Tutaj jesteś: Dziecko > Ciąża > Odżywianie a ciąża > Jak się odżywiać przed ciążą?
Jak się odżywiać przed ciążą?

Jak się odżywiać przed ciążą?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Prawidłowa, zbilansowana dieta podczas ciąży ma dobry wpływ na zdrowie Twoje i Twojego dziecka. Również wskazane jest odpowiednie odżywianie przed poczęciem dziecka.
1

Kwas foliowy

Przed poczęciem jak również w pierwszych 12 tygodniach ciąży zalecane jest przyjmowanie minimum 400 µg kwasu foliowego dziennie. Kwas foliowy zmniejsza o 70% ryzyko powstania wad cewy nerwowej płodu i rozszczepu kręgosłupa. Do wady cewy nerwowej może dojść w pierwszych 4 tygodniach rozwoju zarodka, kiedy rdzeń kręgowy płodu wykształci się nieprawidłowo.

Nie należy się jednak martwić, kiedy ciąża była niespodziewana i nie przyjmowało się wcześniej kwasu foliowego. Zacznij przyjmować suplementy kwasu foliowego jak tylko dowiesz się, że jesteś w ciąży do jej 12 tygodnia.

2

Alkohol

Alkohol dociera do dziecka przez łożysko. Picie zbyt dużych ilości alkoholu może poważnie zaszkodzić rozwojowi płodu. Jeśli starasz się o dziecko lub już jesteś w ciąży powinnaś całkowicie wyeliminować alkohol ze swojej diety.

Zajście w ciążę może być trudniejsze niż ci się wydaje. Picie alkoholu w ciąży może powodować płodowy zespół alkoholowy (FAS). U dzieci z tym syndromem mogą wystąpić problemy m.in. ze wzrostem, małogłowie i asymetryczność twarzy, problemy z nauką (ograniczona pamięć, opóźnienie mowy) i zachowaniem (nadpobudliwość).

Dlaczego warto jeść jajka w ciąży?
Jak począć dziewczynkę?
Co jeść w ciąży?
Jakich ziół i przypraw unikać w ciąży?
Wskazówki
  • Nie przyjmuj suplementów witaminy A, ponieważ jej zbyt duża ilość może powodować powstanie wad płodu.
  • Nie jedz wątroby oraz produktów, które mogą ją zawierać. Wątroba posiada dużą ilość witaminy A.
3

Kofeina

Nie musisz całkiem rezygnować z kofeiny, jednak nie powinnaś przekraczać dawki 200mg dziennie. Przyjmowanie więcej niż 200mg może spowodować niską wagę dziecka przy porodzie i związane z tym większe ryzyko problemów zdrowotnych w jego późniejszym okresie życia. Zbyt dużo kofeiny może również spowodować poronienie. Z tego powodu należy w ciąży uważać na ilość spożywanych napojów, które ją zawierają, a są to m.in. czekolada, cola, napoje energetyzujące, herbata i kawa. Ilość kofeiny w pożywieniu i napojach może się różnić, jednak 200mg lub nieco mniej zawiera się w:

- 2 kubki herbaty (każdy po 75mg)
- 2 kubki kawy rozpuszczalnej (każdy po 100mg)
- 1 kubek kawy z ekspresu (140mg)
- 5 puszek coli (każda po około 40mg)
- 2 puszki napojów energetyzujących (każda po ok 80mg)
- 4 batoniki czekoladowe o wadze 50g (każdy 50mg)

Czekolada mleczna zawiera dwa razy mniej kofeiny od czekolady ciemnej.

Pod koniec ciąży staraj się ograniczyć spożycie kofeiny do mniej niż 200mg dziennie.

4

Jedz bezpiecznie

Infekcje bakteryjne, przenoszone przez żywność, takie jak listerioza, salmonella i toksoplazmoza, mogą być niebezpieczne dla kobiet w ciąży i dla ich nienarodzonych dzieci. Bakterie mogą przyczynić się do powstania wad wrodzonych dziecka i spowolnić, lub zahamować rozwój wewnątrzmaciczny płodu. Poniższe kroki pomogą ci uniknąć tych szkodliwych bakterii:

- Jajka gotuj na twardo (żółtko powinno być całkiem ścięte).

- Unikaj wszelkich potraw, które zawierają surowe lub nie do końca ugotowane jajka np. majonez domowy, sosy, puddingi, masy jajeczne (w tortach, ciastach), tatarów.

- Upewnij się, że mięso, które jesz jest dobrze ugotowane/usmażone. Jest to bardzo ważne w szczególności, kiedy jesz drób i potrawy robione z mielonego mięsa (burgery, sznycle itp.). Sprawdź czy mięso jest gorące i czy nie ma w środku śladów krwi lub czy mięso nie jest różowe. W szczególności uważaj na mięsne potrawy na grillach.

- Myj ręce, przybory oraz blaty po krojeniu czy przyrządzaniu surowego mięsa.

- Myj owoce, warzywa i sałaty, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia z ziemi.

- Nie jedz dojrzałych, miękkich serów takich jak brie i camembert oraz sera niebieskiego. Możesz jeść sery twarde (cheddar, parmezan), serki wiejskie, mozzarellę i sery przetworzone.

- Nie jedz żadnych pasztetów, łącznie z pasztetem warzywnym, ponieważ może on zawierać listerię.

- Nie jedz wątróbki oraz produktów pochodnych, jak pasztet z wątróbki, ponieważ zawiera ona dużą ilość witaminy A, która może zaszkodzić dziecku.

- Nie jedz więcej niż dwie porcje tłustych ryb tygodniowo (np. makrela, świeży tuńczyk, pstrąg, łosoś), ani więcej niż 4 puszki tuńczyka (140 g na puszkę). Ryby te zawierają dużą ilość rtęci, która może zaszkodzić rozwojowi systemu nerwowego dziecka.

- Nie jedz surowych małży. Mogą one zawierać bakterie i wirusy powodujące zatrucie pokarmowe.

5

Zrównoważona dieta

Prawidłowo zbilansowana dieta dostarczy energii oraz składników odżywczych tobie i twojemu dziecku.

- Jedz dużo owoców i warzyw (świeżych, mrożonych, puszkowanych, suszonych i soków); jedz przynajmniej 5 porcji dziennie.

- Jedz dużo węglowodanów skrobiowych, takich jak: pieczywo, płatki śniadaniowe, ryż, makaron, kluski, kukurydzę, proso, bataty i ziemniaki. Staraj się wybierać produkty z pełnego ziarna.

- Pij mleko oraz jedz produkty mleczne (np. jogurty, sery), aby zapewnić organizmowi odpowiednią ilość wapnia. Jeśli możesz staraj się wybierać produkty o obniżonej zawartości tłuszczu.

- Przyjmuj odpowiednią ilość witaminy D (10µg dziennie). Witamina D odpowiada za prawidłowe kształtowanie się kości. Witamina D wytwarzana jest przez organizm dzięki promieniom słonecznym, jednak ilość czasu jaki należy spędzić na słońcu, aby wytworzyć odpowiednią ilość tej witaminy różni się dla każdego człowieka.

- Przyjmuj dużo żelaza, ponieważ niektóre kobiety mają jego niedobór podczas ciąży. Żelazo znajduje się w mięsie, zielonych warzywach liściastych (szpinak, rukiew wodna), nasionach roślin strączkowych, chlebie i płatkach kukurydzianych.

- Jedz produkty białkowe, jak mięso, ryby, drób, jajka, soja, nasiona roślin strączkowych, fasolę, orzechy. Jedz produkty zróżnicowane, aby zapewnić organizmowi wystarczającą ilość białka i składników odżywczych jak żelazo, cynk, magnez oraz kwasy tłuszczowe. Kwasy tłuszczowe zawierają kwasy omega-3 (w oleju lnianym, rzepakowym, tłustych rybach np. makreli i sardynkach).

Oprócz zbilansowanej diety bądź aktywna i dużo się ruszaj, oraz:

- Nie jedz za dwoje. Nie potrzebujesz dodatkowych kalorii, aż do ostatnich 3 miesięcy, kiedy będziesz potrzebować 200 kalorii dziennie więcej (równowartość dwóch tostów z masłem). Kiedy będziesz głodna między posiłkami, wówczas wybierz jako przekąskę owoc, jogurt lub miseczkę płatków kukurydzianych).

- Nie staraj się odchudzać w czasie ciąży. To może mieć wpływ na wagę twojego dziecka i spowodować anemię.

- Nie opuszczaj posiłków, nawet jeśli źle się czujesz. Częste jedzenie małych porcji sprawi, że będziesz mieć więcej energii i pomoże zwalczyć poranne nudności.

6
Jedzenie orzechów

Orzechy

Jeśli chcesz jeść w ciąży orzechy lub produkty je zawierające (np. masło orzechowe), to możesz to robić o ile nie masz na nie alergii, lub lekarz prowadzący ci je odradzi.

Wskazówki
 4/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (9)

lativa - 2015-10-13
Podobno poprawia jakość nasienia, ale wiadomo jak niestety ciężko przekonać naszych panów do przyjmowania jakichkolwiek tabletek...
karrolcia - 2015-10-06
a słyszałyście coś o tym, że facet też powinien przyjmować kwas foliowy przy staraniach o dziecko?
altera - 2015-09-21
jeśli decydujecie się na ciążę po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych to wtedy szczególnie trzeba zadbać o uzupełnienie kwasu foliowego, bo pigułki mocno go obniżają, niestety lekarza rzadko o tym wspominają
lativa - 2015-09-14
Z pożywienia nie przyswoimy kwasu foliowego w potrzebnym stopniu, potrzeba właśnie suplementować się dodatkowo, tylko pamiętajmy że witaminy w formie leków są bezpieczniejsze - lepiej przebadane no i mają lepszą wchłanialność niż te w formie suplementów
Natka - 2014-09-30
szawesa, zgadzam się z tobą w stu procentach, folik polecił mi lekarz ginekolog jak tylko wspomniałam mu o tym, że chcę odstawić tabletki i powiększać rodzinę, zanim zaszłam w ciążę trochę minęło więc i kwas foliowy był na odpowiednim poziomie.
szawesa - 2014-01-09
Dobrze, że o tym się pisze, kiedyś kobiety w ciąży nie miały takiej świadomości a dzieci rodziły się z wadami. Ja brałam folik nie tylko w okresie prenatalnym ale znacznie dłużej, ma korzystne działanie w zapobieganiu różnych schorzeń.
kulka - 2014-01-05
Ja wychodzę z założenia jak coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę jest do niczego. A takie suplementy diety długu się kumulują, więc lepiej jest brać zwykły kwas foliowy, który zleci lekarz a co do innych mikro i makroelementów to lepiej zrobić badania i w razie ewentualnych niedoborów je przyjmować.
ania.ladeevit - 2013-03-04
Najlepszy suplement dla kobiety ciężarnej to ten, który zawiera nie tylko sam kwas foliowy, ale zestaw wszystkich witamin i minerałów, a także kw. omega, które są potrzebne dla zachowania zdrowia matki i prawidłowego rozwoju dziecka.
ella - 2013-02-07
Zdrowa dieta to podstawa, ale nie wolno zapominać o kwasie foliowym, który chroni nasze dziecko od wad.
 
Każda ciężarna kobieta wie, że przytyje w ciąży i nie ma w tym nic nadzwyczajnego. Większość tej zwiększonej masy ciała...
Jak nie przytyć w ciąży?
Każda ciężarna kobieta wie, że przytyje w ciąży i nie ma w tym nic nadzwyczajnego...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt