Jazda samochodem zimą

Jak hamować na lodzie?
MatMat - specjalista Tipy.pl

Zima już nadeszła i musi minąć parę dni, aż oswoimy się z nowymi warunkami na drodze. Jazda po zaśnieżonych i oblodzonych ulicach znacznie różni się od jazdy po suchej nawierzchni i nie chodzi tutaj wyłącznie o prędkość. Oprócz ograniczenia prędkości musimy pamiętać o trudnościach, jakie mogą się pojawić podczas nieumiejętnego hamowania na śliskiej powierzchni. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak prawidłowo hamować na lodzie.
P

* zimowe opony

1
Ogranicz prędkość.

Zawsze pamiętaj o tym, że im szybciej jedziesz tym masz dłuższą drogę hamowania. Na śliskiej i oblodzonej nawierzchni ta droga ci się dodatkowo wydłuży. Sprawdź na pustej ulicy ile wynosi twoja droga hamowania i staraj się utrzymywać podczas jazdy mniej więcej właśnie taki odstęp od innych samochodów. Dzięki temu zmniejszysz prawdopodobieństwo kolizji.

2
Do hamowania używaj silnika.

Hamowanie silnikiem to nic innego jak stopniowa redukcja biegów. Kiedy zmieniamy bieg na niższy samochód wchodzi na wyższe obroty i jeśli naciśniemy gaz to znacznie przyspieszy. Jednak jeśli nie naciśniemy gazu poczujemy jak auto szarpnie i zwolni - właśnie to szarpnięcie to hamowanie silnikiem. Z czasem w miarę praktykowania hamowania silnikiem nauczymy się robić to bardziej płynnie, tak, aby szarpnięcie nie było tak odczuwalne.

3
Hamuj pulsacyjnie jeśli nie masz ABS.

Jeśli wciśniesz z całych sił hamulec to zablokujesz koła a samochód będzie nadal sunąć przed siebie. Podczas wciskania hamulca do końca można też łatwo wpaść w poślizg - skręcanie kierownicy nie sprawi, że samochód skręci ,tylko będzie nadal sunąć się prosto przed siebie. Na lodzie, gdzie przyczepność do powierzchni jest praktycznie zerowa będziesz tak sunąć z dużą prędkością, aż w końcu zatrzymasz się na drzewie czy innym samochodzie lub trafisz do rowu. Hamowanie pulsacyjne to naprzemienne wciskanie i puszczanie hamulca. Jak hamować pulsacyjnie? Najpierw wciśnij mocno hamulec. Jak tylko poczujesz, że koła straciły przyczepność popuść hamulec, aby koła się odblokowały i znów go wciśnij. Tą czynność powtarzaj, aż się zatrzymasz. Pamiętaj jednak, aby nigdy całkowicie nie ściągać nogi z hamulca - tylko go popuszczać.

4
Ciśnienie w oponach zimą

Ciśnienie w oponach ma wpływ na przyczepność a co za tym idzie na hamowanie. Temperatura powietrza ma wpływ na ciśnienie w kole - im jest niższa tym niższe jest w nim ciśnienie. Z tego powodu musimy dopompować koła 0,2 bara dla temp. 0°C, ok. 0,3 bara dla temp. -10°C, ok. 0,4 bara dla temp. -20°C.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Roxs
06.03.2017
Hamowanie silnikiem jest skutecznym i bezpiecznym sposobem z wyjątkiem hamowania na lodzie. Siła tarcia na lodzie jest za mała aby pokonać opór silnika i następuje zerwanie przyczepności (zamiana i tak małego współczynnika tarcia statycznego na dużo mniejszy dynamiczny) w efekcie może to doprowadzić do wypadnięcia pojazdu z jezdni nawet na prostym odcinku..Po wpadnięciu na niespodziewane oblodzenie natychmiast odcinam napęd.Ponieważ samochód ma tendencję do zjeżdzania z jezdni, koryguję delikatnie kierownicą.Hamuję pulsacyjnie tylko jak muszę.Namawianie do zdejmwania nogi z gazu na lodzie bez odcięcia napędu uważam za bardzo duży błąd.
Polonocentryzm_pl
19.01.2015
2) Redukcja musi być przeprowadzona płynnie - zredukowanie biegu i "strzał" ze sprzęgła spowoduje szarpnięcie jak autor napisał - ale to na lodzie jest wystarczające, aby samochód wpadł w poślizg (nawet na prostym odcinku - na zakręcie macie to gwarantowane). Dlatego prędkość redukujemy przed wejściem w zakręt.
3) ABS na lodzie radzi sobie gorzej niż stare auto + hamowanie pulsacyjne. Jeśli jest taka możliwość, to należy na zimę wyłączyć wszelkie "systemy" i nauczyć się jeździć (metody tradycyjne), elektronika nie zwalnia z myślenia i nie powoduje, że "siermięga" może się nazywać kierowcą.