kochający kotek

Jak zrozumieć kota?

PegazPegaz - specjalista Tipy.pl
kochający kotek
1 z 6
Jeśli masz więcej, niż jednego kota, zauważyłaś już pewnie, że nawet jeśli koty „rozmawiają” z tobą, rzadko kiedy miauczą na siebie. Ciało kota przekazuje więcej informacji o jego odczuciach, niż jakiekolwiek dźwięki, dlatego jeśli naprawdę chcesz zrozumieć swojego kota, musisz nauczyć się co język jego ciała naprawdę oznacza.
1
dotykanie noskiem
Dotykanie się noskami.

Jest to najczęstszy sposób komunikacji między kotami, które się przyjaźnią. Gdy koty witają się dotykając się noskami, sprawdzają wzajemnie swój zapach, chcąc się dowiedzieć co towarzysz robił, kiedy się nie widziały. Możesz stymulować nosek swojego kotka, dotykając do delikatnie palcem i pozwalając mu go powąchać. Przez całą kocią społeczność jest to uważane za kulturalne przywitanie. Gdy wybierasz się z wizytą do obcego kota, zacznij znajomość od wyciągnięcia palca w stronę jego nosa i poczekaj aż na to zareaguje.

2
ocieranie
Ocieranie.

Ocieranie może oznaczać dwie rzeczy: przyjacielskie nastawienie lub zdenerwowanie. Jeśli twój kotek ociera się o ciebie pyszczkiem i łebkiem, oznacza to, że cieszy się na twój widok i czuje się bezpieczny. Na pyszczku kota znajdują się gruczoły zapachowe, więc kiedy ociera się on o ciebie, oznacza to, że chce przekazać ci swój zapach i „oznakować cię” jako członka swojej rodziny. Gruczoły zapachowe kota znajdują się również w okolicy ogona i odbytu. Jednak jeśli kot ociera się o coś tylnymi częściami ciała, oznacza to zdenerwowanie i próbę zaznaczenia terytorium. Kot mówi wtedy „Spadaj! Ten teren jest mój”.

3
ugniatanie
Ugniatanie.

Ugniatanie lub rytmiczne zaciskanie i rozluźnianie przednich łapek to powrót kota do lat dziecięcych. Kiedy kot był malutki, ugniatał w ten sposób sutki matki, stymulując wydzielanie mleka. Jeśli kiedyś uda ci się zobaczyć kociaki w takim stanie, sama stwierdzisz, że wyglądają wówczas na baaaardzo szczęśliwe.
Niektórzy mówią, że jeśli takie zachowanie powtarza się u dorosłego kota, oznacza to, że został zbyt wcześnie odłączony od matki. Nie jest to jednak prawda. Kot zachowuje się w ten sposób, kiedy jest bardzo zadowolony. Jeśli dodatkowo udeptuje np. twoje udo lub ubranie oznacza to, że czuje to samo wspaniałe uczucie, co w czasach, gdy był kociątkiem. Niestety taka forma okazywania uczuć bywa czasem bardzo bolesna. Nie zabraniaj jednak kotu takiego zachowania. Połóż na udach gruby ręcznik lub koc i ciesz się zaufaniem i miłością twojego pupila.

4
zrozumieć kota - uszy

Sposób ułożenia uszu.

Nastrój kota odgadniesz również obserwując jego uszy.

  • Kot zrelaksowany trzyma uszy lekko rozchylone na boki, tak jak pokazano na rys. 1.

  • Kot zainteresowany czymś lub zaalarmowany – uszy takiego kota są ustawione prostopadle do jego łebka i wysunięte do przodu (rys.2)

  • Kot zdenerwowany – jeśli kot rusza uszami oznacza to, że jest czymś zdenerwowany. Może on również badać terytorium, żeby upewnić się, że jest bezpieczny (rys. 3).

  • Kot wściekły, gotowy do ataku – gdy kot „kładzie uszy po sobie” do pozycji poziomej, oznacza to, że zaczyna się denerwować i ostrzegać cię, żebyś się do niego nie zbliżała. Jeśli jego uszy są położone płasko na łebku, tak że praktycznie ich nie widać, oznacza to, że kot będzie atakować. Jest to naturalna pozycja, która ma bronić kota przed pazurami i zębami napastnika (rys. 4).

5
zrozumieć kota - ogon

Ułożenie ogona.

Ogon twojego kota to doskonały wyznacznik tego, co w danej chwili czuje. Musisz zwrócić uwagę nie tylko na jego kształt, ale i ruchy.

  • ogon podniesiony do góry (rys.1) – oznacza, że kot jest nastawiony przyjaźnie. Jeśli kot wita cię zadartym do góry i drżącym ogonem, oznacza to, że stęsknił się za tobą i chce ci pokazać, że mu na tobie zależy.

  • ogon prosty, trzymany pod kątem (rys.2) – kot nie czuje zagrożenia, ale nie jest pewny otoczenia, w którym się znajduje

  • ruszanie uniesionym ogonem (rys.3) – kot chce się bawić

  • ogon uniesiony, ale zagięty na czubku (rys. 4) – kot nastawiony przyjacielsko, ale niepewny

  • ogon prawie w poziomie (rys. 5) – kot nie jest wrogo do ciebie nastawiony, ani się ciebie nie boi

  • ogon opuszczony w dół, jednak uniesiony u nasady (rys. 6) – kot agresywny, będzie się bronić

  • ogon uniesiony do góry, nastroszony (rys. 7) – kot wściekły, będzie atakować

  • ogon opuszczony w dół (rys. 8) – kot może okazać agresję

  • ogon podkulony (rys. 9) – kot uległy, pokorny

  • ogon uniesiony do góry, drżący (rys. 10) – kot bardzo się cieszy na twój widok

  • stukanie ogonem o podłogę (rys.11) – kot podekscytowany, zły lub poirytowany

  • ogon „w spoczynku”, ruszanie czubkiem ogona (rys. 12) – kot zainteresowany, w stanie gotowości.

Strona 1 z 6

Powiązane porady

Jak zrobić spray odstraszający koty
pies
czyszczenie kuwety

Podobne porady

Komentarze (25)

* Pola wymagane

Bożena
09.11.2015
Mam swojego kocurka od 11 lat. Żałuję że nie ma on potomstwa, bo to mądry, analizujący i wierny przyjaciel. Mamy opracowane komunikaty i ich się trzymamy, ale to praca tych 11 lat. Na youtube jest filmik kiedy kot mówi(niemal) "mama". Nauczyłam i swojego, ale nie wiem jak wkleić video. On nie wie dokładnie o co chodzi z tym "mama", więc używa tego słowa, gdy chce dodatkowej porcji karmy, a ja nie reaguję, albo gdy za długo siedzę przy kompie i najwyższy czas na sen. Łatwo przyzwyczaja się do rytuałów i zapamiętuje, co po czym następuje. Ugniata mnie pary razy dziennie, dlatego chodzę co miesiąc na obcięcie pazurków, bo nie raz je poczułam, a poza tym jest po obcięciu spokojniejszy. Niestety, wylizuje notorycznie brzuch aż do krwi i nie mam na to sposobu. Lekarz też. Nie da sobie założyć ochraniacza. Wybiera sobie ludzi i nie myli się co do nich, czuje chore miejsca, ale raczej ich nie leczy, choć kładzie się na nie. Jest od urodzenia lękliwy, ale potrafi i "uziemić" mojego gościa, który się go boi, i np. nie wypuścić go z łazienki albo z pokoju.Po prostu siada i dziwnie na niego patrzy, a to wystarczy. Nigdy nie atakował, ale gdy ktoś przegina w głaskaniu- ostrzega od delikatnego "nie", drugi stopień to uderzenie łapką, a gdy ktoś nie zrozumie i tego- używa wszystkiego naraz i przestaje go lubić. Żeby mieć dobry kontakt z pupilem, trzeba być konsekwentnym i używać tych samych krótkich kodów. Jeśli łapką prosi o pogłaskanie, to należy go pogłaskać, żeby wiedział, że rozumiecie się, jeśli stoi pod drzwiami- wypuścić go. Ja, kiedy rozkręcam kran z ciepłą wodą(lewa gałka) Kotek odwraca głowę wówczas w stronę pieca gazowego, bo zauważył, że zaraz po tym się zapala. Kiedy zobaczył lecący samolot na ekranie telewizora, szukał go za telewizorem, aż wskoczył na parapet, bo pamiętał, że tam ptaki też przylatują. A więc samolot wziął za ptaka. Często oglądał bajki Disneya, gdzie fruwały ptaki i biegały zwierzaczki. Gdy grałam parę razy utwór na pianinie, a potem odtwarzałam go w innym pokoju z kasety- popatrzył na mnie, jakby chciał powiedzieć " o, jak to się stało?" Jeśli bierzesz kota do domu, wiedz, że mądre podejście zaowocuje piękną przyjaźnią, ale nie zapominajcie o tym, że ich zwierzęca natura musi być dobrze zrozumiana i okazana. Obserwujmy ich, bo one nas bardzo obserwują. Nie głaszczcie pupili, jeśli jesteście zdenerwowani, bo to rodzić może nieporozumienie. Ja tego doświadczam każdego dnia. O ważnym też nie zapominajcie, że pies merdający ogonem i kot merdający ogonem, to zupełnie odwrotne u nich emocje, i stąd kłopoty! Kot widząc merdającego psa, odbiera to za gotowość do ataku. Pies widząc merdający ogon kota, odbiera to za chęć zabawy lub przyjazne nastawienie, no i awantura gotowa.
anonimous4
09.11.2015
Ukraińcy pochodzenia polskiego kasują wpisy na onet.pl i wp.pl i, ale nie popierają ani PIS ani PO, to opłacani przez banksterów i prezesów takich spółek jak PSE, KGHM i PGNiG tacy ludzie jak Majchrzak i Solorz, (Kulczyk+) to sponsorzy Petru. Teraz już Kopacz i Sikorski im nie pomoże to mafia inwestuje w Nowoczesną;
Majka
09.11.2015
Koty to głupole.
Twitty
09.11.2015
Widziałem Kotecka ..............tak to był Kotecek .........!
vv
09.11.2015
a co oznacza jak moj kot mnie widzi i tak jakby od niechcenia mowi/mruczy? "byyeEE" ???
Ola1981
09.11.2015
rys. 7: z moich obserwacji wynika, iż mocno napuszony ogon u kota oznacza przerażenie.
wit
09.11.2015
wy kota lepiej sprzedajcie bo dostaniecie mózgowego pasożyta czyli toxoplazmozę.Wiadomo ,że jak kto ma toxoplazmozę to pasożyt steruje nim jak marionetką ,zmieniając charakter i zachowanie.
ola46
09.11.2015
Miałam, mam i mam nadzieję mieć koty. One są cudowne, wspaniałe, kochane. Czasami tak dokuczają, że ma się ich dosyć, a czasami są tak słodkie, że tylko można je głaskać i chwalić. W każdym razie koty są wspaniałe. Ale.... to indywidualiści, każdy kot jest inny, każdy kot wymaga innego traktowania, mam już 46 lat i ... wiele kotów było w moim życiu. Koty są strachliwe, odważne, agresywne, towarzyskie, introwertyczne itd.... jeżeli wiemy jaki jest kot, tak go traktujemy i wszystko w porządku. Teraz moja kotka jest "wielką podróżniczką po okolicy" i stale jest poza domem, a kot to domator i woli jeść i spać. Kto kocha koty ten rozumie ich sposób na spędzanie czasu. Pozdrawiam również miłośników psów.
Vissario
09.11.2015
Świetny artykuł! Miałem już kilka kotów i poznałem dobrze ich zachowanie. Wszystko, co tu pisza to prawda!
mln
09.11.2015
Moja kocica jak chce się bawić i zachęca do zabawy w "gonić" to ogon robi na "szczotkę" w pionie , i wcale nie jest wtedy zła ani agresywna to po prostu nastrój do ostrej zabawy,i owszem pazurki i zęby są w użyciu ,ale to wyraźnie jest zabawa a nie atak czy wściekłość lub złość..