Narkotyki wśród młodzieży

Jak uchronić nastolatka przed zażywaniem narkotyków?

AniaAnia - specjalista Tipy.pl
Problem zażywania narkotyków, jest coraz większym problemem rodziców w teraźniejszości. Nasze dziecko staje się coraz bardziej niezależne, chodzi własnymi drogami, chce czuć się dorosłe, w związku z czym sięgnięcie po narkotyki czy alkohol jest coraz bardziej kuszące. Uświadomienie dziecku niebezpieczeństw płynących ze spożywania narkotyków, a także sprawienie, aby dziecko potrafiło odmówić jest wielkim wyzwaniem dla rodziców. Poniżej podajemy kilka porad, które mogą pomóc osiągnąć nasz cel.
1
Musisz wiedzieć, w jakim towarzystwie obraca się Twoje dorastające dziecko. Przebywanie pośród młodzieży regularnie zażywającej narkotyki, może sprawić, że i Twoje dziecko po nie sięgnie. Jeżeli znasz jego przyjaciół i wiesz, dokąd chodzą i jak się zachowują, może pomóc ci wyłapać odmienne zachowanie Twojego dziecka gdy pojawią się w ich otoczeniu nowi znajomi.
2
Pomóż dziecku wypełnić wolny czas. Wiele nastolatków twierdzi że sięgnęli po narkotyki, bo byli znudzeni i nie mieli co z sobą zrobić, a zażywanie narkotyków jest "jakimś" zajęciem. Angażuj dziecko w różne formy zajęć pozalekcyjnych aby wypełnić wolny czas. Może to być sport, a jeżeli to nie jest ich ulubione zajęcie, to może gra na jakimś instrumencie, pomoc w domu, albo jakieś specyficzne kółko zainteresowań. Powinnaś podsuwać różne alternatywy, tak długo dopóki dziecko znajdzie taką formę spędzania czasu, która będzie go interesować i zachęci do uczestniczenia w niej w każdej wolnej chwili.

Nie powinnaś zachęcać dziecka wyłącznie do zajęć typu: balet, śpiew czy malarstwo. To nie jest zbyt zachęcające dla zbuntowanego nastolatka. Szukaj wśród zajęć cieszących się powodzeniem wśród młodzieży jak warsztaty bębniarstwa, tańca afrykańskiego, jakieś walki jak np. capoeira.
3
Podnoś jego poczucie wartości. Nastolatek z niskim poczuciem własnej wartości częściej sięga po narkotyki. Doceniaj trudy dziecka w szkole, jego wypracowania, motywuj je do działania. Musisz przekonać dziecko, że jesteś z niego dumna. To sprawi, że będzie ono wierzyć we własne siły i będzie chętnie podejmować nowe wyzwania, mając twoje wsparcie.
4
Bądź szczera, prawdomówna w rozmowie ze swoim dzieckiem. Opowiedzenie strasznej historii o jakimś człowieku, który zażywał narkotyki i o jego marnym końcu, nie jest najlepszą opcją. Spróbuj podać statystyki, które odzwierciedlą niszczące i śmiertelne działanie narkotyków. Upewnij się, że Twoje dziecko rozumie jakie są efekty uboczne zażywania narkotyków i do czego prowadzą. Dla nastolatka ważne są fakty. Jeżeli znasz kogoś, kto zażywał narkotyki, podziel się z dzieckiem swoją wiedzą. Dziecko będzie tratować poważniej twoje ostrzeżenia, jeżeli znasz temat i wiesz o czym mówisz, a nie opowiadasz straszne historie, które mają go zastraszyć, a w które nie wierzy.
5
Nie możesz być podejrzliwa. Zaczynając rozmowę z dzieckiem nie atakuj go. Musisz sprawić, że dziecko będzie ci ufać i musi wiedzieć, że ty mu ufasz. Nie możesz ciągle go śledzić, dopytywać o każdy szczegół, przeszukiwać kieszeni kurtki, czy zawartości plecaka szkolnego. Takie zachowanie rodzica sprawia, że dziecko się buntuje i robi na przekór, aby dokuczyć podejrzliwemu rodzicowi (nie myśląc o konsekwencjach ich czynów). Nieufność wobec własnego dziecka spowoduje, że gdy będzie miało jakiś problem, będzie czuć się się skrępowane, aby o tym z tobą porozmawiać. Pamiętaj, że brak Twój brak zaufania sprawi, iż Twoje dziecko straci zaufanie do Ciebie.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

agaaga123
30.10.2017
Trzeba organizowacć mu czas:) Należy też mniej dopuszczać dziecko do internetu gdzie może spotkać wiele wpisów o narkotykach.. Dobrze by było wysyłać dziecko na jakies integracyjne obozy, wycieczki. :))) Ja moje wysyłam.