Wycieczka w góry

Co zabrać w góry?

Wędrówki po górach są bardzo popularną formą aktywnej rozrywki. Jednak niestety nadal zbyt często zdarzają się amatorzy wycieczek, którzy ruszają na wyprawę bez odpowiedniego przygotowania i sprzętu. Nasza nacja ma w krwi samodzielność i niezależność, jednak nieodpowiedzialne postępowanie w górach może skończyć się tragicznie. Nieodpowiednie przygotowanie może nas skutecznie zniechęcić do pieszych wędrówek, ponieważ nie ma nic bardziej meczącego niż bolesne obtarcia na stopach, którym nie potrafimy zaradzić, lub palące uczucie pragnienia, gdy nie mamy ze sobą, ani odrobiny wody. Warto więc zapoznać się z podstawową listą rzeczy potrzebnych nam na wycieczkach i pamiętać o niej w przyszłości.
1
Odpowiednie buty!
Buty powinny być solidne, najlepiej sięgające za kostkę i z traperem na podeszwie. Takie buty, porządnie zawiązane, uchronią nas przed zwichnięciem i ślizganiem się. Absolutnie niedopuszczalne są sandały! Adidasy też nie są dobrym pomysłem, ponieważ ich podeszwa jest płaska i śliska.
2
Plecak
Powinien być jak najlżejszy. Naprawdę nie warto na wycieczkę brać lusterka i kosmetyków. Każda rzecz wkładana do torby powinna być przemyślana. Ważne też, aby plecak sam w sobie nie był ciężki, odpowiedni wybór jest bardzo istotny.
3
Kurtka lub peleryna
W górach pogoda zmienia się jak w kalejdoskopie, dlatego nawet jeśli wybieramy się na krótką wycieczkę, powinniśmy spakować cienką kurtkę przeciwdeszczową. Niezłym rozwiązaniem jest też zestaw cienkich spodni i kurtki z folii.
4
Skarpetki
W razie ulewy, lub nieopatrznego wdepnięcia w kałużę warto mieć przy sobie parę suchych, grubych skarpet. Kto musiał już kiedyś chodzić w przemoczonych, wie jak jest to ważne.
5
Komórka
W razie jakiegokolwiek wypadku, warto mieć przy sobie telefon komórkowy, oczywiście pamiętajmy, aby wcześniej go naładować.
6
Prowiant
W czasie takiej wycieczki, szybko zrobimy się głodni, warto więc wrzucić do plecaka kilka bułek i batonik zbożowy. Czekolada może szybko się roztopić jeśli jest upał, trzeba więc się zastanowić zanim ją spakujemy. Można też wziąć zupkę typu "gorący kubek", którą wypijemy w schronisku. Woda jest niezbędna, niestety waży sporo, ale cena butelkowanej wody w schroniskach jest czasem wielce wygórowana. Gospodarujmy wodą w ten sposób, aby cały czas mieć jej zapas.
7
Mapa
Jest ważnym elementem wyprawy, dzięki niej trudniej będzie nam się zgubić, będziemy mogli też kontrolować na jakim etapie podroży aktualnie się znajdujemy.
8
Plaster i woda utleniona
Czyli niezbędnik na najczęstsze górskie wypadki. Przydadzą się zarówno w przypadku odcisków, otarć jak i niewielkich ranek.
?

Wskazówki
* Zawsze wybierajmy szlak odpowiedni do naszych możliwości, góry to nie przelewki i nie warto unosić się ambicją.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

niki
12.02.2014
skarpetki? bo już bardziej dobre buty, nieprzemakalne i za kostkę to skarpetki zapasowe nie będą potrzebne
Patka
11.02.2014
Jaką odzież? Tylko bieliznę czy np. polary też?
Agata
10.02.2014
Odzież termoaktywą, to podstawa takich wycieczek!