odkurzacz do czyszczenia na mokro

Jak wybrać odkurzacz?

KlemensKlemens - specjalista Tipy.pl
Każda rodzina potrzebuje dobrej jakości sprzętu domowego. Jednak nie zawsze łatwo dokonać właściwego wyboru. Zwykle dzieje się tak ze względu na dużą różnorodność modeli i brak sprecyzowanych wymagań co do cech urządzenia. To samo dotyczy zakupu odkurzacza. Nie wybieraj go ze względu na ładny wygląd czy opinię ekspedientki. Lepiej zapytać przyjaciół, którzy już kupili taki model lub poczytać o nim na forach. Jeśli nie masz dostępu do takich informacji, nie martw się. Poniżej znajdziesz wskazówki, które z pewnością pomogą ci wybrać odpowiedni odkurzacz.
1
Moc odkurzacza.

Jednym z głównych kryteriów przy wyborze odkurzacza jest jego moc. Dane techniczne informują o mocy danego modelu i jego zużyciu energii.

  • Zużycie energii informuje o faktycznym poborze prądu, ale nie wskazuje na skuteczność czyszczenia. Oczywiście im większą moc będzie miał odkurzacz, tym więcej zaoferuje funkcji. Jednakże zużycie energii nie jest równoznaczne z dobrym wynikiem sprzątania.

  • Na jakość czyszczenia ma wpływ moc odkurzacza i to ona powinna być głównym kryterium podczas jego wyboru. Istnieją przypadki, że odkurzacze zużywające mniej energii mają taką samą lub nawet wyższą moc w porównaniu z innymi odkurzaczami. Przykładem tego typu odkurzaczy to LG V-C4A52 HT (1500/400) oraz LG V-C4162 HEU (1600/370) – liczby w nawiasach to moc/zużycie energii. Na moc odkurzacza mają bowiem wpływ różne technologie zbierania kurzu, mycia oraz dodatkowe filtry. Zazwyczaj jednak lepiej jest wybrać odkurzacz z większa mocą.

2
Odkurzacze z wymiennymi workami.

Wybierając odkurzacz z wymiennymi workami należy pamiętać o kilku ważnych rzeczach. W niektórych modelach stosuje się worki papierowe w innych wykonane z tkaniny. Torby papierowe są bardziej skuteczne jeśli chodzi o gromadzenie drobnych pyłków, ale trzeba je często wymieniać, gdyż maja one niewielką pojemność (3 litrowy worek starcza na około 1 miesiąc). Torby z tkaniny należy wykorzystywać tylko wówczas, gdy nie masz pod ręką worków papierowych lub zapomniałaś ich kupić. Nie zaleca się stosowania worków z tkaniny na stałe, gdyż nie są one wystarczająco skuteczne i mogą doprowadzić do zatkania filtra. Musisz również wiedzieć, że pełny worek obniża moc odkurzacza.

3
Odkurzacze bezworkowe.

Jeśli nie chcesz wydawać pieniędzy na worki papierowe, wybierz odkurzacz ze zbiornikiem na kurz (cyklonowy). Takie odkurzacze mają cyklonowy system czyszczenia. Powietrze krąży w nim wokół spiralnego filtra, rozbijając i niszcząc drobne cząsteczki brudu. Większe elementy zbierane są w specjalnym zbiorniku. System te nie wymaga czyszczenia po każdym użyciu odkurzacza. Ważne jest jednak, aby wybrać model z wygodnym opróżnianiem zbiornika, ponieważ raz na jakiś czas pojawia się taka konieczność. Wadą tego typu odkurzaczy są duże rozmiary i stosunkowo niska moc.

4
Odkurzacze z filtrem wodnym.

Odkurzacze z filtrem wodnym są najbardziej skuteczne. Jednak ich cena jest znacznie wyższa, niż zwykłych odkurzaczy. Nie znajdziesz wśród nich również kompaktowego modelu. Zasada działania takich odkurzaczy opiera się na przepływie strumienia powietrza przez zbiornik z wodą. Musisz więc przygotować się na wiele nudnych czynności, takich jak wylewanie brudnej wody i czyszczenie zbiornika po każdym (!) odkurzaniu. Dużą zaletą tego typu odkurzaczy jest stała moc.

5
Filtry odkurzacza.

Z głównego zbiornika na kurz powietrze przechodzi przez system filtrów, a następnie usuwane jest na zewnątrz. Wskazane jest, aby przed zakupem sprawdzić ilość i jakość tych filtrów. Filtr w pobliżu silnika jest jednym z najważniejszych elementów w odkurzaczu. Jest to drugi krok w procesie usuwania kurzu. Filtr ten może być wymienny bądź stały. Wybór odkurzacza ze stałym filtrem, który wymaga tylko czyszczenia nie zawsze jest tańszy. Ochrona silnika przed kurzem ma wpływ na jego trwałość, dlatego też filtr powinien mieć bardzo małe pory. Musisz jednak pamiętać, że mikrocząsteczki potrafią przenikać także przez filtr, zwróć więc uwagę na modele zawierające system dodatkowej filtracji.
Filtry klasy S używane są do filtrowania powietrza. Zapobiegają przenikaniu bardzo małych cząstek kurzu w 99%. Należy do nich filtr NERA. Ma on szerokie zastosowanie w sprzętach gospodarstwa domowego. Wykonany jest ze specjalnego materiału zawierającego włókno szklane. Zatrzymuje on nawet mikrocząsteczki kurzu. Posiadanie tego typu filtra jest szczególnie ważne, jeśli potrzebujesz ochrony przed różnymi alergenami, np. pyłkami, roztoczem, kurzem.
Jeśli masz wystarczająco dużo pieniędzy, warto kupić odkurzacz ze specjalnym filtrem bakteriobójczym. Natomiast filtry węglowe skutecznie eliminują przykry zapach.
Dzięki wymiennym filtrom nie obniża się moc odkurzacza. Kurz nie dostaje się bowiem do silnika. W przeciwieństwie do wymiennych filtrów, filtrów stałych nigdy nie da się całkowicie wyczyścić. Wybierając odkurzacz nie oszczędzaj więc na filtrach.

6
Czyszczenie na sucho.

Większość odkurzaczy przeznaczonych jest do czyszczenia na sucho. Możesz wybrać odkurzacz z workami lub filtrem wodnym. Głównym kryterium jest moc odkurzacza. W normalnych warunkach, w niezbyt zabrudzonych pomieszczeniach moc 300–360W będzie wystarczająca. Jeśli posiadasz dywany z długimi frędzlami lub inne trudno dostępne obszary, w których gromadzi się kurz, zdecyduj się na zakup odkurzacza o mocy 400W.

7
Czyszczenie na mokro.

Do czyszczenia na mokro należy oczywiście wybrać odpowiedni model odkurzacza. Dzięki niemu umyjesz nie tylko podłogę, ale również dywan, okna i meble. Ponadto jest on bardzo przydatny, gdy dodasz do niego nieco płynu. Jednym z najlepszych odkurzaczy piorących jest Thomas Twin TT Aquafilter, na jego zakup zdecydowało się już wiele osób.
Rozmiar tego odkurzacza zależy od wielkości zbiornika na czystą (3-5 litrów) oraz brudną wodę (5–15 litrów). Tego typu odkurzaczem możesz również czyścić powierzchnie na sucho. Jednak duże rozmiary i spora waga sprawiają, że jest on niewygodny do codziennego użytku.

8
Końcówki do odkurzacza.

Do każdego odkurzacza dołączony jest zestaw końcówek. Zazwyczaj są to końcówki do gładkich powierzchni, tapicerek, dywanów oraz trudno dostępnych miejsc. Ważne jest, aby wybrać odkurzacz z odpowiednim zestawem końcówek. Potrzebne końcówki możesz również dokupić osobno.
Turboszczotka to końcówka z obrotową szczotką. Dzięki niej z łatwością zbierzesz włosy, sierść i brud z różnych powierzchni.
Elektryczne szczotki są bardziej skuteczne, niż zwykłe. Uruchamiane są za pomocą silnika elektrycznego. Dodatkowo, prędkość szczotki nie zależy od prędkości przepływu powietrza.

9
Dodatkowe parametry.

Wybierając odkurzacz zwróć również uwagę na poziom hałasu oraz długość rury i kabla. Nieodpowiednie parametry mogą sprawić, że odkurzacz będzie niewygodny w użyciu. Funkcje takie jak wyłączenie w przypadku przegrzania i wskaźnik zapełnienia worka także są bardzo przydatne. Niektóre modele odkurzaczy mają sprężyste boki, aby zapobiec uszkodzeniu mebli. Zwróć również uwagę na producenta. Szczególnie warte polecenia są odkurzacze produkowane przez Bosch, Karcher, Thomas czy Miele. Tańsze modele firm Philips czy Electrolux również bardzo bobrze się sprawdzają.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Pani Domu
11.09.2018
Zgadzam się z wami. Wybór odkurzacza to nie lada wyzwanie, tym bardziej, kiedy w sklepach jest tyle rodzajów... Nam właściwie pomogła pani w sklepie rtv, która polecała odkurzacze. Cena nie była wygórowana, więc się skusiliśmy i jest godny polecenia.
sprzatacz
22.01.2018
Zgodnie z obecnymi przepisami odkurzacz nie może przekraczać 700 w. Tylko w określonych przypadkach może mieć więcej. Tak samo z marką ww. odkurzacza im bardziej coś jest reklamowane to więcej reklamy w cenie urządzenia.Porządne odkurzacze są tutaj www.clenmed.com.pl polecam SPRINTUS T 11 do hotelu
krakus57
31.01.2013
Moc silnika odkurzacza tak sie przekłada na jego PODCIŚNIENIE jak zdolnośc znania liter alfabetu na sens wypowiedzi ... tego pismaka .
kaszalocik
26.07.2012
to ja się wypowiem w imieniu alergików - odkurzacze wodne rzeczywiście są debest. teraz mpm wypuścił nowinkę w całkiem przyzwoitej cenie - mpm bora. koszt niewysoki, choć odkurzacz wodny z filtrami hepa i resztą gadżetów dla osobników z alergią.