Nieostrożna jazda samochodem

Jak bezpiecznie jeździć samochodem?
MatMat - specjalista Tipy.pl

Co to znaczy jeździć bezpiecznie? Bezpiecznie jeździć to znaczy nie popełniać własnych błędów i przygotować się na błędy innych. Tylko w ten sposób można uniknąć wypadków drogowych. Oto kilka przydatnych wskazówek dotyczących bezpiecznej jazdy samochodem.
1
Zanim usiądziesz w samochodzie obejdź go do około i sprawdź czy wszystkie opony są dobrze napompowane. Sprawdź czy działają światła i kierunkowskazy.
2
Zawsze zachowaj bezpieczną odległość. Nigdy zbytnio nie zbliżaj się do samochodu jadącego przed tobą. Postępuj zgodnie z zasadą by zachować odległość długości samochodu na każde 50km/h prędkości. Odległość tą pomnóż razy dwa lub trzy w niesprzyjających warunkach pogodowych (deszcz, śnieg, lód itp.).
3
Uważaj na samochody wjeżdżające na twój pas ruchu z sąsiednich pasów. Zwracaj uwagę na ich kierunkowskazy. Pomimo, iż masz pierwszeństwo będąc na swoim pasie i samochód jadący obok powinien ci ustąpić, to musisz zachować ostrożność. Może się zdarzyć, że będziesz znajdować się w jego martwym punkcie i kierowca cię nie zauważy.
4
Nie koncentruj się tylko nad tym, co znajduje się bezpośrednio przed tobą. Patrz też, co dzieje się dalej przed tobą, dzięki temu będziesz mieć więcej czasu na reakcję.
5
Zawsze patrz w lusterka by aby się w pełni orientować, co dzieje się wokół ciebie. Zwracaj uwagę na lekkomyślnych kierowców.
6
Jeżeli samochód jadący za tobą jest zbyt blisko zwiększ dystansu do samochodu, który jest przed tobą. Zachęcisz tym jadącego za tobą do wyprzedzenia cię, a jeżeli nie będzie to możliwe, to dodatkowa przestrzeń przed tobą umożliwi ci mniej gwałtowne hamowanie, co pozwoli komuś za tobą również bezpiecznie wyhamować, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
7
Ostrzegaj kierowcę, który jedzie za tobą - ty lepiej widzisz to, co dzieje się przed wami niż on. Używaj kierunkowskazów podczas omijania pieszych, rowerzystów czy dużych dziur w nawierzchni.
8
Obserwuj, co dzieje się na chodnikach i przewiduj zachowania pieszych. Dzieci podczas zabawy mogą wybiec na ulicę bez ostrzeżenia, ludzie mogą wysiadać z pojazdów, jeżeli przy drodze znajduje się parking. Musisz być bardzo ostrożny i zwracać na to uwagę.
9
Nie skręcaj nagle, beż wcześniejszego ostrzeżenia. Powinieneś wiedzieć gdzie chcesz skręcić i włączyć kierunkowskaz na tyle wcześnie by kierowca za tobą nie musiał hamować w ostatniej chwili. Pamiętaj, by po skręcie sprawdzić, czy kierunkowskaz się wyłączył.
10
Jeżeli zbyt późno zorientujesz się, że masz skręcić to przejedź dalej i skręć na następnym skrzyżowaniu. Lepiej zawrócić niż stwarzać zagrożenie.
11
Zwalniaj, gdy zbliżasz się do skrzyżowania, byś mógł swobodnie wyhamować, jeżeli okaże się to konieczne.
12
Jeżeli wyjeżdżasz z bocznej drogi a samochód na głównej pokazuje kierunkowskaz nie wyjeżdżaj, dopóki nie zobaczysz, że zwalnia. Być może kierowca zapomniał wyłączyć kierunkowskaz lub włączył go przez przypadek. Lepiej poczekać chwilę dłużej i wyjechać bezpiecznie.
13
Widzisz, że na skrzyżowaniu jest zielone światło, a ty masz do niego jeszcze kawałek zwolnij. W takiej sytuacji powinieneś założyć, że za chwilę włączy się czerwone.
14
Przyspieszanie na pomarańczowym świetle może bardzo łatwo doprowadzić do kolizji, jeżeli nie zdążysz przejechać zanim inne samochody ruszą. Z tego powodu nigdy nie dodawaj gazu, gdy zobaczysz zmieniające się światło, spokojnie dojedź do skrzyżowania i poczekaj na zielone.
15
Gdy zapala się zielone światło nie ruszaj jak oparzony, spójrz na przejście - bywa, że dzieci lub ludzie starsi nie zdążą przejść w czasie jednej zmiany świateł. Poczekaj spokojnie, aż zejdą z jezdni i dopiero ruszaj.
16
Przyspieszaj stopniowo. Nie rozpędzaj się w sekundzie po zmianie światła, ponieważ samochód przed tobą może niespodziewanie zahamować i ty nie zdążysz wyhamować.
17
Zwalniaj na skrzyżowaniach i staraj się przewidzieć, co będą robić inne samochody. Bierz pod uwagę to, że coś może nagle wyjechać z drogi podporządkowanej, lub kierowca przed tobą nagle skręci bez ostrzeżenia.
18
Bądź bardzo ostrożny na nawrotkach i przed wjechaniem na rondo. Zwykle jest tak, że zamiast patrzeć na samochód przed nami, patrzymy na drogę i jak jest wolna to ruszamy - przyjmujemy, że skoro droga wolna to kierowca przed nami rusza. Jednak czasami kierowca się zagapi i nie ruszy, a czasami ruszy i gwałtownie zahamuje, bez przyczyny (zdarza się to niektórym, nawet jak mają wolną drogę). Jeśli się zagapisz to wjedziesz mu w tył.
19
Zwolnij przed zakrętem i przyspieszaj stopniowo po jego minięciu.
20
Zawsze stosuj się do znaków i oznaczeń drogowych.
21
Nie zakładaj, że wszyscy przestrzegają przepisów i jedź ostrożnie. Jak wiesz, na drogach jest coraz więcej piratów i bardzo wiele niedoświadczonych kierowców.
?

Wskazówki
* Zawsze zwracaj uwagę, co dzieje się dookoła ciebie.
* Zwalniaj, gdy nie masz pewności.
* Pokazuj innym, co zamierzasz robić.
* Jedź, gdy okoliczności są jasne.
* Bądź uprzejmy.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane