metka

Jak czytać oznaczenia na metkach?

Kiedy kupujemy nową rzecz, chcemy cieszyć się nią jak najdłużej w niezmienionym stanie. Aby tak było, powinnyśmy przestrzegać zaleceń producenta dotyczących prania, suszenia oraz prasowania, umieszczonych na metkach. Tylko jak je odczytywać?
1
metka - pranie w pralce
Można prać w pralce automatycznej, maksymalnie w temperaturze podanej w misce. Oczywiście możesz też wyprać to ubranie ręcznie.
2
metka - pranie w pralce, tkanina delikatna
Jeżeli pod miską jest kreska, oznacza to, że tkanina jest delikatna i wymaga programu przeznaczonego właśnie dla takich tkanin. Dotyczy zwłaszcza jedwabiu czy rajstop. Dwie kreski oznaczają specjalny program dla wełny.
3
metka - pranie ręczne
Ręka nad miską informuje, że ten produkt powinien być prany ręcznie.
4
metka - czyszczenie chemiczne
Przekreślona miska oznacza zaś, iż tej rzeczy nie możesz prać ani ręcznie, ani w pralce. Czyszczenie powinnaś zlecić pralni.
Pamiętaj, że ilekroć zobaczysz jakiś znak przekreślony, oznacza to, że danej czynności nie wolno wykonywać w przypadku tej tkaniny.
5
metka - suszenie w suszarce, wirowanie
Tą tkaninę można suszyć w suszarkach bębnowych oraz mocno odwirowywać - nie powstaną trudne do rozprasowania zagniecenia. Maksymalną temperaturę suszenia określają kropki: jedna kropka - temp. najniższa, trzy - temp. najwyższa.
6
metka - suszenie w pionie
Nie wolno odwirowywać - ubranie należy rozwiesić pionowo mokre.
7
metka - suszenie w poziomie
Tego ubrania nie wieszaj do wyschnięcia, ale rozłóż poziomo, np. na suszarce.
8
metka - można używać wybielacza
Możesz używać chlorowych wybielaczy.
9
metka - temperatura prasowania
Oznacza optymalną temperaturę prasowania - jedna kropka to najniższa temp. (dla tkanin delikatnych), dwie - średnia, a trzy - maksymalna (zwykle dla bawełny i lnu).
10
metka - pranie chemiczne, wskazówki
Jest to wskazówka dla pralni chemicznej odnośnie tego ,jakiego środka użyć do czyszczenia tej tkaniny. Jeżeli zamiast litery P umieszczono literę F, zaleca się czyszczenie benzyną. Litera A z kolei dopuszcza stosowanie ogólnodostępnych środków.
11
Do pralni warto oddawać przede wszystkim wełniane okrycia wierzchnie oraz ubrania uszyte z bardzo delikatnych tkanin lub z dużą ilością ozdób takich, jak cekiny czy biżuteria. Dobrze zlecać pralni także czyszczenie garniturów, żakietów, garsonek itp.
12
Nigdy nie przekraczaj zalecanej temperatury prania i prasowania - ryzykujesz zniszczenie materiału.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

sprzątanie mieszkania
pleśń
naczynia ze stali nierdzewnej

Komentarze (0)

* Pola wymagane