Kłamstwo

Jak kłamać?

IntimoIntimo - specjalista Tipy.pl
Jak dobrze kłamać, aby nikt się nie zorientował ani nic nie podejrzewał? Kłamstwo jest z natury złe, jednak w niektórych przypadkach jest ono moralnie dopuszczalne. Do takich przypadków należy między innymi obawa przed urażeniem czyichś uczuć oraz strach przed konsekwencjami wyjawienia prawdy. Jak dobrze kłamać i być wiarygodnym?
1
Gestykulacja i ton głosu

Mówiąc o czymś należy się w to zaangażować. Jeśli jest pożar to nie wejdziemy do biura rozsiadając się przy stanowisku pracy z kubkiem kawy w rękach, rzucając mimochodem, że właśnie ogień pochłania cały sąsiedni budynek. To samo dotyczy zwykłych codziennych odpowiedzi kiedy lepiej byłoby rozminąć się z prawdą. Na pytanie “Jak wyglądam” nie należy odpowiadać “ślicznie jak zawsze” równocześnie się krzywiąc i odwracając wzrok. Jeśli kłamiemy musimy zachowywać się w taki sam sposób, jakbyśmy się zachowali mówiąc to, gdyby to była prawda.

2
Zachowanie

Jeśli kłamstwo dotyczy nas samych i odnosi się do naszego samopoczucia musimy również zachowywać się we właściwy sposób. Jeśli np. nie chce nam się czegoś zrobić i mówimy: “boli mnie głowa”, wówczas musimy udawać, że ona nas faktycznie boli (łapanie się za głowę, szukanie i zażywanie tabletek przeciwbólowych, pojękiwanie itp. - przesada również nie jest wskazana).

3
Unikaj szczegółów

Zbyt duża ilość szczegółów może być zgubna. Po pierwsze odpowiadanie na krótkie i zwięzłe pytanie długą historią jest nienaturalne. Po drugie opowiadając jakąś zmyśloną historię skupiasz się raczej na wymyślaniu jej treści a nie na zapamiętywaniu wypowiadanych słów. Jeśli osoba, którą okłamujesz spyta Cię po pewnym czasie o jakiś szczegół możesz mieć spore trudności z przypomnieniem sobie co wcześniej mówiłeś.

4
Nie myśl o tym, że kłamiesz

Kłamstwo jest potępiane zatem kłamiąc zaczynamy od razu odczuwać wyrzuty sumienia, czujemy się nieswojo i źle. Myślenie o swoim czynie podczas kłamania powoduje że zaczynamy się denerwować. Zaczynają drżeć nam ręce, głos staje się jakby inny i obcy, boimy się spojrzenia w oczy naszemu rozmówcy. Kłamiąc zdajemy sobie doskonale sprawę z naszego zachowania i staramy się je unormować. Kontrola naszego zachowania oraz gestykulacji jest konieczna jednak nie możemy dopuścić do tego, aby stała się dodatkowym stresem. Zachowujmy się normalnie, na luzie i nie myślmy o tym jak to wygląda.

5
Pinokio
Rób to co zwykle

Zachowuj się i wykonuj te czynności, które zawsze robisz. Wchodząc do spóźniony biura (zaspałeś “był wypadek drogowy i korki”) idź zrób sobie kawę (jeśli zwykle to robisz) lub do toalety. Jeśli jesteś akurat na spacerze nie zaczynaj zachwycać się jakimś psem jeśli Twój rozmówca Cię zna i wie, że nie cierpisz psów. Pamiętaj, że Twoje zachowanie powinno być zupełnie naturalne.

6
Zrób plan

Jeśli wiesz, że będziesz zmuszony skłamać przygotuj się do tego. Obmyśl całą wymyśloną historię od początku do końca. Postaraj sobie wyobrazić to wszystko o czym chcesz opowiedzieć. Musisz być przygotowany na szczegółowe pytania, które może zadać Ci Twój rozmówca (np. Kto jeszcze był w kinie? O czym był film? Jak się skończył? Słyszałam, że bilety podrożały, czy to prawda?).

?

Wskazówki
* Nigdy nie kłam jeśli sprawa dotyczy czegoś ważnego.

!

Uwaga!
* Pamiętaj, że jeśli coś powiesz nie będziesz mógł już tego cofnąć.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

roman
01.07.2018
Jeśli chcecie kłamać perfekcyjnie to mieszajcie kłamstwo z prawdą w stosunku 30% prawdy i 70% kłamstwa. Najlepiej, jeśli to, co mówicie prawdziwego jest łatwe do sprawdzenia. Starajcie się zapamiętać, co mówiliście, wersje nie mogą się znacząco różnić. Grajcie na emocjach.
DZiarski
26.07.2011
Dostałem wezwanie na komendę, więc przyda mi się cały artykuł.:)
kubes22
04.07.2011
aha, dzięki za odpowiedź
Intimo
04.07.2011
Lepiej nie kłamać. Jeśli to dobry kolega czy przyjaciel to lepiej zawsze mówić prawdę. Może przykładowo podobać się koledze ta sama dziewczyna - jeśli powiesz, że tobie się też podoba (czy że jesteś w niej zauroczony) to twój przyjaciel powinien zapomnieć o tej dziewczynie i znaleźć sobie inny obiekt zainteresowania. Jeśli skłamiesz, to kolega nie wiedząc o twoich uczuciach do niej może sam ją podrywać (a tego chyba nie chcesz).
Jednak z drugiej strony to jeśli nie chcesz mówić o swoich uczuciach to nie musisz tego robić. To twoja sprawa osobista i nikomu nie musisz się zwierzać. W przypadku pytań o uczucia możesz mówić to co ci się podoba lub odpowiedzieć wymijająco.
kubes22
02.07.2011
A jeżeli sprawa dotyczy tego że np. kolega ci się pyta czy kochasz taką i taką osobę to czy wolno kłamac?
thief mind
26.12.2010
hm... całkiem, całkiem, ale to rzeczy bardzo oczywiste. Do punktu 6 zdecydowanie dodałabym, że jeśli chcemy, by nasza historia była wiarygodna, należy wybierać argumenty, które trudno podważyć, a najlepiej takie, które (jeśli to możliwe w danej sytuacji)są zbliżone lub zgodne z prawdą.
Jeśli jednak nie ma bardzo dobrego, wymyślonego argumentu i ktoś zada o niego pytanie, to jeśli odpowiedź na niego nie będzie spontaniczna, wiarygodna i szybka, nie starajmy się udowodnić za wszelką cenę jego słuszności, czasem lepiej powiedzieć "nie wiem", oczywiście, jeżeli będzie to odpowiednie w danej sytuacji.
Nawet jeśli ktoś nas złapie na gorącym uczynku, czasem da się to jakoś wytłumaczyć i uniknąć kary, a chociażby załagodzić okoliczności, co jest dość proste i łatwo to zrobić.