Szwy na ranie

Jak uniknąć blizn?

naturalnienaturalnie - specjalista Tipy.pl
Zapobieganie powstawaniu blizn polega na skupieniu się na tych czynnikach, które możemy kontrolować. Niektóre z nich są proste, jak np. wskazówki które daje lekarz po operacji czy po zabiegu. Inne są bardzo trudne jak rzucenie palenia.
1
Palenie papierosów: Palenie nie tylko zwiększa ryzyko powstawania blizn, ale również spowalnia proces gojenia się. Palenie jest bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na powstawanie blizn. Z tego powodu wielu chirurgów plastycznych wymaga od pacjentów całkowitego powstrzyma się od palenia przez okres co najmniej 2 tygodni przed zabiegiem.
2
Picie: Alkohol odwadnia organizm i skórę co powoduje znaczne obniżenie stanu zdrowia. Podczas gojenia się rany należy zatem unikać alkoholu jak również napojów z zawartością kofeiny.
3
Odżywianie: Dieta powinna być zrównoważona z naciskiem na białko. Białko stanowi podstawę w budowie tkanki łącznej (zobacz link pod artykułem). Organizm pacjenta po operacji może zużyć nawet 100 gramów białka dziennie zatem jedz takie produkty jak: kurczaki, ryby, owoce morza, wieprzowina, wołowina oraz wszystkie produkty mleczne.
4
Nawadnianie: Odwodnienie organizmu może nastąpić wówczas, gdy nie będziesz przyjmować odpowiedniej ilości płynów. W niektórych przypadkach może powodować zaburzenia elektrolitowe i problemy z sercem. W większości przypadków jest się po prostu spragnionym a organizm ma obniżoną sprawność do regeneracji. (Wskazówka: To czy wypijasz odpowiednią ilość wody możesz sprawdzić poprzez obserwowanie koloru swojego moczu. Im jest ciemniejszy tym więcej powinieneś pić. Jeśli będzie prawie przezroczysty to oznacza, że pijesz wystarczająco dużo).
5
Twoja waga: Jeśli masz nadwagę wówczas istnieje większe ryzyko powstania blizn. Dlaczego? Tłuszcz pod twoją skórą może sprawić, że lekarzom nie uda się wystarczająco dobrze zszyć twojej rany.
6
Dostęp do tlenu. Pozwól swojej skórze oddychać i nie zasłaniaj jej bandażami i opatrunkami.
7
Jak już rana się zagoi nakładaj na nią na noc codziennie witaminę E.
!

Uwaga!
* Aloes jest dobry na drobne rany i skaleczenia. Nie należy jednak używać go na duże rany np. pooperacyjne lub po cięciu cesarskim. Podczas badania obejmującego 21 pacjentek jednego ze szpitali w Los Angeles ustalono, że stosowanie aloesu na zakażone rany po cesarskim cięciu wydłużyło czas ich gojenia z 53 do 83 dni.

Powiązane porady

Mężczyzna przy porodzie

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Zawisz
19.12.2014
Oczywiście Kobietka_80, właśnie dlatego już przed operacją zaleca się trzymanie zdrowego trybu życia.
Kobietka_80
23.01.2013
blizny nie można uniknąć, blizna jest zawsze po operacji, nacięciu itp. można tylko starać się by była jak najmniej widoczna (jasna, cienka, płaska)
DrogeriaZdrowie.pl
23.01.2013
Sposobem na uniknięcie brzydkiej blizny czy bliznowca jest przyklejanie plastrów z silikonu medycznego Sutricon. Plastry tworzą odpowiednie środowisko do leczenia blizny. Zapraszamy!