Stłuczka drogowa

Jak uniknąć wypadków drogowych?
MatMat - specjalista Tipy.pl

Obowiązkiem każdego z nas jest unikać wypadków i niebezpiecznych sytuacji na drodze. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak to osiągnąć i nie mówimy tu o rzeczach absolutnie oczywistych.
1
Unikaj pasa szybkiego ruchu. Używaj pasa prawego lub środkowego na drogach wielopasmowych. Masz wtedy większe pole manewru. Jeżeli coś pojawi się przed tobą, możesz zawsze zmienić pas. Większość wypadków drogowych jest na lewym pasie.
2
Bacznie obserwuj przestrzeń przed sobą. Nie skupiaj się tylko na samochodzie, który jedzie przed tobą, ale zwróć też uwagę na to, co dzieje się przed nim. Dzięki temu możesz wcześniej zobaczyć problem i będziesz mieć więcej czasu na reakcję. Zmniejszasz tym samym ryzyko gwałtownego hamowania i wjechania w tył pojazdu, który znajduje się przed tobą.
3
Wystrzegaj się martwych punktów. Tak ustaw lusterka boczne i lusterko tylne w samochodzie by całkowicie zlikwidować lub do minimum zmniejszyć martwy punkt. Zawsze zerknij też na sąsiednie pasy, aby dostrzec pojazd, którego już nie widać w lusterku. Zwróć też uwagę, że inne samochody też mają martwe punkty - również ciężarówki, weź to pod uwagę i staraj się jeździć tak, by jak najkrócej przebywać w obszarze czyjegoś martwego punktu.
4
Trzymaj ręce na 9 i 3. Zamiast leniwie podtrzymywać kierownicę jedną ręką na godzinie 12, trzymaj ją zawsze obiema rękami, to ułatwia utrzymanie maksymalnej kontroli nad pojazdem i jest bardzo przydatne w sytuacji, gdy jesteś zmuszony do szybkiego manewrowania pojazdem.
5
Odpowiednio ustaw fotel. Kolejnym sposobem na dobre kontrolowanie kierownicy jest ustawienie fotela odpowiednio blisko tak, aby nadgarstek odpoczywał na powierzchni kierownicy, ramiona były wyprostowane, a plecy oparte o fotel.
6
Oceniaj kierowcę po stanie jego pojazdu. Jeżeli widzisz poobijany samochód, brudne szyby, brak świateł możesz sądzić, że kierowca tego pojazdu jest nieostrożny lub nieodpowiedzialny. Jeżeli zauważysz, że ktoś nie mieści się na swoim pasie, jeździ od jednej do drugiej krawędzi jezdni złap telefon i zadzwoń na policję być może jest pijany lub przemęczony i stwarza ogromne zagrożenie dla innych.
7
Poznaj limity swojego samochodu. Zwróć uwagę na to jak twój pojazd reaguje w różnych sytuacjach. Sprawdź czy jest stabilny na ostrych zakrętach. Sprawdź stan jego opon i wypróbuj moc hamulców. Powinieneś to wiedzieć zanim zajdzie potrzeba przekonania się w krytycznej sytuacji.
8
Utrzymuj samochód w dobrym stanie. Trzymaj się długoterminowego planu utrzymania pojazdu. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że samochód zapali, przyspieszy i zahamuje zawsze wtedy, gdy to konieczne. Regularnie wymieniaj olej i opony.
9
Noc to nie jest dobra pora. Niektórzy ludzie lubią podróżować nocą, aby uniknąć ruchu, ale wraz ze zmniejszeniem ruchu pojawiają się inne zagrożenia. Zmęczenie jest większe, skraca się pole widzenia, pojawiają się nietrzeźwi kierowcy, poboczami chodzi młodzież wracająca z imprez. Jeżeli musisz jechać nocą zachowaj szczególną ostrożność i zawsze się upewniaj czy masz włączone światła mijania czy może postojowe (co wielu osobom się zdarza).
10
Naucz się jak prowadzić samochód wyścigowy. To może brzmieć niepoważnie, ale będzie to dla ciebie doskonała szkoła jazdy. Dowiesz się dzięki temu jak prowadzić samochód „na granicy” i możesz nauczyć się jak zapanować nad pojazdem w chwili, gdy konieczne są nagłe manewry przy dużej prędkości. Nauczysz się także jak zachować się w razie poślizgu. W sytuacjach kryzysowych doświadczenie zdobyte na torze wyścigowym może uratować ci życie. Jeśli nie, dowiedz się gdzie w twojej miejscowości można zrobić kurs doskonalenia jazdy.
?

Wskazówki
* Żaden z powyższych sposobów nie zagwarantuje nam 100% bezpieczeństwa. Możesz kontrolować jedynie to, co ty robisz za kierownicą, nie wiesz niestety jak zachowają się inni kierowcy. Mimo to zawsze zachowuj się ostrożnie i odpowiedzialnie.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane