świeże jaja

Jak sprawdzić czy jajko jest świeże?

Każdy z nas lubi zapach pysznej jajecznicy o poranku. Generalnie lubimy jeść jajka, są zdrowe, smaczne i stosunkowo niedrogie. Niestety nie zawsze potrafimy wykonać odpowiedniego wyboru w sklepie. Najlepiej byłoby kupować jajka oznaczone symbolem "O" czyli z hodowli ekologicznej, niestety te są droższe i dosyć ciężko dostępne. W naszych koszykach lądują więc najczęściej jajka oznaczone "3", czyli z chowu klatkowego. Pomińmy póki co aspekt dobrostanu zwierząt, ale warto nauczyć się czy jajko, które zamierzamy zjeść nadaje się jeszcze do spożycia.
1
Metoda potrząsania

Gdy potrząśniemy jajkiem tuz przy uchu i nie usłyszymy nic, oznacza to że jajko jest świeże. Gdy natomiast usłyszymy słabe, tępe dźwięki możemy się domyślać, że jajko jest już starawe.

2
Próba pływacka

Chyba najbardziej znany test na świeże jajo. Wkładamy jajko do wody i je obserwujemy, jeśli pływa po powierzchni oznacza to, że jest stare. Dzieje się tak, za sprawą pęcherzyka powietrznego, który w świeżym jaju jest niewielki, ale z każdym dniem się powiększa. Po tygodniu, pęcherzyk jest już na tyle duży, ze może utrzymać jajko na powierzchni wody.

3
Próba rozbicia

Wybite świeże jajko charakteryzuje się jędrnym zwartym białkiem, które grubą warstwą przykrywa żółtko.

4
Inne próby

Niezawodnym wyznacznikiem świeżości jaja jest oczywiście jego zapach. Niekiedy także, zwracamy uwagę na barwę żółtka, jednak pamiętajmy, że obecnie jego kolor może zależeć od użytych dodatków.

Powiązane porady

jajka po benedyktyńsku
mleko kozie
sery

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Bizarek
01.03.2016
Przy zakupie jajek należy zwracać uwagę czy skorupka nie jest błyszcząca. Świeżae jajko ma skorupkę matową a przedatowane nabłyszcza się samoistnie