2 szklanki sody do prania (krystalicznej).

Wrzuć płatki mydlane do gorącej wody i mieszaj, aż płatki się rozpuszczą. Następnie przelej wodę mydlaną do dużego, czystego wiaderka. Dodaj boraks i sodę. Dokładnie wymieszaj. Wszystko musi się rozpuścić. Dodaj teraz 7,5 litra wody. Wymieszaj. Załóż pokrywę. Używaj do każdego prania ¼ szklanki przyrządzonej mikstury. Przed każdym użyciem zamieszaj.

2

  • gorąca woda,

  • 1 szklanka sody do prania,

  • ½ szklanki boraksu,

  • 1 kostka mydła.

Zetrzyj mydło i dodaj je do dużego rondla z gorącą wodą. Mieszaj na małym ogniu, aż się rozpuści. Wlej do dużego (ok.35 litrów) pojemnika wypełnionego do połowy gorącą wodą. Dodaj boraks i sodę. Dokładnie wymieszaj. Jeśli czujesz potrzebę, dodaj jeszcze troszkę gorącej wody. Używaj 1 szklankę na jedno pranie. Wymieszaj przed użyciem.

3

  • gorąca woda,

  • ½ szklanki sody do prania,

  • ½ szklanki boraksu,

  • 1/3 kostki mydła.

Zetrzyj mydło. W dużym garnku podgrzej 1,5 litra wody. Dodaj do niej mydło i mieszaj aż się rozpuści. Następnie dodaj sodę i boraks. Mieszaj, aż się rozpuszczą. Ściągnij z ognia. W 7l pojemniku wlej ćwiartkę gorącej wody i dodaj przyrządzonej mikstury. Używaj ½ szklanki mikstury do każdego prania. Wymieszaj przed użyciem.

4

  • 2 szklanki startego mydła,

  • 1 szklanka sody do prania,

  • 1 szklanka boraksu.

Wymieszaj dokładnie wszystkie składniki w nieprzeźroczystym plastikowym pojemniku. Używaj 2 łyżki na każde pranie.

5

  • gorąca woda,

  • 1 kostka mydła,

  • 1 szklanka sody do prania.

Zetrzyj mydło. W dużym rondlu umieść starte mydło i zalej je wodą, aby go pokryła. Podgrzewaj na średnim ogniu i mieszaj aż mydło się rozpuści. Duży pojemnik napełnij 10l gorącej wody. Dodaj gorącą miksturę mydlaną. Wymieszaj. Teraz dodaj sodę i ponownie zamieszaj, aby soda się rozpuściła. Odstaw do wystygnięcia. Używaj ½ szklanki na każde pranie. Wymieszaj przed użyciem.

6

  • 10l gorącej wody,

  • 1 kostka mydła,

  • ¾ szklanki sody do prania,

  • ¾ szklanki boraksu,

  • 2 łyżki gliceryny.

Starte mydło zalej wodą, aby je pokryła. Postaw na średnim ogniu i roztop mydło. Mieszaj. W dużym pojemniku wlej 10l gorącej wody, dodaj rozpuszczone mydło, sodę, boraks i glicerynę. Dokładnie wymieszaj. Używaj ½ szklanki na każde pranie.

7

  • 2 szklanki płatków mydlanych,

  • 2 szklanki sody do prania,

  • 8-10l gorącej wody.

Zalej mydło gorącą wodą, tak żeby je pokryła i rozpuść je w niej. Wlej 8-10l gorącej wody do dużego pojemnika, dodaj roztopione mydło i sodę. Zamieszaj. Używaj 1 szklankę na każde pranie.

8

  • 7,5l wody,

  • 1 kostka mydła – zetrzeć,

  • 2 szklanki sody oczyszczonej (tak, tym razem nie sody do prania).

Zalej mydło gorącą wodą, tak żeby je pokryła i rozpuść je w niej. W dużym pojemniku umieść 7,5l wody. Dodaj rozpuszczone mydło. Wymieszaj. Dodaj sodę oczyszczoną. Ponownie wymieszaj. Używaj ½ szklanki na każde pranie (1 szklankę jeśli ubrania są bardzo zabrudzone).

9

  • 12 szklanek boraksu,

  • 8 szklanek sody oczyszczonej,

  • 8 szklanek sody do prania,

  • 8 szklanek płatków mydlanych.

Zmieszaj wszystkie składniki. Przechowuj w zamkniętym pojemniku. Używaj 1/8 szklanki na każde pranie.

10

  • 1 szklanka octu,

  • 1 szklanka sody oczyszczonej,

  • 1 szklanka sody do prania,

  • ¼ szklanki mydła w płynie.

Zmieszaj dokładnie wszystkie składniki. Przechowuj w zamkniętym pojemniku. UWAGA! Łatwiej jest jeśli najpierw do pojemnika wlejesz mydło, wymieszasz w nim sodę do prania, wtedy sodę oczyszczoną. Następnie dodaj ocet małymi partiami. Ciągle mieszaj. Mogą się zrobić grudki, ale rozbij je i rozmieszaj. Używaj ½ szklanki na pełne pranie.

?

Wskazówki
* Nie używaj zbytnio perfumowanych mydeł.
* Soda oczyszczona jest przecież łatwo dostępna. Można śmiało zrobić własny proszek.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

brzydki zapach
odświeżone buty
naczynia ze stali nierdzewnej

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

zytkamarta
03.04.2014
Ja robię proszek:
- 1 szklanka startego mydła na średnich oczkach
- 0,5 szklanki boraksu (do kupienia w internecie)
- 0,5 szklanki sody oczyszczonej

Dokładnie mieszam, przesypuję do pojemnika. Jeśli weźmiemy ładnie pachnące mydło- pranie będzie pachnące:)
Sypię ok. 4 łyżek na pranie, ubrania są doprane i świeże, pięknie pachną
lizack
04.03.2012
Szok... na poczatku mowa o SODZIE do prania (SODA KALCYNOWANA)...na koncu o SODZIE OOCZYSZCZONEJ (proszek do pieczenia). DEBIL to pisal?? DO tego sa to przepisy na "plyny do prania"...ale autor (debil?) nazywa to proszkami...