Kłamca

Jak rozpoznać kłamstwo?

IntimoIntimo - specjalista Tipy.pl
Kłamca
1 z 6
Zdarza się, że podczas rozmowy z inną osobą mamy wrażenie jej nieszczerości. Po czym poznać, że osoba z którą właśnie rozmawiamy kłamie? Jak wykryć kłamstwo?
1
Język ciała
Język ciała

Mowa niewerbalna może powiedzieć nam więcej niż 1000 słów. Baczne obserwowanie zachowania rozmówcy pomoże nam wykryć niektóre kłamstwa jak również próbę ukrycia pewnych wiadomości. Podczas rozmowy zwróć uwagę czy rozmówca patrzy Ci w oczy odpowiadając na Twoje pytania oraz czy zachowuje się nerwowo.

Każdy wie, że kłamstwo jest złe. Kłamiąc zdajemy sobie sprawę z tego, że nie postępujemy w sposób należyty przez co zaczynamy się denerwować. Jednymi z symptomów takiego zdenerwowania są:

* Bawienie się palcami, lub swoim ubraniem - bawienie się czymś działa odprężająco i relaksująco.

* Podnoszenie dłoni w kierunku głowy - zabawa włosami, gładzenie się po ustach, drapanie w kark itp.

* Szybkie ruchy, mocna gestykulacja - odwracają uwagę odbiorcy od wypowiadanych słów.

* Uderzenie ręką w stół, podnoszenie głosu oraz wyraźniejsze akcentowanie wypowiadanych słów - mają przekonać odbiorcę o prawdziwości wypowiadanych słów oraz o zaangażowaniu.

* Zbyt częste lub zbyt rzadkie mruganie oczami.

* Odwracanie wzroku od rozmówcy. Kłamca może udawać nagłe zainteresowanie czymś innym, mające na celu odwrócenie Twojej uwagi zarówno od jego oczu jak i wypowiadanych słów.

* Kierowanie wzroku do góry w lewo - jest to sposób na poruszenie ośrodka mózgu odpowiedzialnego za naszą wyobraźnię. Każde kłamstwo wymaga użycia wyobraźni. Jeśli osoba nie potrafi kłamać skieruje swój wzrok właśnie w tamtym kierunku w celu wymyślenia wygodnej dla niej odpowiedzi.

* Krzyżowanie rąk, obejmowanie ciała, skulona pozycja - świadczy o spięciu i skrępowaniu. Często przyjmuje się taką pozycję podczas rozmowy z osobą nieznajomą. Jednak jeśli znasz swojego rozmówcę od kilku lat a temperatura otoczenia wynosi 25°C wówczas jedyny racjonalny powód takiego zachowania wskazuje na nieszczerość lub chęć ukrycia jakiegoś faktu przez Twojego rozmówcę.
2
Uważnie słuchaj
Uważnie słuchaj swojego rozmówcy

Staraj się zapamiętywać najmniejsze szczegóły o których opowiada Ci Twój rozmówca. Porównuj do siebie fakty oraz zwracaj uwagę na niezgodności.

Jeśli kłamstwo dotyczy odpowiedzi szerszej jak “tak” i “nie”, kłamca stara się często opowiedzieć nieprawdziwą historię w taki sposób, aby wydawała się ona prawdziwa dla odbiorcy (opis kolorów, smaków, zachowań, drobnych szczegółów itp.). Wypytuj o szczegóły - czas, otoczenie itp. Osoba kłamiąca może zacząć się plątać w swoich zeznaniach a jeśli nie - istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że 2 dni później nie będzie pamiętała już szczegółów swojej opowieści, a tylko jej ogólny zarys.
3
usprawiedliwianie się
Usprawiedliwianie się

Zwróć uwagę czy Twój rozmówca bardzo przystaje przy swojej odpowiedzi na zadane pytanie i stara się swoją odpowiedź usprawiedliwić. Jeśli osoba z którą rozmawiasz będzie szukała poparcia na swoją odpowiedź, wówczas istnieje prawdopodobieństwo, że coś ukrywa. Usprawiedliwienia szukają wyłącznie osoby winne.
4
oskarżanie kogoś
Oskarżanie

Zaobserwuj czy Twój rozmówca oskarża Ciebie o kłamstwo lub jakieś inne matactwo (pod warunkiem, że nigdy nic takiego nie zrobiłeś ani osoba ta nie ma powodów do oskarżania Ciebie o to). Bezpodstawne oskarżanie kogoś innego o pewne zachowania świadczy o właśnie takim zachowaniu przez oskarżającego. Zawsze porównujemy innych ludzi do nas samych. Jeśli ktoś kłamie lub zdradza wydaje mu się, że inni robią tak samo.

Dotyczy to każdego przypadku zachowania ludzkiego. Jeśli ktoś kradnie wówczas bardziej się boi, że sam zostanie okradziony. Ci, którzy nigdy nie kradną często zostawiają drzwi do domu otwarte, ponieważ nie biorą w ogóle pod uwagę, że ktoś chciałby im coś ukraść. Każdy sądzi według siebie.
5
kłótnia
Spytaj

Możesz również zapytać wprost: “Czy ty mnie okłamujesz”? Wiele osób czuje się bardzo źle, gdy jest przyłapana na kłamstwie. Często po zadaniu pytania wprost rozmówca chcąc zrzucić z siebie ciężar kłamstwa, przyznaje się do winy.
?

Wskazówki
* Słuchaj swojego instynktu i instytucji. Możesz po prostu “wiedzieć”, że ktoś kłamie. Jeśli jednak nie jesteś pewien nie wyciągaj od razu pochopnych wniosków. Staraj się zdobyć dowody swojego przeczucia.
* Staraj się być wyrozumiały i wysłuchaj wszystkich powodów dla których dana osoba Cię okłamała. Czy starała się Ciebie czymś nie urazić? Nie chciała Twojej złości lub rozczarowania?
* Rozważ czy kłamstwo to nie było powodem Twojego zachowania. Może osoba, która Cię okłamała chciała coś osiągnąć na co Ty nie wyrażałeś zgody bez konkretnych powodów a było to bardzo ważne dla niej? Jest wiele osób z którymi ciężko dojść do porozumienia i kompromisu a jedynym sposobem na ich uzyskanie jest ucieczka właśnie do kłamstwa.

Strona 1 z 6

Powiązane porady

szczęśliwa para
utrata zaufania
Kłótnia z partnerem

Podobne porady

Komentarze (38)

* Pola wymagane

anonim
27.10.2015
z tym nie patrzeniem w oczy to nie prawda, kłamca zazwyczaj patrzy prosto na okłamywaną osobę (żeby ocenić czy udało mu się ją oszukać)
rydzio
17.02.2015
Ciekawe czy uchował się ktoś kto mówi prawdę ? Z założenia każda informacja jest kłamstwem. No może tylko nekrologi są wyjątkiem Powiedzcie lepiej jak takiego wyjątka co nie kłamie znaleźć ?
frezja
17.02.2015
Ja swoja tesciowa pozanalam juz na tyle dobrze ze nie musze sie bawic w analizowanie jej gestów i ruchów ciala podczas rozmowy,ja wiem ze ona jest fałszywa,to zycie pokazalo jak jest naprawde a nie tak jak ona mowi.Sama sie zdradzila juz nie raz ze zaprzeczyla swoim wlasnym zapewnieniom ze tego lub tamtego nie robi. Malo ktorej tesciowej mozna ufać.
Była żona
17.02.2015
Co za bzdury!
Mój były mąż patrzył mi prosto w oczy kłamiąc jak z nut.
Przyłapywany na kolejnych kłamstwach odpowiadał wzruszając ramionami: "i co z tego".
Ewa Kłamacz
17.02.2015
Wystarczy, że głosuje na PO i już wiadomo, iż mamy do czynienia z patologicznym łgarzem
romek
17.02.2015
bzdury ja łapie sie za brode lub drapie po karku gdy mam jakis problem i musze pomyslec
hitler
17.02.2015
no dziekuje - 25 lat prawie pod jednym dachem - ale ostatnio to budzi sie we mnie morderca
xcv
17.02.2015
Jak rozpoznać kłamstwo? - Oglądać POlityków w tv
woooow
17.02.2015
wypisz wymaluj tusk i komoruski!
obserwator
17.02.2015
To w PO sami kłamcy