nakrycie stołu

Jak prawidłowo nakryć do stołu?

Nakrywanie do stołu jest sztuką, widać to dobrze na oficjalnych przyjęciach i w dobrych hotelach. Warto zasady prawidłowego nakrywania stosować także w domu. Potrawy podane na pięknym stole smakują dwa razy lepiej, goście będą czuli świeżość i uroczysty charakter posiłku. W większości znamy te podstawowe zasady, jednak warto sobie przypomnieć je i zebrać w jednym miejscu.
1
Zasada obrusu i zastawy

Zasada jest bardzo prosta, a jej stosowanie przynosi porządny efekt. Jeśli używana zastawa jest wzorzysta obrus powinien być jednolity, dobrany kolorem do zastawy. Jeśli zastawa jest gładka obrus może posiadać delikatne wzorki.
Dodatkowo, niektórzy uważają, że zagnieceń obrusu powstałych w wyniku składania nie trzeba prasować, ponieważ podkreślają one świeżość.
2
Przestrzeń osobista

Przy stole każda osoba powinna mieć dla siebie 50cm. Pozwoli to na swobodne jedzenie i operowanie sztućcami bez obijania się łokciami o współbiesiadników.
3
Zastawa

Zastawę układamy równo 2 cm od krawędzi stołu.
Talerze układamy w następującej kolejności: najpierw duży płaski talerz, a na nim głęboki talerz do zupy lub tzw. bulionówkę.
4
Sztućce

Sztućce układamy w takiej kolejności w jakiej będą używane. Najdalej od talerza znajdują się sztućce, które będą używane jako pierwsze.
Widelce układamy z lewej strony nakrycia, noże i łyżkę do zupy z prawej, a łyżeczkę de deseru nad talerzem.
Jeśli jednym z dań jest ryba, podajemy do niej specjalny nóż służący nie do cięcia mięsa, a do zdejmowania skóry.
5
Serwetki

Układamy po lewej stronie talerza. Najbardziej elegancko wyglądają serwetki złożone w jak najprostszy sposób.
Najlepiej by było, gdyby serwetki były z tego samego materiału co obrus.
Po skończonym posiłku, zużytą serwetkę odkładamy po prawej stronie talerza.
6
Naczynia do napojów

Czyli kieliszek do wody, wina i wódki układamy nad talerzem po prawej stronie, w kolejności od najmniejszego do największego, z lewej ku prawej stronie.

Powiązane porady

jedzenie w restauracji
gigantyczne bańki mydlane
dmuchany wąż

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane