ręcznie malowana porcelana

Jak malować porcelanę?
poulina - specjalista Tipy.pl

Ręcznie malowana porcelana jest niezwykle droga. Nie oznacza to jednak, że nie możemy wejść w jej posiadanie. Ja swoją zastawę zdobyłam w sklepiku ze starociami. Zainwestowałam w kilka farb do malowania porcelany i zestaw pędzli, co zaowocowało tą oto piękną zastawą. Wygląda ekskluzywnie, prawda? Przeczytaj ten artykuł a podpowiem ci w jaki sposób malować porcelanę, by osiągnąć efekt podobny do mojego.
P

* porcelanowy komplet do herbaty lub zastawa stołowa
* farba do porcelany (ja użyłam Pebeo Porcelaine 150 w kolorze turkusowym)
* czarny marker do porcelany
* pędzel
* chusteczki higieniczne
* słoik z wodą

1
malowanie porcelany - krok 1
Najfajniejsze w malowaniu porcelany lub chińskich zastaw stołowych jest to, że praktycznie niczym się to nie różni od rysowania lub malowania na papierze. Możesz używać dowolnych kolorów i kreślić przeróżne wzory. Z własnego doświadczenia wiem jednak, że najlepiej będzie wyglądać biała zastawa pomalowana w pastelowe wzory.
2
malowanie porcelany - krok 2
Najpierw musisz przygotować zastawę do malowania. Dobrze ją umyj, zdrap wszelkie naklejki i resztki kleju, a na koniec dokładnie wysusz. Przygotuj również farbę. Ja użyłam farby do porcelany firmy Pebeo, ponieważ dobrze się ją nakłada (jest dość gęsta, ma konsystencję jogurtu). Będzie ci również potrzebny marker do porcelany z okrągłą lub ściętą końcówką.
3
Ja mój wzór zaczęłam malować bezpośrednio na filiżankach i spodkach, sugerując się zdjęciem znalezionym w internecie. Jeśli jednak boisz się, że zniszczysz zastawę, poćwicz najpierw na kartce, rysując szkice tak długo, dopóki nie osiągniesz upragnionego efektu. Narysuj na filiżance szkic, używając markera do porcelany.
4
malowanie porcelany - krok 4
Jak widać na zdjęciu, mój wzór opierał się głównie na czarnych konturach konika morskiego i turkusowym tle. Gdy szkic na filiżance będzie już gotowy, pora nanieść kolorową farbę (u mnie turkusową). Pamiętaj, że farba do porcelany wysycha bardzo szybko, więc miej przy sobie paczkę chusteczek higienicznych, by w razie czego szybko móc skorygować pomyłki. Jeśli chcesz rozrzedzić konsystencję farby, by otrzymać efekt podobny do „akwareli”, rozcieńcz ją wodą. Staraj się nie nakładać farby zbyt grubo, bo z biegiem czasu zacznie odpryskiwać.
5
malowanie porcelany - krok 5
Kiedy skończysz malować, zostaw zastawę do wyschnięcia na ok. 24 godziny. Po tym czasie umieść ją w piekarniku rozgrzanym do temperatury 150ºC. Szczegółowy czas „pieczenia” znajdziesz na opakowaniu po farbie.
6
Farba jest nietoksyczna, a tak ozdobione naczynia można bez problemu myć w zmywarce. Cały projekt jest tak prosty, że możesz w ten sposób ozdobić wszystkie filiżanki i spodki, które znajdują się w twoim domu.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

Balówa
17.02.2018
Witam, ja do porcelany używałam farb akrylowych, też je wypalam w piekarniku, ale od razu po pomalowaniu, czy warto poczekać 24 godziny i dopiero wypalić? Może Pani ma jakieś doświadczenie z farbami akrylowymi? Może ktoś już próbował? Pozdrawiam :)
Aspazja
24.01.2013
Świetne! A proszę powiedz, gdzie kupiłaś markera do porcelany, bo czarnego z cienką końcówką nie mogę znaleźć w całej Polsce...
Pani T.
06.01.2013
Witam ... a moze ktoś podpowie czy można poprawić tymi konturówkami lub podretuszowac starą porcelanę np.starte brzegi talerza lub stary antyk /chodzi o złoty kolor/
wewzorki
13.05.2012
bardzo ciekawy wzór, zainteresowały mnie te farby ponieważ napisałaś że nie są toksyczne i użyłas ich tez na talerzykach. Niestety na stronie producenta znalazłam informację że wcale nie należy ich używac w miejscu gdzie będą miały kontakt z żywnością... szkoda
Beata12
19.03.2012
Ja wolę prawdziwą ręcznie malowaną porcelanę od domowej samoróbki. Fachowo przygotowany produkt przynajmniej będzie trwały i będzie estetyczniej wyglądać. Mi podobają się takie rzeczy, jakie można nabyć tutaj http://malowana-porcelana.pl
Wiem przynajmniej, że porcelana została wypalona w ponad 800 stopniach i że dekoracja jest trwała. Nie mówiąc o tym, że ta porcelana jest po prostu piękna.