linka holownicza

Jak bezpiecznie holować samochód?

Każdemu może się zdarzyć, że auto nagle zawiedzie, nawet podczas jazdy. Jeżeli nie znasz się na samochodach i sam sobie nie pomożesz, będziesz musiał poprosić kogoś o zaholowanie, i to najlepiej prosto do mechanika.
1
Dobrze, byś woził w bagażniku linę holowniczą oraz hak, jeżeli w twoim samochodzie jest on wykręcany.
2
Samochód holujący powinien kierować nie jego właściciel, ale ten z was, który ma więcej doświadczenia za kierownicą.
3
Kierowca siedzący w pierwszym samochodzie naciska pedał gazu, natomiast siedzący w holowanym aucie naciska hamulec. Pierwszy kierowca nie powinien hamować, ponieważ zmniejszy się wtedy naprężenie liny. Poza tym w przypadku nagłego hamowania oba samochody zderzą się ze sobą. Pierwszy daje tylko sygnał światłami stopu drugiemu, aby zahamował.
4
Ustalcie sygnały porozumiewawcze przed rozpoczęciem jazdy, zwłaszcza sygnał do natychmiastowego zatrzymania.
5
Wybierzecie taką drogę, na której spodziewacie się najmniejszego ruchu.
6
Pamiętaj, że maksymalna dozwolona prędkość na terenie zabudowanym wynosi 30 km/h, a poza nim – 60 km/h.
7
Jeżeli używacie holu giętkiego (holowane auto musi mieć sprawne wszystkie hamulce!), odległość pomiędzy pojazdami powinna wynosić 4-6 metrów, a pośrodku liny powinna być zaczepiona chorągiewka w kolorze żółtym lub czerwonym. Ewentualnie hol może być w biało-czerwone pasy.
8
Hol sztywny (do 3 metrów) stosuje się, kiedy jeden z układów hamulcowych jest sprawny.
9
Pojazd holujący jedzie na światłach mijania, a holowany bez świateł, chyba że widoczność jest nie najlepsza – wówczas powinien włączyć światła postojowe. Ten drugi musi mieć też trójkąt ostrzegawczy umieszczony po lewej stronie, najlepiej za szybą.
10
Pamiętaj też o odblokowaniu kierownicy poprzez włączenie stacyjki.
11
Niedozwolone jest holowanie auta z niesprawnym układem kierowniczym lub hamulcowym. W takiej sytuacji nie pozostaje ci nic innego, jak wezwać lawetę. Podobnie będziesz musiał wezwać lawetę, jeżeli jeździsz samochodem z napędem 4x4 lub automatem.
12
Motocykl powinien być holowany holem giętkim i takim, by możliwe było natychmiastowe odczepienie się. W przypadku samochodów nie może być możliwości odczepienia się.
13
Niedopuszczalne jest włączanie przez osobę siedzącą w samochodzie holowanym świateł awaryjnych.
14
Jeżeli niemiła przygoda przydarzy ci się na autostradzie, będziesz mógł zostać zaholowany tylko do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych. Dalsze holowanie na autostradzie jest zabronione.
15
Utrzymuj stałą prędkość, unikaj gwałtownych szarpnięć i hamowań.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

kontrolka oleju
jazda samochodem nocą
Jazda samocodem w zimie

Komentarze (0)

* Pola wymagane