rozmowa o pracę

Jak napisać dobry list motywacyjny?
haniahania - specjalista Tipy.pl

Każdy z nas w końcu musi napisać swój pierwszy list motywacyjny. Wydaje się nam to strasznie trudne. Ale tak naprawdę list motywacyjny nie jest aż tak skomplikowany. Skomplikowane za to może wydawać się to, jak ubrać w słowa to co chcemy przekazać, aby było unikalne i zainteresowało naszą osobą potencjalnego pracodawcę. Jak więc napisać taki list? Na co zwracać uwagę? Jakiej formy się trzymać? Wszystkie odpowiedzi na te jak i na wiele innych pytań znajdziesz w tym artykule. Generalnie list motywacyjny powinien być podzielony na trzy główne części. Pierwsza z nich - wstęp powinna zawierać przywitanie się, przedstawienie, dane kontaktowe. Jest to również pierwszy paragraf Twojego listu. Kolejna część listu motywacyjnego to treść właściwa. Tutaj musisz napisać o swoich kwalifikacjach, umiejętnościach, doświadczeniu, osiągnięciach i kompetencjach. W ostatniej części, czyli w zakończeniu musisz podsumować to co napisałeś wyżej i wyrazić nadzieję na rychły kontakt. Ale po kolei.
1
WSTĘP

Na górze strony po lewej stronie napisz swoje dane teleadresowe. Imię, nazwisko, adres, numer (lub numery) telefonu, adres (lub adresy) e-mail. Po prawej stronie na samej górze (wyrównane do prawej) napisz miejscowość i datę, np. Warszawa, 20 stycznia 2011 r.

2
Musisz też właściwie 'zaadresować' list. Jeśli w ogłoszeniu nie ma wzmianki do kogo należy się zwrócić zadzwoń do danej firmy i wypytaj o dane osoby zajmującej się zasobami ludzkimi. Nie adresuj listu automatycznie do dyrektora lub kierownika danego oddziału. Pamiętaj też, aby sprawdzić dokładnie nazwisko. Jeśli nie zrozumiałeś dokładnie poproś o przeliterowanie. Następnie napisz mniej więcej od środka strony właściwe dane, np. Pan Jan Kowalski, Dyrektor Generalny Krogohal S.A. Warszawa. Oczywiście zachowaj odpowiedni układ, nie pisz wszystkiego w jednej linijce. Zresztą zaczynając od środka nawet Ci się nie zmieści.
3
Następnie za pomocą zwrotu grzecznościowego, np. Szanowny Panie.... zacznij swój list. Jeśli nie znasz nazwiska osoby do której się zwracasz, znasz tylko nazwę firmy napisz we wstępie Szanowni Państwo. Zawsze staraj się jednak dowiedzieć kto odpowiada za proces rekrutacyjny.
4
W pierwszym paragrafie – paragrafie wstępnym przedstaw się, napisz kim jesteś. Zamieść też krótkie wyjaśnienie dlaczego kierujesz list motywacyjny właśnie do tej firmy czy w dane miejsce. Czy odpowiadasz na ogłoszenie w gazecie? Jeśli tak, to które. Kiedy zostało zamieszczone i gdzie. A może jest to tak zwany cold call? Albo po prostu próbujesz swojego szczęścia na wypadek, gdyby w firmie znalazło się jakieś wolne miejsce dla Ciebie?
5
Jeśli odpowiadasz na ogłoszenie w gazecie czy w internecie dokładnie napisz gdzie dane ogłoszenie przeczytałeś, z jaką datą zostało wystawione i czego dokładnie dotyczy, jakiego stanowiska pracy. Możliwe, że dana firma ogłosiła się w kilku miejscach lub wystosowała różnej treści ogłoszenia. Dzięki precyzji będzie można Cię łatwiej dopisać do konkretnego stanowiska beż żadnej pomyłki. Czasami przy ogłoszeniach podane są ich numery. Jeśli więc to zauważysz nie omieszkaj podać numeru danego ogłoszenia.
6
TREŚĆ WŁAŚCIWA

Powinna się ona składać z kilku paragrafów, najlepiej trzech. W pierwszym napisz też dlaczego to właśnie Ty jesteś odpowiedni do danej pracy. Wspomnij o swoim zapleczu edukacyjnym i zdobytym wykształceniu. Myśl o firmie i o tym czego ona oczekuje od kandydata. Wyraźnie zaznacz dlaczego chcesz dostać tę pracę i jak możesz sprostać postawionym wymaganiom. Utrzymuj zainteresowanie czytającego poprzez ciągłe powiązywanie swojego doświadczenia i tego co masz do zaoferowania z wymaganiami potencjalnego pracodawcy.

7
Wspomnij o swoich doświadczeniach i sukcesach w swojej poprzedniej pracy lub przy projektach, w których brałeś czynny udział. Jaki był Twój wkład, osiągnięcia. Czy była to praca zbiorowa czy indywidualna. Które z Twoich doświadczeń mogą przydać się w tej pracy. Mów o zapleczu firmy, możliwościach jakie ona daje. Ale nie zapominaj też o sobie i o tym co Ty możesz wnieść do tej firmy. Nie chodzi o to, żeby chcieć wszystko zmieniać. Ale może masz świeże spojrzenie na projekty, które firma obecnie realizuje. W tym celu musisz odwiedzić stronę internetową firmy i poszperać trochę w internecie, aby znaleźć potrzebne informacje. Dokładnie dowiedz się co powinna robić i umieć osoba na stanowisku, na które aplikujesz. Zaskocz potencjalnego pracodawcę swoją wiedzą i możliwościami.
8
Pisz o swoich mocnych stronach, kompetencjach i umiejętnościach. Za każdym razem łącz je z wymaganiami pracodawcy. Pokaż, że spełniasz te wymagania. Pokaż, że jesteś pełen zapału i werwy. Staraj się połączyć tak wiele swoich umiejętności i doświadczeń z wymaganiami pracodawcy ile tylko możesz. I tutaj liczy się naprawdę wszystko. Nawet praca wolontariacka. Każde doświadczenie ma ogromne znaczenie i przedstawi Cię jako osobę angażującą się w wiele przedsięwzięć. Musisz tylko udowodnić na jakichś przykładach, że zaczęte sprawy doprowadzasz do końca.
9
ZAKOŃCZENIE

W zakończeniu podsumuj krótko (jedno, dwa zdania) to co napisałeś wyżej. Wspomnij o dokumentach, które dołączasz w załączniku.

10
Wyraź nadzieję, że spełniasz wszystkie postawione wymagania oraz chęć przedyskutowania wszystkich punktów na rozmowie kwalifikacyjnej, na zaproszenie na którą bardzo liczysz. Chcesz mieć przecież okazję jak najlepszego zaprezentowania się w rozmowie w cztery oczy.
11
Napisz, czy i kiedy jesteś dostępny, aby przybyć na ewentualną rozmowę kwalifikacyjną. Nigdy nie obiecuj czegoś, czego nie będziesz w stanie spełnić.
12
Zakończ zwrotem Z poważaniem czy Z wyrazami szacunku. Jeśli wysyłasz list motywacyjny e-mailem na samym końcu po wspomnianych zwrotach napisz swoje imię i nazwisko. Jeśli wysyłasz list normalną pocztą wydrukuj list i podpisz się własnoręcznie. Nie rób wcześniej wykropkowanego miejsca. To już nie wygląda elegancko.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane