mąka

Jak przechowywać mąkę i produkty mączne?
JedzenieJedzenie - specjalista Tipy.pl

Dawniej nasze prababcie wszystkie produkty spożywcze trzymały w spiżarniach. Zastanawiasz się, jaki jest najlepszy sposób na przechowywanie produktów mącznych, kasz, płatków owsianych itp.? Mąka należy do tych produktów, które bardzo szybko się psują, szczególnie mąka razowa. Produkt ten bardzo łatwo wchłania wilgoć oraz obce zapachy. Sprawdź, w jaki sposób przechowywać mąkę i produkty mączne, by zachowały swoją świeżość na dłużnej.
1
Mąkę należy przechowywać w miejscu suchym i ciemnym np. w zamkniętej szafce. Aby mąka nie zawilgotniała, najlepiej trzymać ją w szczelnym pojemniku (może być słoik, plastikowy pojemnik itp.). Czas przydatności mąki do spożycia do 3-5 miesięcy (zgodnie ze wskazówkami na opakowaniu).
2
Jeśli chcesz zaoszczędzić i kupić większą ilość mąki, wówczas lepiej jest kupić całe ziarna oraz domowy młynek do zboża. Zboże lepiej się trzyma a przygotowywana z niego w domu mąka ma wyższą wartość odżywczą i jest smaczniejsza.
3
Duże ilości mąki najlepiej przechowywać w workach z juty - wcześniej należy ją przesiać i dobrze wysuszyć. Worek z mąką należy trzymać w miejscu dobrze wentylowanym, suchym i czystym. Taki worek nie należy kłaść bezpośrednio na ziemi ale na drewnianych podestach, aby mąka była lepiej wentylowana. Worki należy trzymać w pomieszczeniach chłodnych w których temperatura nie przekracza 15 stopni C, zaś wilgotność względna nie jest większa niż 70%.
4
Zakupione produkty zbożowe: mąkę, grysik, płatki itp. zanim zostaną złożone do dalszego przechowywania należy sprawdzić, zwracając uwagę na smak, zapach, barwę, wilgotność i występowanie szkodników.
5
Dobra mąka ma zapach świeży, natomiast zepsuta może mieć zapach pleśniowy, stęchły, śledziowy, miodowy, gnilny. Świeża mąka nie ma wyrazistego smaku, zepsuta ma smak gorzki, drapiący, kwaskowaty, pleśniowy lub słodkawy.
6
Barwa mąki pszennej jest biała z lekko żółtym odcieniem, który zależy od zawartości tłuszczów. Im mąka jest bielsza tym gatunek jest wyższy. Nigdy w swej bieli mąka pszenna nie może mieć szarego odcienia, natomiast mąka żytnia w gorszych gatunkach może mieć ten kolor. Otręby w mące uwydatniają się jako ciemne brązowe cętki.
7
Wilgotność mąki można zbadać biorąc ją w garść i po ściśnięciu zaobserwować czy łatwo wyślizguje się między palcami, czy wydaje wtedy lekki chrzęst, a przy otwarciu dłoni rozsypuje się. Jeśli nie spełnia tych warunków znaczy to, że jest wilgotna. Należy ją lekko przesuszyć w piekarniku i trzymać w suchym pomieszczeniu. Mąka rozcierana w palcach powinna dać odczucie drobniutkiego proszku. Wskazanym jest przesiać mąkę, jeśli zmienia się opakowanie handlowe na inne.
8
Przy zachowaniu dobrych warunków okres przechowywania można przedłużyć, ale nie w nieskończoność. W czasie dłuższego przechowywania w mące zwiększa się ilość kwasów tłuszczowych, co niekorzystnie wpływa na smak i jej wartość. Mąka traci charakterystyczną ciągliwość i sprężystość, wskutek czego stara mąka nie nadaje się do pieczenia ciast.
9
Płatki i kasze powinny być przechowywane w takich samych warunkach jak mąka tzn. w suchym, ciemnym, czystym i często wietrzonym pomieszczeniu. Można przechowywać je w opakowaniach fabrycznych, lub w zakręcanych słojach czy szczelnie zamykanych puszkach.
?

Wskazówki
* Pamiętaj o okresowym sprawdzaniu produktów w celu stwierdzenia ich czystości i jakości.
* Przy każdym przeglądnięciu wskazane jest odkurzenie i oczyszczenie z resztek szafkę lub szufladę.
* Tylko jeden rok można przechowywać mąki, kasze, płatki i makarony.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Batman9999
24.11.2012
Świetna strona i fajne porady,tak dalej utzrymujcie profil tej strony.Pozdrawiam