impreza

Jak ustawiać stoły na przyjęcia?
RozrywkaRozrywka - specjalista Tipy.pl

Okazje do przyjmowania gości bywają różne: święta, imieniny, wydarzenia rodzinne, sukcesy zawodowe, przyjazd lub odjazd bliskiej osoby itp. gości podejmuje się również bez specjalnej okazji – dla ciekawej rozmowy i przyjemnego spędzenia czasu. Odmienność przyjęcia od posiłku codziennego przejawia się zarówno w ilości i doborze potraw i napojów, sposobie nakrycia stołu, czy urządzenia pomieszczenia, którym przyjmuje się gości. Poniżej znajdziesz porady dotyczące różnych form przyjęć dopasowanych stosownie do okoliczności.
1
Przyjęcia przy stole.

Powszechnie i tradycyjnie stosowaną formą przyjęć są przyjęcia przy stole. Urządzane są one przede wszystkim z okazji ślubów, rocznic, komunii, świąt, imienin, małych spotkań towarzyskich. Mogą to być przyjęcia uroczyste i wykwintne, jak również poczęstunki skromniejsze typu śniadania, obiady, kolacje i podwieczorki. Czasem w trakcie przyjęcia, również odbywają się tańce.

2
Na przyjęciu przy stole każdy gość ma swoje miejsce.

Trzeba więc zawsze zapraszać tyle osób, iloma miejscami dysponujemy. Zbytnie stłoczenie gości, a więc niewygoda, utrudnia jedzenie, prowadzenie rozmów i może popsuć nastrój przyjęcia. Dla jednej osoby należy przewidzieć co najmniej 60 cm długości stołu. We współczesnych mieszaniach mieszkaniach rzadko są takie warunki, aby można było posadzić przy stole wiele osób.

3
Ustawianie stołów.

Na wielkich przyjęciach odbywających się w dużych pomieszczeniach, zestawia się stoły w różne kształty – podłużny, w podkowę, literę T, literę G. Gdy uroczystość wymaga ustalenia miejsc honorowych, to należy je usytuować w centralnych punktach stołu ( w zależności od ustawienia). Stoły powinny być tak ustawione, aby ze wszystkich stron był do nich swobodny dostęp, a w ciasnym mieszkaniu, chociaż z 3 boków.

4
Zachowanie gospodarzy

Wiele uwagi należy poświęcić estetycznemu nakryciu stołu, do czego potrzebna jest jednolita zastawa i odpowiedni obrus. Przez cały czas trwania przyjęcia gospodarze muszą zajmować się gośćmi – częstować ich, podawać potrawy, zbierać zbędne naczynia, a także uczestniczyć w rozmowach i czuwać nad atmosferą przyjęcia.

5
Stół-bufet.

Dogodną formą przyjęcia, zarówno dla gospodarzy, jak i dla gości jest stół-bufet, zwany także stołem szwedzkim. Ten sposób przyjmowania gości polega na ustawieniu na stole wszystkich potraw i naczyń potrzebnych do konsumpcji oraz samoobsłudze. Dzięki temu można przyjąć większe grono osób niż na tradycyjnym przyjęciu przy stole, co ma duże znaczenie przy naszych niewielkich na ogół mieszkaniach.

6
Pora bufetów

Przyjęcia w formie bufetu urządzane są zwykle późnym popołudniem i wieczorem z okazji imienin, urodzin, sukcesu zawodowego, parapetówki. Ta forma przyjęcia praktykowana jest również na spotkaniach połączonych z zabawą taneczną, a przede wszystkim na wszelkich przyjęciach młodzieżowych.

7
Potrawy w bufecie

Ponieważ na przyjęciu urządzonym w formie stołu-bufetu jada się na stojąco lub siedząc na luźno rozstawionych krzesłach, fotelach, kanapach – powinno podawać się potrawy, które nie wymagają użycia noża. Mimo, że goście obsługują się sami, nie zwalnia to gospodarzy z obowiązku dbania o estetykę stołu, uzupełniania potraw na półmiskach, zbierania brudnych naczyń pozostawionych zwykle w różnych miejscach pokoju i zapraszania gości do częstowania się.

8
Na tego typu przyjęciu goście mogą spożywać potrawy w dowolnym czasie i tempie, swobodnie się poruszać, nawiązywać rozmowy z większą liczbą osób niż przy stole, a gospodarze mają więcej czasu na bezpośrednie kontakty z gośćmi. Nie obowiązuje tu też rygorystyczna punktualność, punktualność niewielkie spóźnienie nie jest poczytywanie jako nietakt.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane