Pisanie wierszy

Jak pisać wiersze?

BazyliaBazylia - specjalista Tipy.pl
Pisanie wierszy to tak naprawdę przeniesienie na papier swoich uczuć i obserwacji otaczającego świata. Możesz pisać tak naprawdę o wszystkim, od miłości po starą zardzewiałą bramę na jakiejś opuszczonej starej farmie. Tak długo jak sprawia Ci to przyjemność i daje ujście emocjom – pisz! Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o pisaniu wierszy, nie ważne czy do szuflady czy może masz większe ambicje, warto przeczytać poniższy artykuł. Podpowie on jak w prawidłowy sposób zabrać się za pisanie.
1

Czytaj dużo poezji. Pozostaje pytaniem otwartym czy osoba, która nigdy nie słyszała o haiku czy sonecie może zostać poetą. Niemal pewne jest, że każdy kto pisze wiersze zaczynał od przeczytania wierszy innego autora. 'Dobre' wiersze można podzielić na trzy kategorie: klasyczne, popularne i takie, które lubi autor. Wiersze zazwyczaj są krótkie, nie ma potrzeby rozpisywania się. Do zadanie dla prozy.

2

Znajdź w sobie iskrę. Wiersz może się narodzić ze strzępków zdań, zlepku myśli i odczuć czasem chybcikiem napisanych gdzieś na kolanie. To się nazywa właśnie inspiracją. Obserwuj bacznie świat wokół Ciebie. Czerp z niego inspiracje. Zapisz wszystkie pojedyncze nawet słowa czy frazy, które wpadną Ci do głowy. Pozwól sobie na to, pofantazjuj. Nie bój się nazywać swoich odczuć i przemyśleń.

3

Pomyśl o tym co chcesz osiągnąć. Może chcesz napisać wiersz, by wyrazić miłość? A może chcesz wyrzucić z siebie emocje po jakimś traumatycznym wydarzeniu? A może po prostu polujesz na szóstkę z polskiego? Pomyśl dlaczego chcesz, aby wiersz powstał. Kto ma być odbiorcą wiersza.

4

Wybierz odpowiedni rodzaj poezji. Jest wiele rodzajów wierszy. Haiku, limeryki, sonety, vilanella, fraszka.....etc. Lista jest długa. Możesz też porzucić jakąkolwiek formę i napisać tzw. free verse. Ale bywa też tak, że forma rodzi się już w czasie pisania. Nie przejmuj się więc, jeśli nie umiesz się zdecydować na jakiś styl lub styl, który wybrałeś nie chce 'powstać'.

5

Staraj się wczuć. Podczas pisania o czymś, staraj się sobie to wyobrazić, wczuć się w emocje czy w scenerię. To naprawdę pomaga.

6

Słuchaj swojego wiersza. Gdy coś napiszesz przeczytaj to sobie na głos. Sprawdź czy dobrze brzmi. Poezję powinno się z łatwością i z przyjemnością recytować, a nawet śpiewać! Przecież niejeden wiersz wykorzystano w piosence. Na pewno słyszałeś o poezji śpiewanej.

7

Właściwe słowa. Mówi się, że wiersz to dobór najlepszych słów w najlepszej możliwej kolejności. Poznawaj nowe słowa. Dużo czytaj, słuchaj ludzi. Myśl o synonimach, antonimach. Niektóre słowa pasują do siebie idealnie w pewnych kontekstach, a w innych wcale się nie zazębiają. Używaj tylko potrzebnych słów, nie popadaj w przesyt. Ale wybieraj słowa bardzo uważnie. Różnica pomiędzy słowami o podobnym brzmieniu a słowami synonimicznymi może być bardzo ciekawa.

8

Emocje. One odgrywają najważniejszą rolę w wierszu. Miłość, nienawiść, szczęście, smutek – wszystkie te emocje powinna odczuwać osoba czytająca wiersz. Jest to zadanie bardzo trudne. Ciężko pisze się o abstrakcyjnych pojęciach. Warto więc pamiętaj o tym, aby nadać tej miłości czy nienawiści jakiś namacalny, wyobrażalny kształt. Na przykład róża lub niszczący ogień. Opisz uczucia, smak, dotyk. Odbiorca powinien odczuwać to wszystko razem z Tobą. Przenieś go w świat wiersza, w uczucia nim targające. Zamiast zwykłego 'sapnął głośno' napisz 'sapnął tak głośno jak sapie lokomotywa parowa stojąca na podmiejskim, ciemnym dworcu i czekająca na znak do odjazdu'.

9

Pamiętaj o środkach stylistycznych. Najbardziej znany jest rym, metafora, personifikacja, czy oksymoron. Pamiętaj jednak, aby niczego nie nadużywać. Dzięki zastosowaniu tych środków wiersz ma być piękniejszy, ubarwiony a nie przekolorowany.

10

Zachowaj najbardziej mocne słowa na koniec. Ostatnie wersy powinny stanowić o całości wiersza. Powinny skłonić odbiorcę do refleksji. Daj to czytelnikowi. On tego szuka i potrzebuje. Nie wyjaśniaj wszystkiego. Pozostaw odbiorcy wolną rękę i wybór interpretacji.

11

Edycja. Kiedy wiersz w pierwszej jego formie jest gotowy czas na wszelkie poprawki. Przeczytaj go sto razy. Na głos, cicho, z akcentem i bez. Na wszystkie możliwe sposoby. Wyrzuć niepotrzebne słowa lub zastąp je innymi. Niektórzy potrafią poprawić wiersz od razu, podczas gdy inni wracają do niego po kilkanaście, nawet kilkadziesiąt razy. Bądź więc cierpliwy.

12

Opinie. Zbierz opinie o swoim małym dziele wśród znajomych i rodziny. Mile widziane są zwłaszcza te krytyczne. Jeśli się takie pojawią odbierz je jako motywację do większej pracy, nie jako porażkę. Poproś wszystkich o szczerość i ewentualne rady. Filtruj wszystkie opinie.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Książki
Dziewczynka z książką
bookcrossing

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

mis
09.02.2017
Pisze wiersze chce je publikować gdzie nogw
Laura@
28.05.2015
:)