jazda samochodem

Co robić gdy samochód ściąga?

Ściąganie samochodu bardzo ogranicza komfort jazdy, ale jest też niebezpieczne, ponieważ kierowca może łatwo utracić kontrolę nad pojazdem. Kiedy tylko zauważysz problem, poszukaj przyczyny i rozwiąż go jak najprędzej.
P

* samochód, który ściąga:)

1
Przyczyną mogą być luzy w zawieszeniu (tulejka metalowo-gumowa lub sworzeń wahacza). Jeżeli auto ściąga zwłaszcza podczas przyspieszania lub hamowania, występują siły przesuwające koło do przodu lub do tyłu (w zależności, czy ściąga koło przednie czy tylne) i tym samym następuje przesunięcie całej osi.
2
Odpowiedzialne za ściąganie mogą być też opony. Aby to sprawdzić, zamień koła prawe z lewymi. Jeżeli masz opony kierunkowe, również możesz wykonać taki test - przy przejechaniu krótkiego odcinka testowego nic się nie stanie.
3
Jeżeli po zamianie auto zaczęło ściągać w drugą stronę, oznacza to, że to wina opon. Aby pozbyć się problemu, przełóż opony tylne na przód i odwrotnie, lub kup dwie nowe opony i załóż je na przód. Nierównomiernie starte opony są częstą przyczyną ściągania.
4
Powodem może być też inna wada opony – sprawdź, czy nie jest uszkodzona. Z zewnątrz wiele nie zobaczysz, ale od wewnątrz może być przyklejona łatka i to ona powoduje problem.
5
Przyczyną może być zablokowanie się klocków hamulcowych na jednym z kół. Aby sprawdzić, czy to jest przyczyną, sprawdź temperaturę obu przednich kół. Jeżeli jedno jest wyraźnie bardziej gorące, to właśnie przy nim zablokowały się klocki.
6
Ściąganie może być spowodowane również nieprofesjonalną naprawą auta po wypadku. Kolizja mogła przyczynić się do przekrzywienia osi czy niewłaściwych katów pochylenia. Naprawa tego jest dosyć kosztowna.
7
Geometria też ma tu wiele do powiedzenia. Udaj się do warsztatu specjalizującego się w geometrii pojazdów i poproś o ustawienie zbieżności.
8
Dobrze jest sprawdzić także kąt nachylenia koła i kąt wyprzedzania, i ustawić je w razie potrzeby (jeżeli w twoim aucie da się to zrobić). Jeżeli się nie da, można zamienić śruby mocujące amortyzator do zwrotnicy śrubami z mimośrodem, co pozwoli na regulację kąta nachylenia koła. Można to zrobić w większości samochodów na zawieszeniu McPhersona, czyli klasycznym i najbardziej popularnym.
9
Nie zwlekaj z naprawą, gdyż spowoduje to tylko wzrost jej kosztów.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

jazda samochodem
akumulator samochodowy
Dziury w drodze

Komentarze (0)

* Pola wymagane