Jazda we mgle

Jak jeździć we mgle?
MatMat - specjalista Tipy.pl

Mgła bardzo ogranicza widoczność. Poza tym, drobinki wody osadzające się na powierzchni drogi sprawiają, że jest ona dodatkowo śliska. Sytuacja ta, jest jeszcze gorsza zimą, kiedy woda zmienia się w cieniutką warstwę lodu. Jak zatem jeździć bezpiecznie podczas mgły?
1
Kontroluj prędkość.

W czasie mgły wydaje się, że jedziemy wolniej niż jest to w rzeczywistości. Mgła przesłania w części drzewa i budynki, co powoduje, że gorzej spostrzegamy prędkość z którą faktycznie się poruszamy. Wielu kierowców z tej właśnie przyczyny zamiast zwolnić to przyspiesza.

2
Nie włączaj długich świateł.

Jeśli masz światła przeciwmgielne to je włącz, pod warunkiem, że widoczność spadła do 50-100 metrów. W żadnym przypadku nie włączaj świateł długich. Wbrew pozorom wcale nie będziesz więcej widzieć a wręcz przeciwnie - zobaczysz przed sobą tylko białą mgłę i nic poza tym.

3
Obniż światła mijania.

Podczas mgły światła mijania powinny być bardziej obniżone niż zazwyczaj. Dzięki ich obniżeniu będziesz mieć lepszą widoczność.

4
Obserwuj samochody jadące przed tobą.

Dzięki nim będziesz wiedzieć czy droga jest prosta czy skręca. Jednak nie podjeżdżaj zbyt blisko, aby nie oślepić kierowcy przed tobą.

5
Otwórz okna i wyłącz radio.

Słuchaj co dzieje się na drodze. Uchyl szybę, wyłącz radio i nawiew (pod warunkiem, że szyby ci nie parują). Dzięki temu będziesz słyszeć silniki innych samochodów i będziesz mógł określić ich położenie.

6
Zachowaj odstęp.

Poza tym, że podczas mgły jest śliska nawierzchnia co wydłuża drogę hamowania, to "przyklejanie" się do innego samochodu powoduje oślepienie jego kierowcy, który przez ciebie jeszcze mniej widzi.

7
Włącz tylne światła przeciwmgielne pod warunkiem, że widoczność jest mniejsza niż 50 metrów.

Jeśli widoczność jest większa to ich nie włączaj, bo oślepisz kierowców jadących za tobą.

8
Trzymaj się prawej krawędzi drogi a nie słupków.

Patrz się na prawy, biały pas przy krawędzi drogi. Nie kieruj się słupkami. Na zakrętach słupki po obydwu stronach drogi mogą się tak pokryć, że będziesz mieć wrażenie prostej drogi. Jeśli się w porę nie zorientujesz to wjedziesz na przeciwny pas ruchu.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

wlad.
18.11.2014
zapomnialem dodac ze ten optyczny przyrzad rownierz pomaga w jezdzie podczas mgly dziennej wiele razy ostatnio byl przydatny to ustroistwo nazywa sie reflektostop i mozna kupic w stacji paliw