Domek z piernika

Jak zrobić domek z piernika?

JedzenieJedzenie - specjalista Tipy.pl
Domek z piernika
1 z 13
Piernik na święta Bożego Narodzenia jest tak samo istotny jak sama choinka czy kolędy. Bez piernika, święta nie będą prawdziwe. A z piernika można robić różne rzeczy... Jedną z najciekawszych, dających wiele zabawy, śmiechu i satysfakcji jest oczywiście chatka z piernika - właśnie taka w jakiej mieszkała zła Baba Jaga a na którą natknęli się Jaś i Małgosia.
P

* 700 gr zwykłej mąki
* przyprawa do piernika
* 1 łyżeczka sody oczyszczonej
* 1/2 łyżeczki soli
* 220 gr masła lub margaryny
* 220 gr cukru
* 220 ml melasy
* Składniki na lukier: 2 białka, 1 kg cukru pudru, 3 łyżki soku z cytryny
* Składniki na dekoracje (kolorowe posypki, wiórki kokosowe, żelki itp - wszystko co uznasz, że nadaje się do dekoracji)
* Podstawka na której postawisz domek: cokolwiek co by się do tego nadawało. Może być tacka, mogą być wafle sklejone ze sobą masłem orzechowym lub kremem czekoladowym itp.
* Blacha do pieczenia, papier.
* Szablon - wzór domku.

1
szablon domku z piernika

Na tej stronie znajdziesz wzór, szablon domku z piernika do wydrukowania i wycięcia - Dom z piernika szablon.

Szablon możesz dowolnie modyfikować. Możesz wyciąć więcej okien, inny kształt drzwi itd. Szablon ten jest najprostszy zatem jeśli nie masz jeszcze doświadczenia w robieniu domów z piernika najlepiej jest zacząć właśnie od niego. Z czasem, jak nabierzesz doświadczenia będziesz mogła zabrać się za bardziej skomplikowane domki.

2
Taka powinna być konsystencja ciasta na piernik po wymieszaniu
Ciasto na dom z piernika

1. Zmieszaj ze sobą mąką, przyprawę do piernika, sodę i sól.
2. Ubij masło wraz z cukrem za pomocą miksera, dodaj melasę po czym ubijaj kolejne 2 minuty.
3. Pomału dodawaj wszystkie zmieszane wcześniej suche składniki, cały czas miksując. Jak ciasto będzie już zbyt gęste mieszaj ręką.

Ugniataj i wyrabiaj ciasto tak długo, aż przestanie się rozpadać. Musi ci się samo odklejać od rąk.
3
Pomiędzy wyciętymi kształtami musi powostać minimum 2,5 cm (ciasto urośnie)
Wycinanie ciasta z szablonów

1. Rozwałkuj ciasto na około 1 cm (lub mniej) - jeśli będzie się za bardzo kleić wówczas posyp blat i wałek mąką.

2. Przykładaj po kolei szablony do ciasta i je równo wytnij za pomocą noża o ostrym końcu.

(najlepiej abyś ciasto rozwałkowała na blasze, lub przełożyła na blachę ciasto już rozwałkowane i na blasze wycięła ciasto na wzór szablonów - podczas przenoszenia wyciętych kształtów na blachę, mogłyby one zmienić nieco kształt co nie wpłynie dobrze na konstrukcję domu).

3. Odpadki od wykrawania szablonu ostrożnie pozbieraj i zachowaj.

4. Przed wycinaniem dachu możesz na rozwałkowane ciasto nanieść wzór dachówek za pomocą łyżeczki do herbaty - delikatnie ją dociskając.

5. Wytnij okna - możesz wyciąć je tak, aby pozostawić framugi okien. Wytnij cztery małe okienka obok siebie. Możesz w puste okienko wsadzić landrynkę, która się rozpuści i utworzy szybę (jeśli chcesz wypróbować landrynkowe okna wówczas powinnaś piec na folii aluminiowej - inaczej możesz mieć problemy z odklejeniem landrynek od blachy).

6. Drzwi możesz po wycięciu również upiec a później, po zrobieniu domku postawić je obok drzwi - aby imitowały otwarte drzwi.

Piec w piekarniku rozgrzanym na 190 C przez około 10 minut.
4
Wycinanie brzegów ciasta - Dom z piernika
Po wyciągnięciu z piekarnika odstaw do ostygnięcia. Wyrównaj brzegi jak ciasto będzie jeszcze gorące.
5
Lukier do sklejenia domku z piernika
Lukier do klejenia ścian domku z piernika

Białka ubijaj mikserem, aż staną się sztywne. Dodaj 3 łyżki cytryny. Cały czas miksując dodawaj stopniowo cukier puder. Musisz dodać go bardzo dużo, aż do osiągnięcia prawie sztywnej masy. Im więcej dodasz cukru pudru tym lepiej sklei on ściany i dach.

Lukier przełóż do plastikowego woreczka i odetnij jego koniuszek.
Może się zdarzyć że lukier będzie tak gęsty, że będziesz musiała przekładać go łyżką do plastykowego woreczka - nie przejmuj się, im gęściejszy, tym lepiej.
6
Sklejanie domku z piernika
Pokrywaj brzegi ścian lukrem. Każdą po kolei - lukier bardzo szybko zasycha. Jeśli będziesz zwlekać, zastygnie i nie będzie się dało już nic przykleić.
7
Sklejanie ścian domu z piernika
Ściany domku sklejaj wyciskanym z woreczka lukrem. Staraj się zachować kąty proste. Do przytrzymania pionu ścian bocznych możesz użyć jakiegoś pojemnika. Do odmierzenia kątów prostych - zwykłej kartki papieru.
8
Dach domu z piernika
Aby przykleić dach, pokryj lukrem górne krawędzie ścian bocznych. Dla bezpieczeństwa możesz użyć szklanki - jako podpórki dachu (jeśli uda ci się znaleźć szklankę odpowiedniej wysokości).
9
Drzwi domku z piernika
Za pomocą lukru możesz przykleić wszystkie dekoracje - cukierki, paluszki, posypki itp. Drobne szczegóły jak np. klamka do drzwi możesz zrobić za pomocą pesety i dekoracyjnej perełki do ciast.
10
Dach domku z piernika
Dachówki możesz zrobić za pomocą płaskich cukierków, prostokątnych ciasteczek lub narysować je lukrem. Cukier wygląda bardzo ładnie jako element dekoracyjny imitujący zmarznięty śnieg. Śnieg - puch, możesz zrobić za pomocą wiórek kokosowych.
11
Wejście do domku z piernika
Wejście do domku z piernika możesz wyłożyć ciemnymi ciastkami imitującymi płyty chodnikowe czy kostkę brukową.
12
Dom z piernika z ludzikami i choinką
Domek możesz dekorować każdymi słodyczami. Za pomocą lukru przykleisz niemal wszystko.

* Choinka wykonana z waflowego rożka na lody, żelek i perełek dekoracyjnych do ciast.
?

Wskazówki
* Domek z piernika należy wykonać około miesiąca przed Świętami Bożego Narodzenia.

!

Uwaga!
* Domek nadaje się do jedzenia po około 3 tygodniach - wcześniej będzie on zbyt twardy - tak jak każdy piernik.

Strona 1 z 13

Powiązane porady

kruche ciastka
gruszki w cieście francuskim
sernik z kwaśną śmietaną

Podobne porady

Komentarze (14)

* Pola wymagane

kapipl
10.12.2014
fajne pierniki
rafmaxxx
04.12.2013
W przepisie za duża proporcja mąki do masła. Zamiast ciasta powstaje kruszonka. W necie z reguły widuję przepisy gdzie idzie mąki z 600 - 625 g, a nie 700, zaś margaryny cała 250 g kostka. Musiałem dodać z 30 g masła jeszcze około + dodałem 2 łyżki śmietany. Dopiero w tedy ciasto się zagniotło.
RMxnKjjNom
07.02.2012
pisze:Nie jadłam więc nie wiem, ale po lztrukee sądząc będzie smakować na bank! Dam znać, gdy wypróbuję.
Iskierka
14.12.2011
Domek robiłam pierwszy raz w życiu w tą sobotę. Po pierwsze na cały domek zużyłam lukier z 2 białek i 400 g cukru. Miałam cały dach oblukrowany( wygląda pięknie), posklejane ściany i przytwerdzony płotek i ozdoby. Polecam ozdobić ściany przed sklejaniem ich bo ozdoby zjeżdząją na dół i trzeba przytrzymać przez pewien czas łapką. Kształty wycinałam przed upieczeniem ale po upieczeniu musiałam dociąć ponownie bo się rozrosły. By przyspieszyć klejenie pomogłam sobie suszarką do włosów :-) Grubość ścian moim zdaniem nie ma znaczenia, u mnie każda była inna a dach zrobiłam mega gruby. By dach nie zjechał zanim się przyklei podstawiłam pod domek z obu stron książki tak by dach się na nich wspierał. Nawaliłam grubo lukru i po ok 30 min było ok. Z reszty ciasta co zostało zrobiłam zwyczajne pierniczki, dzisiaj jest środa i są mega miękkie. Ale ja dużo gotuję w kuchni i jest tam spora wilgoć od gotowania więc moze dlatego tak szybko zmiekły. A domek spełniać będzie funkcje dekoracyjne bo nie ukrywam, ze ciasto na ściany boczne spiekłam na maksa i nie da się tego zjeść :-) Ogólnie domek łatwa sprawa mimo, ze wygląda na trudny.
Ktos
13.12.2011
Oto pare porad z życia wzietych dla kogos kto robi taki domek pierwsza raz:Przede wszystkim trzeba BARDZO uważać na to aby ściany i dach domku były takiej samej grubości! U mnie niestety były roznice( dość małe ale jednak), dachówki wyszły ciut grubsza od ścian i drzwi i to już był problemPo drugie po upieczeniu od razu przejść do dekorowania. Ja najpierw zrobiłam piernika a potem leżał on jakiś tydzień- dwa, w międzyczasie zdążył się wygrać we wszystkie stronyPo trzecie kilogram cukru jest chyba na na dwa jajka strusie, bo na kurze to stanowczo za dużo! Wystarczy spokojnie pól kilo na 2 białka, wtedy osiągnie się lukier idealny.Mój domek niestety wylądował w koszu, ale zamierzam się nie poddać i zrobić jeszcze jeden :)
Marchewka
13.12.2010
Domek jest twardy i raczej ciężko jest go później zjeść. Można go zrobić nawet miesiąc przed świętami.
werora
10.12.2010
ile czsu morzna go zrobić przed Swiętami? ile on morze polerzeć? 1 czy poupieczeniu jest twardy?
liani
15.10.2010
Juz doczytałam ze można zastąpić miodem. Mam zamiar zrobić ten domek:))
liani
15.10.2010
Czy melasę można czymś zastąpić??
Jedzenie
02.12.2009
Czerwone cegły są z podłużnych cukierków lukrecjowych. Możesz jednak je zrobić z różnych cukierków, żelek itp.