Wymowa R

Jak nauczyć się wymawiać R?

KasikKasik - specjalista Tipy.pl
Wiele dzieci oraz osób dorosłych ma problem z wymową głoski “R”. Częstą przyczyną nieumiejętności wymowy tej literki jest niewystarczająca sprawność ruchowa języka, który nie wykonuje ruchów wibracyjnych. Poniżej przedstawiamy sposoby na pozbycie się wady wymowy litery “r - ćwiczenia języka.
1
Zataczamy językiem koła wzdłuż zewnętrznej linii ust. Po pięć razy w prawo i lewo.
2
Wypychamy językiem policzki.
3
Oblizujemy językiem zęby po ich wewnętrznej stronie, przy zamkniętych, a później otwartych ustach.
4
Żując gumę lub jedząc cukierka, staramy się go przytrzymać językiem przy podniebieniu, zaraz koło górnych zębów.
5
Otwieramy szeroko usta i jeździmy językiem po podniebieniu.
6
Uderzamy językiem o podniebienie wydając dźwięk podobny do stukania kopyt konia.
7
Uderzamy językiem w dziąsła znajdujące się za górnymi zębami.
8
Otwieramy szeroko buzię. Unosimy język do góry i na dół. Tak kilkanaście razy.
9
Otwieramy szeroko usta, wystawiamy język na zewnątrz i unosimy tak wysoko jak to tylko możliwe.
10
Delikatnie gryziemy zębami brzegi języka.
11
Robimy językiem rurkę. Jeśli nie potrafimy, kładziemy na czubku języka kuleczkę zrobioną z papieru, wyciągamy język na zewnątrz jamy ustnej i staramy się tą kuleczkę zdmuchnąć.
12
Wada Wymowy u Dzieci
Ćwiczenie wymowy “R”

1. Staramy się wielokrotnie i bardzo szybko wymawiać jakąś głoskę np. “ttttt”, “kkkkk”, “ddddd”.

2. Powtarzamy szybko zbitki literek np. “bdy pty”, “bda pta”, “bdu ptu”.

3. Mocno dmuchamy na czubek języka uniesiony do podniebienia tuż za zębami. Po tym ćwiczeniu z czasem słychać niewyraźne “tr”.

4. Warczymy naśladując psa “wrrr”, zatrzymujemy konia “prrr”, naśladujemy wrony “kra, kra, kra”
?

Wskazówki
* Jeśli problem z wymową “R” trwa już długo, należy zgłosić się do logopedy.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

zespół Aspergera
Dziecko przeklina
Korzystanie z nocnika

Komentarze (253)

* Pola wymagane

Agata
07.11.2017
Czy to działa? Bo ja bym chciała się obyć bez logopedy, a też nie mówię ,,r". Denerwuje mnie ta wada.
Dawid
08.10.2017
I to mi niby pomoże?
Mikołaj
28.09.2017
Uczę się tego codziennie od miesiąca każde ćwiczenie po jednej minucie i wiecie co, to przynosi efekty, jak tak dalej pójdzie, za 2-3 miesiące będzie już bardzo dobrze! Polecam !
kuzifan
07.02.2017
Witam. Ja nauczyłem się wymawiać literki r w wieku 38 lat więc chyba nie ma to znaczenia. Proszę pooglądać filmy na youtube tam jest wiele cennych porad. Pozdrawiam.
Kappastyk
05.09.2016
Witam mam 13 lat i mam taką sytuacje.. O gólnie kiedyś koledzy się zemnie śmiali (niektórzy nadal ale to świadczy onich że mają duże ego i śą gupi niema człwieka wspaniałego to własnie czyni nas ludzmi ale jak was dokuczają to bierzcie to jako zahartowanie i tak kiedyś dorosną i przestaną. Wiedyś chodziłem do logopedy ale był taki kolega który mnie denerwował i nie mogłem się skupić i też jestem leniwy i chciał bym to zmienić ale to nie taki łatwe tak samo nie umiem pływać ani ładni pisać być poważny :P więc jeszcze dużo pracy przed emną
mietek
23.03.2016
toż wyżej są ćwiczenia:)
Nini
22.03.2016
Witam bardzo prosilabym o zestaw cwiczen chodze do logopedy mam 16 lat i w sumie mi to nigdy nie przeszkadza ale te wszystkie pytania dlaczego tak mowie i wgl nie byly na zasadzie obrazliwe czy cos tylko sama dla siebie postanowilam ze sie naucze w moim przyoadku jest ze sumie mowie te r tylko bardziej to podchodzi pod h
Email gosiapiotrowskawp.pl@wp.pl
Pszczółka
01.03.2016
Mam 13 lat.W szkole się ze mnie śmieją.Byłam z mama u logopedy ale on odwołał się o dwóch tygodniach po podobno mu nie płacili.Zamiast r mówię l i bardzo mi to przeszkadza zwłaszcza w czytaniu na głos.Pomocy!!!
Catsha
10.02.2016
Wielkie dzięki za te ćwiczenie :). Szczególnie pomocne okazało się to trzecie w 12 punkcie. Mam 13 lat i niby rodzice zabierali mnie do logopedów, ale poskutkowało to tylko tym, że nauczyłam się mówić wolniej i wyraźniej. Przez większość czasu miałam na to wyrąbane (wszyscy mnie rozumieli, a to chyba najważniejsze xD), jednak z czasem pomyślałam: "hej, a może by tak nauczyć się mówić to je*ane r?".
33latek
22.10.2015
hej mam 33 lata i dopiero teraz pozbyłem się tej wady. Wcześniejsze wizyty w dawnych latach u logopedy nie pomogły. Zabrałem się do tego poważnie i samodzielnie. Wyczytałem literaturę, porady w internecie, oglądałem rysunki, osoby mówiące r itp. Pozbycie tej wady zajęło mi dokładnie 1,5 miesiąca. Wziąłem urlop i ćwiczyłem język po 2-9h dziennie. Starłem sobie szkliwo ze wszystkich przednich zębów i nie umiem już jeść i pić ciepłych i zimnych rzeczy. Sporo słów potrafię już prawidłowo wymówić. Niestety nauka ładnego mówienia zdaniami to już praca na lata. Przy okazji wyszły na wierzch skrywane latami złe wspomnienia z dzieciństwa jak się ze mnie śmiali. Ogólnie byłem do tej pory wesoły i szczęśliwy, gdyż akceptowałem siebie takim jakim jestem, a teraz to się zmieniło, gdyż żałuję straconych lat,bo inaczej by się moje życie pewnie potoczyło. Nie polecam tak drastycznych zmian.