Komenda

Jak nauczyć psa komendy "siad"?

SznapsiSznapsi - specjalista Tipy.pl
Nauka komend oraz posłuszeństwa wymaga poświęcenia sporo czasu. Niektóre psy uczą się wolno a inne stosunkowo szybko. Poniżej znajdziesz instrukcję, która pomoże ci nauczyć Twojego psa reagować na komendę "siad".
P

* ulubione przysmaki dla psa.

1
Nie zaczynaj treningu gdy twój pies jest śpiący lub w złym humorze. Najlepszą porą będzie czas po spacerze tuż przed posiłkiem. Trenuj go w wybranym miejscu przez 2-5 minut. Młody pies dłużej nie będzie umiał skupić uwagi na komendzie. Powtarzaj tę czynność kilka razy dziennie.
2
Przygotuj przekąski w zasuwanej torbie. Powinny one być malutkie, więc połam je na małe kawałeczki. Nie potrzeba wielkich przysmaków podawanych w ramach wynagrodzenia. Mają one być symboliczne. Możesz przygotować różne smaki. Przygotuj się na spędzanie czasu z ową torbą przez najbliższe kilka dni. Nie zapominaj o ich przechowywaniu w lodówce, pomiędzy kolejnymi "lekcjami".
3
Wyjmij z torby jeden lub dwa kawałki, torbę odstaw na stół. Pokaż psu jego łakocie, daj mu je powąchać, ale nie pozwól mu wyrwać ci je z ręki.
4
Przytrzymuj przysmak tuż na głową psa, tak, aby mógł go widzieć i czuć jego zapach. Samoczynnie będzie on go chciał dostać i będzie opuszczał tylną część tułowia do siadu. Gdy już będzie prawie w siedzącej pozycji, powiedz mu siad, gdy to uczyni daj mu przysmak i bardzo go pochwal, że ładnie usiadł itd.
5
Jeżeli chcesz, aby pies nauczył się także reagować na znak dawany dłonią mówiąc siad pokaż to również dłonią. Ręczny znak do siadu jest to otwarta dłoń ze złączonymi palcami wyciągnięta do przodu i na znak siad, opuszczasz ją delikatnie w dół. Na początku wykonuj wyraźny ruch dłonią w dół, aby pies łatwo mógł rozpoznać, co pokazujesz.
6
Ćwicz z psem powyższą czynność kilka razy. Pokazuj psu nagrodę i mów "siad" równocześnie pokazując dłonią. Jeżeli widzisz, że pies pozytywnie reaguje na polecenie, spróbuj jedynie pokazywać przysmak, ale nie trzymaj go tuż nad głową psa i powtarzaj komendę "siad".
7
Następnego dnia zacznij trening z pokazanym przysmakiem, jeżeli nie reaguje, przysuń go do jego głowy, ale jedynie raz czy dwa, potem kontynuuj bez przybliżania przysmaku.
8
Gdy twój pupil zapozna się z komendą "siad" spróbuj polecić jej wykonanie, nie dając przysmaku za każdym razem. Za to wy nagradzaj go pochwałami i uśmiechem.
9
Po kilku dniach ćwiczeń, Twój pies powinien poprawnie reagować na komendę "siad", za którą dostanie jedynie pochwałę i Twój entuzjazm. Okazjonalnie podawaj przysmak, to pomaga psu wykonywać komendy, gdyż za którymś razem wie że dostanie nagrodę.
?

Wskazówki
* częste, ale krótkie sesje treningowe są najlepsze dla psa,
* pamiętaj o pochwałach i uśmiechu, które zachęca psa do wykonywania komend razem z odpowiednim tonem głosu i gestykulacji ręką.
* Nie ucz psa na siłę, tym sposobem niewiele osiągniesz.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

nauka komendy
dobry pies :)
tresura psa

Podobne porady

Komentarze (16)

* Pola wymagane

przyjazna
10.03.2015
psa się nie tresuje - psa się wychowuje !!!!!
grazyna2
17.04.2013
konsekwencja i powtarzalność, a potem nagroda - tak postępuj
YorkshireNala
26.01.2013
Super! Dzięki za pomoc ! Nala ma niedługo pokaz i nie umie siadu! Z twoją pomocą będzie to łatwiejsze!:) Nala umie tylko "hop!" i "leżeć" : ( A siadu ją uczę...DZIĘKI !!!!
majkaku.95
07.12.2012
Nie będę oryginalna, ale najlepszym sposobem na nauczenie psa komendy "siad" jest nagradzanie go przysmakami za każdym razem, kiedy podoła zadaniu. Pierwsze kilka razy możemy mu pomóc zrozumieć o co nam chodzi, pokazując ręką, żeby usiadł, np. klepiąc go po pleckach. Każdy psi łasuch powinien w mig załapać czego od niego chcemy :).
Bodzio
09.11.2012
mój pies ma 5 miesięcy- mastif tybetański--> Aslan ; ) Wieć jego nie da się nic nauczyć, gdy mnie widzi ty tylko podniega skacze po nie i gryzie( nie boli, ale on sie swietnie bawi) podgryza mi skore, czasem zaboli ; p i ja mu mówie siad, to on bardziej gryzie -.- kiedy widzi kielbaske:D albo coś smacznego, uspokaja się i czeka aż mu dam, albo chodzi koło mnie i chce mi sam ją zabrać, jak ja się schylam zeby powiedziec daj lape lub coś on tylko wącha mi ręke gdzie mam przysmak... CO PORADZICIE on bedzie ważyl 90kg musze go jakos zaczac kontrolowac;p
doglover
21.08.2012
Jutro zacznę uczyć mojego psa tej komendy. Mam nadzieję że mi się uda. Mam o tyle łatwo że pies lubi "gryźć" moją dłoń(oczywiście w ramach zabawy - bez robienia krzywdy) więc może smakołyk nie będzie potrzebny bo dla samej ręki skoczyłby w ogień :)
JAAA545454
02.03.2012
Super! Moja sunia dzięki temu w kilka minut opanowała tę komendę :) Na początku było trudno, a potem już z górki... 10 minut wystarczyło :)
czrombs2009
06.08.2011
do sznapci : Tak młody pies jest rozkojarzony i sam decyduje co robi.Próbuj uczyć go więcej ale z uśmiechem !
blondi
30.06.2011
mój pies ma 3 albo 4 tygodnie i chcę go naucyć komędy siad ale się nie da nie wiem dlaczego dale mu powąchaci jego ulubiony smakołyk i nawet tą sztuczę z karmą co najpierw karmę się pszystawia do mordy a piźniej do tyłka i nic ludzie pomuszcie jak go mam nauczyci psa komędy śad
Sznapsi
10.01.2011
Ceny szkoleń psów są zróżnicowane i wynoszą ok - Praca grupowa około 100 zł za 4 spotkania (12h), koszt treningu indywidualnego wynosi 70 zł /godz. Wpisz sobie najlepiej w Google "szkoła psów nazwa twojego miasta".