szarlotka

Jak zrobić szarlotkę?

BloodyMary - specjalista Tipy.pl
Masz ochotę na słodką chwilę zapomnienia? Upiecz pachnącą, smakowitą szarlotkę. To doskonały sposób na spędzenie wolnego czasu. Poza tym, nie ma chyba na świecie osoby, która nie lubiłaby tego placka.
P

* 185g schłodzonego masła, pokrojonego na kawałki
* 1/3 szklanki cukru pudru
* 1 ½ szklanki mąki
* 1 duże żółtko
* 1 łyżka gęstej śmietany
* cukier puder do posypania (opcjonalnie)
* --Nadzienie--
* 1,5kg jabłek (papierówek lub szarej renety), obranych, z wyjętym gniazdem nasiennym i pokrojonych w kosteczki o boku ok. 1cm
* 1 łyżeczka soku z cytryny
* 1 szklanka (lub więcej) cukru
* 1 łyżeczka cynamonu

1
W dużej misce zmieszaj ze sobą cukier i mąkę, a następnie dodaj do niej pokrojone masło i rozdrobnij je w sypkiej mieszaninie.
2
Żółtko zmieszaj z łyżką gęstej śmietany. Dodaj je do mieszaniny z kroku 1. Wyrób ciasto i uformuj z niego kulę. Owiń ją folią śniadaniową i odłóż do lodówki na 2 godziny.
3
W międzyczasie przygotuj nadzienie. Pokrojone w kosteczkę jabłka zmieszaj z sokiem cytrynowym i umieść na nieprzywierającej patelni. Duś je dopóki większość wypuszczonego przez nie soku nie wyparuje, a same jabłka zaczną się robić miękkie (choć wciąż będą surowe). Zdejmij patelnię z ognia i poczekaj, aż jabłka wystygną. Gdy to nastąpi, zmieszaj je z cukrem i cynamonem.
4
Lekko posyp stolnice mąką. Wyjmij ciasto z lodówki i około 2/3 z niego rozwałkuj.
5
Umieść ciasto w tortownicy lub blasze do pieczenia.
6
Włóż ciasto z powrotem do lodówki na 30 minut.
7
Pozostałą 1/3 ciasta rozwałkuj na grubość ok. 0,5-0,7cm. Pokrój je na paski o szerokości 1cm.
8
Ułóż paski na płaskiej powierzchni i włóż do lodówki na 30 minut.
9
Rozgrzej piekarnik do temperatury 190 stopni Celsjusza. Wyjmij blachę z ciastem z lodówki i przykryj ją papierem pergaminowym. Na papier wysyp fasolę. Będzie ona pełnić funkcję obciążnika (papier musi przywierać do ciasta, a samo ciasto nie może wybrzuszyć się podczas pieczenia).
10
Piecz tak przykryte ciasto przez 15-20 minut lub dopóki nie nabierze lekko złocistej barwy. Po tym czasie wyjmij ciasto z piekarnika, zdejmij z niego fasolki i papier pergaminowy.
11
Na podpieczone ciasto połóż schłodzone nadzienie jabłkowe. Przykryj je wyjętymi z lodówki plastrami ciasta. Możesz utworzyć z nich coś na kształt siatki.
12
Używając pędzla posmaruj paski ciasta gęstą śmietaną i piecz całość dodatkowe 25-30 minut lub dopóki nadzienie nie zacznie „bulgotać”.
13
Wyjmij szarlotkę z piekarnika i pozostaw do ostygnięcia.
14
Możesz podawać ją na ciepło, ostygniętą lub schłodzoną, najlepiej posypaną cukrem pudrem. Doskonale smakuje również szarlotka z bitą śmietaną.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Prosty tort
toffi
brownies

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane