Jazda zimą

Jak wyjść z poślizgu?
MatMat - specjalista Tipy.pl

Niektórym ludziom wydaje się, że świetnie poradzą sobie w każdych warunkach na drodze, dopóki sami nie wpadną w poślizg. Czasami to, co wydaje się być suchą nawierzchnią nagle zamienia się w gładką powierzchnię lodu a samochód przestaje nas "słuchać" i zachowuje się jak mu się w danym momencie podoba. Czasami zaczyna się kręcić wokół własnej osi, czasami zjeżdża do rowu a jeszcze kiedy indziej zmienia pas ruchu, i jedzie wprost na inne samochody jadące z naprzeciwka. Umiejętność zapanowania nad samochodem w takich sytuacjach może uratować życie tobie i twoim pasażerom.
1

Lód jest zdradziecki. Jedziesz po śliskiej nawierzchni przez pewien czas, wszystko jest w porządku kiedy nagle samochód zaczyna zjeżdżać na jedną stronę. Pierwszą rzeczą o której powinieneś pamiętać to nie panikować!

2

Drugą, chodź tak samo istotną sprawą, jest nie wciskanie hamulców do końca. Wciśnięcie hamulców spowoduje zablokowanie kół i dalszą jazdę samochodu w tym samym kierunku. Również skręcanie kierownicą w przeciwnym kierunku jazdy ci tutaj nic nie pomoże - koła nie będą mieć przyczepności więc nie uda ci się nimi skręcić.

3

Zamiast wciskać do końca hamulec, wciśnij go trochę, jak poczujesz, że nie masz przyczepności popuść hamulce (ale nie do końca), znów wciśnij i znów popuść - jest to tzw hamowanie pulsacyjne. Rób tak, aż samochód zacznie zwalniać.

4

W tym samym momencie skręć kierownicę w kierunku sunięcia się samochodu. Jeśli samochód ześlizguje się na prawo, skręć kierownicę ostro na prawo, dokładnie w tym kierunku w którym przesuwa się samochód. W ten sposób opony auta zyskają przyczepność, samochód się naprostuje a ty znów będziesz mieć nad nim kontrolę.

5

Pomimo tego, że skręcanie kierownicy w tym kierunku w którym znosi cię samochód (do rowu, przeciwnego pasa itp.) nie jest naturalnym instynktem to jest to jedyny sposób na odzyskanie przyczepności kół i tym samym zapanowanie nad samochodem. Wyobraź sobie, że jedziesz samochodem po oblodzonej nawierzchni i zaczyna cię znosić na bok. Co robisz? Odbijasz kierownicę w przeciwnym kierunku jazdy, aby skręcić w kierunku w którym chcesz jechać czy skręcasz kierownicę tam, gdzie cię znosi (np. do rowu)? Jest prawie pewne, że skręciłbyś kierownicę w złym kierunku. Dlatego teraz powinieneś wyobrazić sobie kilka razy taką sytuację w której skręcisz w kierunku poruszania się samochodu, aby w krytycznej sytuacji móc zapanować nad autem. Również przećwicz kilka razy w myślach hamowanie pulsacyjne.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane