sprzątanie pokoju

Jak zachęcić dziecko do posprzątania swojego pokoju?
MatronacieniaMatronacienia - specjalista Tipy.pl

Masz już dość sprzątania porozrzucanych ubrań, zabawek i książek Twojego dziecka? Nie wiesz co zrobić, aby zachęcić dziecko do sprzątania po sobie? Przestań narzekać, poganiać, lepiej spróbuj zachęcać i motywować, a osiągniesz lepsze rezultaty.
P

* Ściereczki do czyszczenia, ścierania kurzy,
* Stojak/półka na płyty CD,
* Kosz na brudne rzeczy,
* Plastikowe pojemniki do szuflad,
* Odkurzacz,

1
W pokoju dziecka zamontuj dużo półek i szuflad, aby zapewnić miejsce na składowanie wielu przedmiotów, których w pokoju Twojej pociechy jest z pewnością ogrom.
2
Pokaż dziecku jak należy odkurzać, zamiatać, ścierać kurze, składać ubrania i zaznacz, że te czynności mają być powtarzane, co tydzień w jego pokoju.
3
Pierwsze porządki wykonaj razem z dzieckiem, zawsze jak już jest poskładane, to potem łatwiej tylko starać się utrzymywać porządek, niż wszystko sprzątać.
4
Spróbujcie przydzielić wszystkim rzeczom znajdującym się w pokoju ich miejsce, czyli płyty na stojaku, pamiątki na górnej półce, kartki w szufladzie górnej, długopisy i ołówki itp. na biurku, brudne ubrania w koszu na bieliznę, itd. Spróbuj narysować coś w stylu mapy i przyczep na drzwiach szafki od wewnątrz.
5
Opracuj system wynagradzania, za wypełnianie obowiązków, np. kup dziecku płytę CD, o której marzyło, albo daj ekstra pozwolenie na wizytę u koleżanki itp. pamiętaj że musi to być mądry sposób wynagradzania. Nie płać dziecku za posprzątanie własnego pokoju.
6
Zachęć dziecko do wyrzucenia niepotrzebnych, nielubianych i nieużywanych rzeczy.
?

Wskazówki
* Potrzeba utrzymywania porządku jest kopiowana, ważne jest więc aby rodzice, czy starsze rodzeństwo dawało przykład,
* Nowe meble, zasłony, ozdoby itp. mogą być cennym nabytkiem, motywującym nastolatka do utrzymania porządku w nowo zaaranżowanym pokoju,
* Kolorowe stojaki na płyty CD, pudełka plastikowe, czy ozdobne kosze na bieliznę, mogą pomóc w mobilizacji do sprzątania i ułatwią utrzymanie porządku,
* Nie ważne jak pokój jest zagracony, czasami lepiej ugryź się w język i nic nie mówić, przyjdzie czas gdy nas nastolatek sam dorośnie do porządkowania pokoju, szczególnie, gdy będzie chciał przyprowadzić przyjaciół,
* Nie pozwól aby w pokoju składowane były mokre ręczniki, brudne ubrania, czy nie dojedzone resztki jedzenia, może to prowadzić do problemów zdrowotnych.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane