Odchudzanie

Jak schudnąć?

KamilajKamilaj - specjalista Tipy.pl
Chcesz schudnąć, ale nie wiesz jak się do tego zabrać? Poniżej przedstawiam najważniejsze zasady zdrowego odchudzania. Nie musisz się głodzić, ani biegać kilka godzin dziennie. Wystarczy zmienić nieco sposób odżywiania i tryb życia, aby zacząć chudnąć. Oczywiście do tego musisz być konsekwentny w tym co robisz i zmotywowany.
1
Umiarkowany ruch

Nawet jeśli nie lubisz się zbytnio ruszać, pamiętaj, że aby spalić tłuszcz musisz zwiększyć swój metabolizm. Ruch i ćwiczenia są zatem nieodzowne podczas odchudzania. Nie musisz od razu spędzać kilka godzin na siłowni. Jeśli masz sporą nadwagę, to ciężkie ćwiczenia są nawet niewskazane. Dlatego należy zaczynać pomalutku. Na początek wystarczy kilka wymachów rękami czy przysiadów, krótki spacer (do sklepu i z powrotem) czy wchodzenie po schodach zamiast korzystanie z windy.

2
Jedz mądrze

Analizuj to co jesz. Postaraj się wyeliminować jak najwięcej tłuszczy i cukrów z diety. Możesz to zrobić poprzez gotowanie na parze lub smażenie na teflonowej patelni bez tłuszczu. Robiąc zakupy wybieraj produkty odtłuszczone - wybierz mleko 0-0,5%, odtłuszczone twarogi, wędliny drobiowe. Uważaj na sałatki - pomimo, iż sałatka sama w sobie nie ma wielu kalorii to sosy i dressingi, które im zawsze towarzyszą są bombami kalorycznymi. Zamiast oliwy z oliwek, użyj zatem do zrobienia sosu jogurtu naturalnego. Pamiętaj, że jogurt naturalny możesz zawsze używać zamiast śmietany.

3
Jedz białka

Białka nie powodują skoków cukru we krwi i spadków insuliny. Białko również nie zamienia się tak szybko w tłuszcz i sprawiają, że czujemy się najedzeni przez długi okres czasu.

4
Błonnik

Błonnik pomaga w oczyszczeniu organizmu, przyspiesza metabolizm i pomaga schudnąć. Błonnik jest jednym z najważniejszych składników diety. Dzięki odpowiedniej ilości błonnika możesz schudnąć naprawdę szybko. Jedz produkty bogate w błonnik lub przyjmuj go w postaci suplementu diety (zobacz tutaj).

5
Woda

Woda jest najważniejsza w każdej diecie. Jeśli nie pijesz wystarczających ilości wody, zaczyna się ona odkładać w organizmie przez co wygląda się grubiej niż w rzeczywistości. Jeśli będziesz pić dużo wody, dasz znać organizmowi, że nie musi jej on magazynować. Poza tym, woda świetnie oczyszcza organizm i pomaga zwalczyć cellulitis.

6
Używaj przypraw

Przyprawy, w szczególności te ostre (czerwone papryczki chilli) sprawiają, że nasz metabolizm gwałtownie przyspiesza. Naukowcy potwierdzili, że nasz metabolizm jest szybszy przez około 3 godziny, od czasu zjedzenia pikantnego posiłku.

7
Zmniejsz temperaturę

Jeśli lubisz mocno nagrzanie mieszkanie czy dom, to musisz niestety przykręcić nieco temperaturę lub podkręcić klimatyzację. Organizm ludzki używa dużo energii na ogrzanie się. Zatem im chłodniej, tym więcej kalorii spalasz. Odpowiednia temperatura w mieszkaniu będzie 15-18 stopni C.

8
Nigdy nie opuszczaj posiłków

Może ci się wydawać, że jak nie zjesz śniadania czy obiadu to zaoszczędzisz nieco kalorii, jednak to nie jest prawda. Opuszczenie posiłku sprawia, że później czujemy się bardzo głodni i wybieramy posiłki bardziej kaloryczne. W efekcie w ciągu jednego posiłku zjadamy więcej kalorii, niż gdybyśmy zjedli obydwa.

9
Bądź asertywny

Nie raz się zdarzy, że ktoś będzie cię namawiać na coś, czego podczas diety nie będziesz mógł jeść np. pyszne, tłuste i słodkie ciasto. Oczywiście powinieneś odmówić. Nie jest to proste, wiem, jednak gdy odmówisz raz będzie ci łatwiej odmówić kolejny raz. Pamiętaj, że taka chwila zapomnienia może zniszczyć całą twoją dietę. Ulegniesz raz to następnym razem też ulegniesz. Po co zaczynać dietę co raz od początku? Weź się w garść i udowodnij sobie i innym, że jesteś silny.

10
Nie mieszaj

Czy wiesz, że posiłek złożony z tłuszczy, węglowodanów i białek jest bardziej tuczący, niż posiłek złożony wyłącznie z białek? Nie mieszając możesz zaoszczędzić nawet 30% kalorii.

11
Jedz produkty spalające tłuszcz

Do takich produktów należą produkty przyspieszające metabolizm oraz produkty, których wartość kaloryczna wynosi mniej, niż ilość kalorii potrzebnych na ich strawienie, np. arbuz, jabłko, marchewka itp.

Przeczytaj również artykuł: Co jeść, aby spalić tłuszcz?

12
Bądź realistą

Jeśli masz sporą nadwagę, nie oczekuj, że będziesz wyglądać jak Angelina czy Brad już za tydzień. Jeśli nie chcesz mieć efektu jojo staraj się nie chudnąć szybciej niż 1kg tygodniowo. Pamiętaj, że im wolniej będziesz tracić na wadze, tym większe prawdopodobieństwo, że później nie przytyjesz.

13
Wybierz mądrze dietę

Jeśli zamierzasz przejść na jakąś określoną dietę (bo koleżanki na niej sporo schudły) to pamiętaj, aby to wcześniej przemyśleć. Jeśli jesz na co dzień sporo, to nie wybieraj diety kopenhaskiej, bo dieta cię zbytnio zmęczy i zniechęci. Wybierz taką dietę, która nie będzie stanowiła dla ciebie problemu. Przykładowo, jeśli lubisz mięso, jajka i produkty mleczne to rozważ np. dietę Dukana lub inną dietę białkową.

14
Rozciągaj się

Rozciąganie się nie jest trudne ani nieprzyjemne. Poświęć zatem kilka chwil (nawet podczas oglądania tv) na rozciąganie ciała. Rozciągnij szyję, kark, nogi. Rozciąganie się powoduje, że nabieramy energii, czujemy się lżejsi i szybciej chudniemy (poprzez przyspieszenie metabolizmu).

15
Chroń swoje mięśnie

Podczas nieprawidłowej diety, oprócz tłuszczu zanikają również mięśnie. Aby je ochronić staraj się jeść 4-6 razy dziennie po 30-40 gramów białka.

16
Nigdy się nie głodź

Głodzenie się powoduje burczenie w brzuchu i skurcze żołądka, a to z kolei jest przyczyną napadów głodu (zwykle na coś tłustego i słodkiego). Staraj się zatem jeść nawet 5-6 posiłków dziennie (oczywiście małych posiłków). Dzięki temu, nigdy nie będziesz głodny.

17
Żuj gumę

Żucie gumy nie tylko powoduje świeży oddech, ale również zaspokaja nieco głód.

18
Wyeliminuj z diety węglowodany proste

Czy wiesz, że są węglowodany dobre i złe?

Złe węglowodany to węglowodany proste jak np. biały cukier, makaron, biały ryż, biały chleb, cukierki, ciastka, słodycze, syropy, soki i słodkie napoje. Dlaczego węglowodany proste są złe? Ponieważ nasz organizm bardzo szybko je przyswaja i zamienia w tłuszcz. Węglowodany proste powodują szybki wzrost poziomu cukru a co za tym idzie, zwiększenie się poziomu insuliny we krwi. Jak już poziom cukru się unormuje to zwykle odczuwamy to jako silny atak głodu.

Węglowodany dobre to węglowodany złożone takie jak np. pieczywo pełnoziarniste, płatki pełnoziarniste i owsiane, brązowy ryż, fasola, makaron razowy, ziemniaki, zboża, warzywa, owoce, orzechy. Dlaczego węglowodany złożone są dobre? Ponieważ ich trawienie zajmuje o wiele więcej czasu, nie mają prawie wpływu na stężenie cukru we krwi i są bogate w składniki mineralne, składniki odżywcze i witaminy.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

odchudzanie bez głodzenia
jedzenie w nocy
żółty ser

Podobne porady

Komentarze (8)

* Pola wymagane

Kami
01.04.2016
Ruch może być umiarkowany, ale przede wszystkim trzeba zdrowo jeść! Nie ma innej opcji! Ja sama nie mam np problemu z tym żeby poćwiczyć, natomiast nie mogę się oprzeć żeby nie jeść słodyczy. Chyba zainwestuję w jakiś suplement bo powoli zbliżam się do niebezpiecznego rozmiaru...
Kami
01.04.2016
KasiaSzulik
02.02.2015
Porady bardzo praktyczne, sprawdziłam kilka już wcześniej i wiem że faktycznie warto się do nich zastosować choć nie wydają się logiczne. W moim przypadku świetne sprawdza się Acetomale, dzięki niemu szybko chudnę przy umiarkowanej diecie i aktywności fizycznej.
Kasia
16.05.2014
poszukaj artykułu "Wiosenna batalia z kilogramami"
Kamixxx
09.05.2014
Kawa tez jest podobno dobra przed treningiem
JagodaMalinowska2
06.05.2014
Jakie zioła? Gdzie to czytałaś?
Kasia
06.05.2014
czytałam ostatnio że używanie niektórych ziół przyspiesza np trawienie tłuszów - może warto wypróbować :)
Xxxx
24.11.2011
Tam pisało że guma zaspokaja głód... Czy aby przypadkiem nie jest odwrotnie