Magnes

Jak namagnesować metal?

MatMat - specjalista Tipy.pl
Magnetyzm to niesamowita anomalia. Obserwowanie metali znajdujących się w polu działanie magnesu może być naprawdę wspaniałe. Zjawisko magnetyzmu wywołane jest przez pozytywnie i negatywnie naładowane cząsteczki danego obiektu, które skupiają się po określonej jego stronie sprawiając, że staje się on obiektem spolaryzowanym. Jak wiadomo przeciwieństwa się przyciągają. Zatem cząsteczki o pozytywnym ładunku przyciągają cząsteczki o ładunku negatywnym i odwrotnie. Możesz stworzyć w domu swój własny magnes. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak namagnesować metal.
P

* Kawałek metalu
* Magnes
* Miedziany drut
* Metalowy gwóźdź
* Baterie 9V

1
Pocieranie metalu. Pierwszą rzeczą, jaką musisz zrobić jest pocieranie twojego kawałka metalu o magnes. Pamiętaj by robić to w jednym kierunku. W ten sposób spolaryzujesz swój nienamagnesowany jeszcze obiekt. Zwróć uwagę na to, że magnetyczne właściwości metalu wkrótce zanikną po tym zabiegu, jest to tylko tymczasowe rozwiązanie. Jeśli będziesz pocierać metal o magnes w dwóch kierunkach, pomieszasz ładunki w obiekcie i wszystko na nic.
2
Dodaj miedziany drut. Jeśli chcesz, aby twój kawałek metalu przez dłuższy czas zachował właściwości magnetyczne, dołącz do niego dwa kawałki miedzianego drutu. Jeśli chcesz stworzyć mocniejszy i bardziej trwały magnes, musisz wykonać elektromagnes. W tym przypadku, dopóki obiekt będzie podłączony do źródła energii elektrycznej, będzie wykazywał właściwości magnetyczne. Owiń więc miedziany drucik wokół metalowego gwoździa. Po pokryciu całego gwoździa zacznij nawijać drut w kierunku drugiego końca. W ten sposób nawiń około metra drutu.
3
Wykorzystaj baterię 9V. jeśli chcesz stworzyć elektromagnes, owiń końce drutu wokół zacisków na 9V baterii. Pamiętaj, by tylko raz owijać drut wokół każdego z zacisków. Upewnij się, że bateria, której używasz nie jest zbyt stara, ponieważ może ona nie mieć wówczas wystarczającej mocy, by magnes zadziałał.
4
Wykorzystaj magnes, aby podnieść gwóźdź. Teraz nadszedł czas, aby wypróbować swój elektromagnes. Gdy owiniesz już drut po jednym razie wokół każdego zacisku baterii, zbliż magnes do leżącego na płaskiej powierzchni gwoździa. Możesz również wykorzystać go do podnoszenia innych metalowych przedmiotów, mogą to być pinezki, szpilki czy nawet monety.
5
Tworzenie magnesu w domu może być naprawdę fajne. Zachęć dzieci, aby przyłączyły się do zabawy. Możesz w ten sposób wspólnie z dziećmi spędzić czas w pochmurne, deszczowe dni. Jeśli nie uda się na pierwszym razem stworzyć elektromagnesu, nie zniechęcaj się. Sprawdź czy drut dobrze przylega do zacisków na baterii lub gwóźdź nie jest pokryty rdzą. Pamiętaj, by po zakończeniu zabawy schować magnes przed dziećmi, aby nie połknęły one małych jego części, co może być bardzo niebezpieczne dla ich zdrowia.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

burza
elektromagnes z baterii

Komentarze (1)

* Pola wymagane

deszcz PRZELOTNY
27.05.2014
Magnez to metal z drugiej grupy glownej ukladu okresowego, a magnes to metal o wlasciwosciach magnetycznych...poza tym sie zgadza;)