klimatyzacja samochodowa

Jak używać klimatyzacji w samochodzie?

Klimatyzacja jest zbawienna zwłaszcza latem, jednak trzeba wiedzieć, jak jej używać, gdyż bardzo łatwo się przy niej przeziębić, a nawet doznać szoku termicznego.
1
Ułatw życie klimatyzacji – nie włączaj jej natychmiast po wejściu do nagrzanego w upale auta. Otwórz okna i przejedź tak kilkaset metrów, aby „wywiać” nagrzane, stojące powietrze. Dopiero wtedy zamknij okna, włącz obieg zamknięty i klimatyzację.
2
Skieruj nawiew na przednią szybę i na nogi, a nie w stronę głowy – unikniesz kataru.
3
Obieg zamknięty włączaj tylko na kilka minut, aby nie dopuścić do przesuszenia powietrza w kabinie i tym samym wysychania błon śluzowych.
4
Temperaturę obniżaj stopniowo.
5
Różnica pomiędzy temperaturą wewnątrz samochodu, a tą na zewnątrz, nie powinna przekraczać 5 stopni C, abyś nie przeżył szoku wysiadając z chłodnego auta w upalny dzień. W trasie różnicę tę możesz zwiększyć do 10 stopni C, ponieważ organizm stopniowo przystosowuje się do nowych warunków.
6
Klimatyzacji używaj nie tylko latem, ale także zimą. Dzięki temu szybciej osuszysz zaparowane szyby.
7
Jeżeli jednak nie korzystasz z niej przez jakiś czas, przynajmniej raz w tygodniu włącz ją na kwadrans. Dzięki temu cały układ klimatyzacyjny przesmaruje się .
8
Co najmniej raz na rok odwiedź serwis klimatyzacyjny i poproś o odgrzybienie. Zrób to też wcześniej, jeżeli zauważysz charakterystyczny niemiły zapach.
9
Raz do roku wymieniaj też filtry powietrza, natomiast filtr osuszający – co 2-3 lata.
10
Klimatyzacja powinna być też regularnie przedmuchiwana suchym azotem, ponieważ składa się ona w głównej mierze z aluminium, które nie lubi wilgoci i pod jej wpływem rozszczelnia się, prowadząc do awarii i obniżenia wydajności.
11
Regularnie kontrolowana powinno być także ciśnienie oraz temperatura chłodzenia, a także poziom oleju w sprężarce oraz czynnika chłodzącego. Zbyt duże ubytki prowadzą do zatarcia sprężarki, a jej koszt to 2-3 tys. zł.
12
Celem wyrównania temperatury, na kilka kilometrów przez końcem jazdy wyłącz klimatyzację i uchyl okna.
13
Ustawiaj dysze nawiewowe tak, by temperatura w całej kabinie była zbliżona. Ciepłe powietrze ucieka do góry, a zimne opada na dół, więc ustaw je tak, by różnicę tą wyrównać.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane