Kutia

Jak zrobić wigilijną kutię?

JedzenieJedzenie - specjalista Tipy.pl
Kutia jest słodką mieszanką różnych ziaren, tradycyjnie przyrządzaną w kulturach krajów Europy Wschodniej w tym w Polsce, Rosji, Ukrainie, Litwie i Białorusi. Kutia podawana jest jako jedno z dwunastu dań bożonarodzeniowych. Dawno temu kutia robiona była z pszenicy, która jest symbolem życia, rozwoju, zmartwychwstania i Eucharystii, ryżu - symbolu szczęścia i dostatku oraz z maku - symbolu śmierci.
P

* 20 dag łuskanej pszenicy
* 15 dag maku
* 1/4 l miodu
* 1/4 l słodkiej śmietanki
* bakalie: rodzynki, morele, figi, daktyle, migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, kandyzowana skórka pomarańczowa itp.

1
Mak należy sparzyć, odsączyć i utrzeć, najlepiej ręcznie w makutrze. Ucieramy na raz maksymalnie po łyżce maku. Aby było łatwiej mak możemy utrzeć w specjalnym młynku do mielenia maku.
2
Pszenicę gotujemy w proporcjach 1:2 (jedna część pszenicy na 2 części wody). Dzięki temu będzie ona sypka i nie będzie się kleić.
3
Wszystkie orzechy i suszone owoce drobno siekamy a następnie mieszamy z pszenicą i makiem. Dodajemy miód, słodką śmietankę i mieszamy na gładką masę.
4
Kutia Wigilijna - przepis
Kutię możesz udekorować mandarynkami oraz bitą śmietaną.
?

Wskazówki
* Kutia w czasach naszych dziadków, w obrzędowości ludowej była podawana gościom na stypach i jedzona na grobach w Dniu Zmarłych. Kutia ma bardzo wyraźną symbolikę zaduszną.

Powiązane porady

Kapusta z grzybami
Zupa grzybowa
sałatka ze szpinakiem i granatem

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

barka66
23.12.2012
a od kiedy to kutia podawana jest jako potrawa na wielkanoc ??????????????hahahaha