Wypadek drogowy

Jak uniknąć wypadku?
MatMat - specjalista Tipy.pl

Prędkość jest głównym czynnikiem sprawczym większości wypadków. Zbyt szybka jazda, stan naszych dróg, pogoda, stan pojazdu, zmęczenie kierowcy zwiększają niebezpieczeństwo wypadku. Deszcz, śnieg, mróz i zły stan nawierzchni spowodowany innymi czynnikami mogą dramatycznie zwiększyć drogę hamowania. Dodaj do tego zużyte opony i nie w pełni sprawne hamulce i ta odległość jeszcze wzrośnie. Do tego słabe umiejętności kierowcy mogą sprawić, że w pewnych sytuacjach uniknięcie wypadku jest praktycznie niemożliwe. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak uniknąć wypadku.
1
Utrzymuj samochód w dobrym stanie. Zużyte opony, niesprawne hamulce mogą zmniejszyć zdolność kontrolowania pojazdu zwłaszcza w nagłych wypadkach. Pamiętaj też o regularnej wymianie wycieraczek i uzupełnianiu płynu w spryskiwaczu tak, aby rozpryskujące się na twojej przedniej szybie błoto nie przysłoniło ci widoku jezdni.
2
Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa. Dzięki nim pozostaniesz na miejscu nawet przy gwałtownych manewrach. Gdy przed tobą wyrośnie nagle przeszkoda i będziesz musiał gwałtownie hamować lub zdasz sobie sprawę i będziesz musiał odbić na bok pasy bezpieczeństwa utrzymają cię na miejscu. Jest wiele okoliczności, w których istnieje niebezpieczeństwo wypadnięcia z miejsca, jeżeli nie jest się przypiętym pasami. Zawsze, gdy zabierasz kogoś na przejażdżkę poproś go by zapiął pasy. W razie wypadku osoba obok ciebie może również zranić ciebie, jeżeli nie będzie przypięta i wpadnie na ciebie przy dużej prędkości.
3
Trzymaj się z dala od innych pojazdów. To może brzmieć głupio, ale w większości wypadków drogowych biorą udział, co najmniej dwa samochody. Zawsze staraj się zachować sporą odległość od innych pojazdów - unikniesz w ten sposób stuknięcia kogoś i sam zminimalizujesz prawdopodobieństwo, że ktoś stuknie ciebie. Najczęstszym miejscem wypadków są oczywiście skrzyżowania. Zawsze dobrze rozglądnij się zanim wjedziesz na skrzyżowanie. Przejeżdżaj tylko i wyłącznie na zielonym świetle, unikaj przyspieszania na pomarańczowym.
4
Trzymaj się jak najdalej od samochodów ciężarowych. Unikaj jazdy po prawej stronie ciężarówki, zwłaszcza w pobliżu miejsc, gdzie istnieje możliwość, że kierowca będzie chciał zjechać w prawo. Duże ciężarówki z przyczepami potrzebują dużo miejsca by skręcić, często, więc zdarza się, że skręcają w prawo z lewego pasa. Sprawia to wrażenie jakby prawy pas był wolny, ale tak nie jest. Musisz na to bardzo uważać, ponieważ w starciu z ciężarówką samochód osobowy zostanie całkowicie zmiażdżony. Dodatkowo zagrożeniem ze strony ciężarówek jest sytuacja, gdy strzeli im opona. Kierowca może wtedy stracić kontrolę nad pojazdem, a przy jego masie opanowanie pojazdu nie jest łatwe. Lepiej wtedy nie znajdować się na sąsiednim pasie.
5

Wszystkie pojazdy mają jakiś martwy punkt (martwe pole), w którym zupełnie nie widać drugiego pojazdu. Wyczuj gdzie w twoim samochodzie jest taki punkt i zawsze dwa razy sprawdź zanim zmienisz pas. Wielkość martwego pola możesz zmniejszyć do minimum ustawiając odpowiednio wszystkie lusterka. Musisz także pamiętać by odwrócić się i spojrzeć w bok zanim wykonasz manewr. Przeczytaj również artykuł "Jak ustawić lusterka w samochodzie, aby zlikwidować martwy punkt?".

?

Wskazówki
* Stosowanie się do powyższych wskazówek nie da ci 100% gwarancji na bezwypadkową jazdę.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane