lektura

Jak skutecznie przeczytać lekturę?

Lektury są zmorą uczniów, zwłaszcza, jeżeli ich fabuła nie jest dla nich interesująca. Trudno wówczas dobrze zapamiętać przeczytaną z niechęcią książkę. Oto kilka sposobów, dzięki którym łatwiej będzie przez to przebrnąć.
P

* lektura
* fiszki
* długopis
* notes

1
Przygotuj fiszki w różnych kolorach i zaznaczaj istotne fragmenty książki, każdy rodzaj innym kolorem. Np. charakterystykę bohaterów – zielonym, najważniejsze wydarzenia – różowym, ważne cytaty – żółtym, itd. Napisz na każdej fiszce, czego dotyczy, np. imię bohatera będzie oznaczało jego charakterystykę.
2
Wynotuj najważniejsze wątki i motywy. Najlepiej będzie, jeżeli podczas czytania rozpiszesz sobie w miarę szczegółowy plan wydarzeń z zaznaczeniem, na których stronach znajdują się kluczowe momenty. Łatwiej będzie ci do nich wrócić, kiedy nadejdzie chwila prawdy przed tablicą.
3
Wynotuj także czas oraz miejsce akcji.
4
Opisy przyrody tak naprawdę rzadko się przydają na lekcjach polskiego. Jeżeli są one bardzo długie i nużące, pomiń je, chyba, że jesteś fanem Tolkiena i po prostu ci się to podoba.
5
Czytając lekturę, bądź świadom, w jakiej epoce powstała, lub w jakiej dzieje się akcja. Przypomnij sobie, co było dla tych czasów charakterystyczne i jakie najważniejsze wydarzenia historyczne miały wówczas miejsce.
6
Po przeczytaniu książki przejrzyj jakieś opracowanie. Zdarza się, że czytając lekturę, sami nie zwrócimy na coś uwagi lub nie zauważymy jakiegoś problemu. A może się okazać, że polonistę akurat bardzo to interesuje.
7
Ograniczanie się jednak do samych opracowań zamiast przeczytania książki jest bardzo ryzykowne. Nauczyciele zwykle znają wszystkie te „pomoce naukowe” i doskonale wiedzą, czego w nich nie ma i jak zagiąć delikwenta.
8
Jeszcze mniejszy sens zastępowania lektury opracowaniem jest przy kilkustronicowych nowelkach. Zdarzają się opracowania dłuższe niż owa nowelka, zatem mniej wysiłku od ciebie będzie wymagało przeczytanie właśnie jej.
9
Nie traktuj ekranizacji dzieła jako „zamiast’, a „oprócz”. Reżyser ma własną wizję i interpretuje fabułę na swój sposób. Poza tym w filmie wiele wątków zostaje pominiętych. Nie oznacza to oczywiście, że nie warto oglądać filmów. Warto, dla porównania.
10
Podejdź do lektury pozytywnie. Polska ich lista jest skostniała i wymaga gruntownych zmian, wiele utworów jest tam nie wiadomo, po co i spokojnie mogłyby być zastąpione innymi, jednak są wśród nich całkiem fajne pozycje. Słowo lektura nie zawsze oznacza od razu nudę.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane