Tankowanie

Co zrobić w przypadku pomyłki przy tankowaniu?

Gdzie się człowiek spieszy – tam się diabeł cieszy. Mimo innych oznaczeń i różnych kolorów zdarza się czasem, że zatankujemy niewłaściwe paliwo, a winne jest przeważnie zdenerwowanie, zmęczenie lub pośpiech.
1
Jeżeli zalałeś olej napędowy do samochodu na benzynę, to masz szczęście w nieszczęściu. Generalnie, nic wielkiego stać się nie powinno, a przynajmniej – nie aż takiego, jak po odwrotnej pomyłce. Jedyne, co w większości przypadków trzeba będzie zrobić, to odessać ropę z baku oraz przeczyścić układ zasilania, ponieważ zanieczyści ona świece. Będzie trzeba wymienić też filtr paliwa oraz sprawdzić, czy katalizator nie został uszkodzony.
2
Prawdopodobnie będziesz też potrzebował pomocy drogowej lub życzliwego kolegi, który cię zaholuje do domu, gdyż na stacji silnik owszem, zapali, ale auto przejedzie tyle, na ile pozwolą resztki benzyny w przewodach paliwowych i filtrze, a potem zgaśnie.
3
Pomyłka taka jest jednak bardzo mało prawdopodobna, gdyż pistolet od dystrybutora z olejem napędowym zwykle nie wejdzie do wlewu baku – jest za duży.
4
Jeżeli zalałeś natomiast benzynę do auta na ON, to właśnie możesz zacząć się martwić. Problem jest o tyle poważny, że benzyna, w przeciwieństwie do ON, nie smaruje pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. Jeżeli nie zorientujesz się w porę i ruszysz – zatrzesz pompę wtryskową, a jak będziesz miał wyjątkowego pecha – sam silnik. Nowa pompa kosztuje kilka tysięcy i to jest argument, by uważać, co się tankuje.
5
Jeżeli zorientujesz się o pomyłce w czasie tankowania i wlałeś bardzo niewiele benzyny, dolej ON do pełna. Paliwa wymieszają się, z tym, że o ile starsze diesel’e wytrzymają do ok. 30% benzyny, o tyle nowszym poważnie zaszkodzić może już 10%.
6
Jeżeli zorientowałeś się podczas jazdy, natychmiast się zatrzymaj i zaholuj auto do serwisu. Nie warto ryzykować, nawet jeżeli jest on blisko – nigdy nie wiesz, kiedy podzespoły zaczną się zacierać.
7
Jeżeli nic się nie uszkodziło, oprócz spuszczenia benzyny i zatankowania ON trzeba będzie jeszcze tylko odpowietrzyć układ zasilania.
8
Niektóre stacje są przygotowane na takie przypadki i mają wyznaczone miejsce do wylewania niewłaściwego paliwa. Jeżeli o pomyłce zorientujesz się na stacji, sprawdź, czy jest taka możliwość.
?

Wskazówki
* Po naprawie - uważaj następnym razem:)

Strona 1 z 2

Powiązane porady

dym z rury wydechowej
awaria systemu abs
akumulator samochodowy

Komentarze (1)

* Pola wymagane

PokaPokahontaz
31.12.2012
Bardzo dobry artykuł ;)