lodówka

Jak wybrać lodówkę?

metjumetju - specjalista Tipy.pl
Jeśli chcesz kupić lodówkę, nie próbuj szczegółowo analizować każdego modelu, który znajduje się w sklepie. Aby podjąć właściwą decyzję, trzeba po prostu jasno określić czego tak naprawdę potrzebujesz. Podobnie jak w każdej innej dziedzinie, również i tutaj należy wziąć pod uwagę różne kryteria. Przeczytaj poniższe wskazówki, a podpowiem ci jak wybrać odpowiednią lodówkę.
1
Rozmiar i pojemność lodówki.

Przed zakupem lodówki, zdecyduj gdzie chcesz ją umieścić i jaką ma mieć pojemność. Wielkość lodówki zależy od ilości wolnego miejsca w mieszkaniu. Standardowa głębokość lodówki to 60cm, jeśli jednak masz więcej wolnej przestrzeni możesz wybrać model o głębokości 80cm. Wysokość zależy od budowy komory i może wahać się w granicach 50-210cm. Szerokość lodówki to zazwyczaj od 60 do 100cm. Pojemność chłodziarki powinna być na tyle duża, aby produkty nie były ustawione zbyt blisko siebie i możliwy był swobodny przepływ powietrza.

  • Jeśli posiadasz małe mieszkanie lub też nie potrzebujesz dużej lodówki, mała i kompaktowa lodówka będzie doskonałym wyborem. Tego typu modele posiadają zazwyczaj jedną komorę z wydzieloną niewielką sekcją stanowiącą zamrażalnik (niektóre modele nie posiadają w ogóle zamrażalnika). Wysokość tych modeli to około 160cm (dostępne są również niższe modele – 50cm), szerokość i głębokość to zazwyczaj standardowo 60x60cm. Tego typu lodówki są odpowiednie dla osób, które żyją samotnie oraz do pokoi hotelowych.

  • W małej kuchni dobrze sprawdzą się również popularne wysokie lodówki z oddzielnym zamrażalnikiem. Są one dość wąskie (60 cm szerokości), ale mogą mieć nawet 2,5 m wysokości. Standardowa głębokość tych lodówek to 60 cm. W zależności od wysokości lodówki ich pojemność waha się od 200 do 350 litrów. Komora zamrażania i chłodziarka umieszczone są jedna pod drugą i mają oddzielne drzwi. W tego typu lodówkach komora zamrażalnika znajduje się zazwyczaj na dole, ale może być również odwrotnie. Takie modele są idealne dla małej rodziny. Jedyną wadę tego typu lodówek jest niedostępność najwyższej półki dla niskich osób, zwłaszcza dzieci.

  • Jeśli posiadasz dużą kuchnię, możesz pozwolić sobie na zakup większej lodówki, nawet do 1 metra szerokości. W przeciwieństwie do modeli opisanych powyżej, lodówki te są niższe (poniżej 180cm) i wygodniejsze dla wszystkich. Tego typu lodówki wykonane są zazwyczaj przez azjatyckich producentów. Komory zamrażania są zazwyczaj na górze.

  • Jeśli masz dużo miejsca i potrzebujesz dużej lodówki, wybierz tą z podwójnymi drzwiami. Wygląda ona jak szafka z dwoma bocznymi drzwiami, jedne z nich prowadzą do komory mrożenia, drugie do chłodziarki. Lodówki te mają pojemność od 300 do 600 litrów. Ich rozmiary są zazwyczaj bardzo duże – szerokość 1m, głębokość do 85cm i wysokość 180 m. Tego typu lodówki przeznaczone są dla osób, które chcą przechowywać wiele produktów. Wielu znanych producentów (LG, Samsung) posiada w swojej ofercie takie modele.

Podczas wyboru lodówki zwróć uwagę, którą stronę otwierają się jej drzwi. Otwarte drzwi mogą bowiem utrudniać poruszanie się w małych pomieszczeniach. W niektórych modelach istnieje możliwość przełożenia drzwi na odpowiednią stronę.

2
Lodówki do zabudowy.

Zaletą lodówek do zabudowy jest fakt, że doskonale można wpasować je do wnętrza kuchni. Lodówka schowana jest za wtapiającymi się w zabudowę drzwiami i tylko czujniki temperatury widoczne są na zewnątrz. Dzięki temu możesz kontrolować temperaturę, bez konieczności otwierania lodówki. Przestrzeń poniżej lodówki może być wykorzystana na półki lub zmywarkę. Jak widać, lodówki te posiadają wiele zalet. Musisz jednak liczyć się w większymi kosztami jej zakupu. Poza tym pojemność lodówki jest dwa razy mniejsza od jej wielkości. Jeśli chodzi o montaż, należy zachować odpowiednio dużo miejsca, aby zapewnić swobodny przepływ powietrza między meblami.

3
Liczba komór.

Liczba komór to jedno z ważniejszych kryteriów podczas wyboru lodówki. Możliwa ich ilości to od 1 do 3 w zależności od twoich potrzeb i funkcjonalności sprzętu.

  • Jednokomorowe lodówki są zazwyczaj niewielkie i posiadają jedne drzwi. Mają one jedynie chłodnie. Istnieją również modele jednokomorowe z wydzieloną przestrzenią na niewielki zamrażalnik, w którym zmieścimy około 2 kg mięsa.

  • Lodówki z dwoma komorami (zamrażalnik i chłodnia) są najbardziej popularne. Głównym kryterium przy wyborze dwukomorowej lodówki jest jej pojemność. Tego typu lodówki posiadają jedne bądź dwoje drzwi. Zaletą dwukomorowych lodówek jest fakt, iż po otwarciu jednych drzwi temperatura w drugiej komorze nie ulega wahaniu. Dzięki temu zaoszczędzisz dużo energii, która niezbędna jest do utrzymania temperatury na stałym poziomie.

  • Pojawiły się również trzykomorowe modele lodówek. Nie są one jednak zbytnio popularne, ponieważ podziały między komorami zmniejszają ich pojemność.

Najczęściej używana komora lodówki powinna znajdować się na górze. Zastanów się więc, czy częściej będziesz korzystać z chłodziarki, czy zamrażalnika. Oczywiście nie dotyczy to lodówek posiadających dwoje drzwi otwieranych na boki. Zaletą lodówki z komorą zamrażalnika znajdującą się na górze jest oszczędność energii nawet o 10 procent.

4
Chłodziarka.

Chłodziarka stanowi zazwyczaj główną część lodówki. W jej komorze znajduje się zazwyczaj wiele równych półek i pojemników.
Półki zazwyczaj są szklane lub mają formę kratki. Szklane półki są łatwe w czyszczeniu i wyglądają bardziej estetycznie. Zaletą półek w formie kraty jest to, iż nie blokują one swobodnego przepływu powietrza wewnątrz lodówki. Wszystkie półki z wyjątkiem tych wykonanych z tworzywa sztucznego są bardzo trwałe. Wewnątrz komory lodówki powinno znajdować się wiele mocowań na półki, co pozwoli na dowolną kombinację wysokości półek. System rozmrażania w lodówce działa automatycznie. Obecnie istnieją dwa typy rozmrażania – Dropping oraz No Frost.

  • W systemie Dropping wilgoć zbiera się na tylnej ściance lodówki, a następnie spływa poprzez rynienkę do specjalnej tacy i odparowuje. Zaleca się jednak ręczne rozmrażanie lodówki dwa razy w ciągu roku. Lodówki z tego typu systemem odmrażania kosztują nieco mniej, niż lodówki z systemem No Frost.

  • System No Frost opiera się na cyrkulacji powietrza wewnątrz komory chłodni. Takiej lodówce nie pojawia się szron, a w całej komorze utrzymywana jest stała temperatura. Wilgoć skrapla się na specjalnych elementach chłodzących, a następnie zbiera się w pojemniku i wyparowuje. Jedyną niedogodnością tego systemu jest fakt, iż zajmuje on dużo miejsca w komorze.

5
Zamrażalnik.

Istnieją różne rodzaje konstrukcji wewnątrz zamrażalnika, w zależności od jego położenia. Jeśli zamrażarka znajduje się w dolnej części, zazwyczaj posiada trzy skrzynki, które można wyciągnąć. Jeśli zamrażarka znajduje się na górze, zazwyczaj podzielona jest na półki. Głównym kryterium podczas wyboru zamrażalnika jest jego pojemność i zdolność do utrzymania określonej temperatury. Okres trwałości produktów zależy bowiem od temperatury ich przechowywania. Jeśli zamierzasz przechowywać produkty przez około jeden tydzień temperatura -6ºC będzie wystarczająca (lodówki posiadające jedną gwiazdkę). Jeśli temperatura w zamrażalniku osiąga -12ºC, można przechowywać produkty nawet do miesiąca czasu (dwie gwiazdki). Jeśli temperatura w zamrażalniku wynosi -18ºC, twoje produkty będą świeże nawet przez trzy miesiące (trzy gwiazdki). Jeśli masz możliwość ustawienia temperatury poniżej -18ºC, nie musisz martwić się o produkty nawet przez pół roku. Takie lodówki oznaczone są czterema gwiazdkami.
Możesz kupić lodówki z automatycznym (Drooping lub No Frost) bądź ręcznym systemem rozmrażania. Jeśli posiadasz ręczny system rozmrażania, należy wyłączyć lodówkę, usunąć zalegający szron i umyć komorę.
Wybierając lodówkę musisz pamiętać, że im większa komora zamrażania, tym mniejsza będzie część chłodząca. Zdecyduj, które rozwiązanie będzie lepsze dla ciebie.

6
Komora zero.

Komora zero to przestrzeń, w której temperatura osiąga 0ºC i panuje wysoka wilgotność. W tym miejscu żywność pozostaje świeża przez dłuższy czas. Jest to bardzo przydatne jeśli chcesz ugotować coś nie tylko na teraz, ale nie chcesz tego zamrażać.

7
Sprężarka.

Wybór lodówki z jedną bądź dwoma sprężarkami zależy od wielu czynników.

  • Oczywiście mała lodówka będzie miała tylko jedną sprężarkę. Duże lodówki z jedną sprężarką są znacznie tańsze, gdyż działa ona jednocześnie na rzecz zamrażarki i chłodziarki. Oznacza to, że jeśli będziesz chciała obniżyć temperaturę w jednej komorze, sprężarka ochłodzi jednocześnie obie komory, zużywając przy tym więcej energii.

  • Wskazane jest, aby wybierać lodówkę z dwiema sprężarkami. Po pierwsze jedna sprężarka nie jest w stanie szybko schłodzić dużej ilości produktów. Po drugie, kupując lodówkę z dwoma komorami, lepiej jest wybierać model posiadający dwie oddzielne sprężarki. Dzięki temu jedna z nich będzie chłodziła tylko jedną komorę, a ty będziesz w stanie ustawić różne temperatury dla każdej z nich. Oczywiście istnieją modele posiadające jedną sprężarkę, a mimo to pozwalające ustawić temperaturę w każdej z komór z osobna. Jest ich jednak naprawdę niewiele. Dodatkową zaletą lodówki z dwiema sprężarkami jest możliwość wyłączenia jednej z nich. Jest to bardzo pomocne, gdy chcesz umyć jedną komorę, podczas gdy druga pracuje.

8
Klasy zużycia energii.

Ważne jest, aby wybrać lodówkę o odpowiedniej klasie zużycia energii. Najbardziej ekonomiczne są lodówki oznaczone literą „A”. Następna klasy to „B” i „C”, które nie różnią się bardzo od pierwszej klasy i również są uważane za ekonomiczne. Lodówki o wysokim zużyciu energii (klasy „D” do „G”) nie są już produkowane w dzisiejszych czasach. Różnica pomiędzy klasami polega również na zdolności do utrzymania określonej temperatury w przypadku braku elektryczności. Szukając lodówki o jak najwyższej klasie, możesz za nią przepłacić. Znaczna różnica pomiędzy cenami lodówek o dwóch sąsiadujących klasach nie jest tego warta. Ważne jest jedynie, aby kupić lodówkę o klasie nie niższej niż „C”.
Dodatkowo, jeśli chcesz, aby lodówka zużywała mniej energii, postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:

  • Nie wkładaj do lodówki produktów, których temperatura jest wyższa od temperatury pokojowej.

  • Nie pozostawiaj otwartych drzwi lodówki przez dłuższy czas.

  • Lodówka powinna znajdować się jak najdalej od kuchenki.

9
Cena lodówki.

Cena lodówki jest również bardzo ważnym czynnikiem. Nie możesz przecież wybrać lodówki, na którą cię nie stać. Cena zależy od pojemności oraz liczby komór, a także funkcji i rodzaju rozmrażania. Cena uzależniona jest również od liczby sprężarek, klasy zużycia energii, no i oczywiście od producenta. Cena rośnie wraz z obecnością dodatkowych funkcji. Dla przykładu wygodną funkcją, za którą należy zapłacić jest sygnał dźwiękowy, gdy drzwi s są otwarte przez dłuższy czas.

Strona 1 z 6

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Hanikat
30.06.2014
My chcemy kupić coś niedrogiego. Nie zależy nam na jakichś szczególnych i wymyślnych opcjach. Ważne, żeby to był sprzęt solidny, cichy i nieawaryjny. Co moglibyście polecić?
Mishka80
11.04.2014
Ja mam małą kuchnię, ale sporo ludzi do wykarmienia, więc postawiłam na wysoka lodówkę od LG, jest bardzo pojemna, a w szerz nie zajmuje wiele miejsca. To bardzo dobre rozwiązanie, bo najczęściej nie korzystamy i tak z przestrzeni nad lodówką.
zlotemiasta
10.01.2011
Dla mnie idealna lodówka, to taka, która obowiązkowo ma zamrażalnik, najlepiej taki zgrabny, oczywiście powinna być tez oszczędna, a jak budżet na to pozwala, to dobrze żeby miała jakieś dodatkowe udogodnienia. W tym momencie można juz znaleźć naprawdę sporo dobrych lodówek i to nawet w niskiej cenie - takich, które spełniają wszystkie, powyższe warunki.