Ciąża

Jak i co jeść będąc w ciąży?
GwiazdeczkaGwiazdeczka - specjalista Tipy.pl

Większym zagrożeniem niż związki chemiczne są w pożywieniu mikroorganizmy – bakterie i pasożyty – które mogą je zanieczyszczać. Te "łobuziaki" mogą powodować rozstrój żołądka i inne poważne choroby. Aby mieć pewność, że najgorszą rzeczą, jaka może cię spotkać z powodu jedzenia, jest nadkwasowość, kupuj jedzenie, przygotuj i jedz, zachowując poniższe zasady ostrożności.
1
Jeśli masz wątpliwości – wyrzuć. Niech ta zasada będzie dla ciebie regułą. Odnosi się ona do każdej żywności, co do której masz choćby podejrzenie, że może być zepsuta. Czytaj daty przydatności do spożycia podane na opakowaniach i przestrzegaj ich.
2
Kiedy robisz zakupy, unikaj ryb, mięsa oraz jajek, które nie są należycie chłodzone bądź trzymane w lodzie. Nie bierz słoików, z których coś cieknie lub które przy otwieraniu nie wydają charakterystycznego dźwięku "kliknięcia".
3
Myj ręce przed dotykaniem żywności oraz po styczności rąk z surowym mięsem, rybami czy jajkami. Gdy masz na dłoniach rany lub stany zapalne, włóż gumowe albo plastikowe rękawiczki do przygotowania potraw. Pamiętaj aby myć te rękawice tak samo często jak i własne ręce.
4
Utrzymuj w czystości kuchenne blaty i zlew. Często pierz myjki i stosuj tylko czyste gąbki (często je zmieniaj) – mogą się w nich znajdować bakterie.
5
Dania na gorąco podawaj gorące, dania na zimno – zimne. Resztki natychmiast włóż do lodówki i dokładnie podgrzej przed ponownym użyciem. Nie jedz mrożonek, jeśli się rozmroziły i zostały ponownie zamrożone.
6
Daj czas mrożonkom, by rozmroziły się w lodówce. Kiedy się spieszysz, używaj do rozmrażania kuchenki mikrofalowej albo włóż żywność w szczelnym pojemniku do ciepłej wody i zmieniaj ją co 30 minut. Nigdy nie rozmrażaj w temperaturze pokojowej.
7
Marynuj mięso, ryby czy drób w lodówce, a nie na kuchennym blacie. Po użyciu wylej marynatę, ponieważ zawiera potencjalnie szkodliwe bakterie.
8
Podczas ciąży nigdy nie jedz surowego, niedogotowanego i niedopieczonego mięsa, drobiu, ryb ani skorupiaków. Zawsze dokładnie gotuj mięso i ryby (do temp. 71 stopni) i drób (do 82 stopni).
9
Nie jedz nie ściętych jajek; dotyczy to również sadzonych – powinny być podsmażone z obu stron. Gdy wyrabiasz ciasto, które zawiera surowe jajka, oprzyj się pokusie oblizywania łyżeczki czy palców!
10
Dokładnie płucz surowe warzywa zwłaszcza, jeżeli nie będą one gotowane.
11
Trzymaj się tylko pasteryzowanych produktów mlecznych i sprawdzaj czy były przechowywane w lodówce.
12
Soki również powinnaś pić pasteryzowane. Unikaj soków nie pasteryzowanych, niezależnie od tego czy pochodzą ze sklepu ze zdrową żywnością czy z przydrożnego sklepiku.
13
Gdy wybierasz się do restauracji na posiłek, unikaj dań, które sprawiają wrażenie, że podczas ich przygotowania nie przestrzegano zasad higieny. Unikaj dań dnia, bo często są wykonywane z resztek innego jedzenia, chociaż mogą kusić niższą ceną.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

ania.doradca.ladeevit
22.02.2013
Z innych zasad- przygotowywanie i obróbka surowego mięsa najlepiej w rękawiczkach. Nie powinno się kroić mięsa tym samym nożem czy na tej samej desce a potem innych produktów (np. warzyw) bez ich uprzedniego umycia. Nie należy jednak unikać jedzenia mięsa czy ryb, bo anemia z niedoboru żelaza czy zbyt mała ilość kwasów mega w diecie są powszechne (można je suplementować).