Nerki

Jak zbadać nerki?
BlackSwanBlackSwan - specjalista Tipy.pl

Z roku na rok rośnie liczba osób z niewydolnością nerek (w chwili obecnej jest to ok. 15% społeczeństwa). Leczenie schyłkowej niewydolności nerek jest bardzo drogie i trudne, zatem należy wykonywać badania kontrolne przynajmniej raz w roku, aby możliwie wcześnie wykryć chorobę i zacząć ją leczyć. Im wcześniejsze leczenie tym większe szanse spowolnienia a nawet zatrzymania postępu niewydolności nerek. Jak zatem ochronić swoje nerki? Oczywiście należy przeprowadzić badania kontrolne. Poniżej znajdziesz krok po kroku jak je przeprowadzić.
1
Zgłoś się do swojego lekarza rodzinnego.

Przeprowadzi on badania, które pozwolą ocenić funkcje nerek.

2
Pomiar ciśnienia krwi.

Większości chorób nerek towarzyszy nadciśnienie, które jest zwykle pierwszym objawem ich uszkodzenia.

3
Stężenie kreatyniny we krwi.

Kreatynina jest produktem ubocznym mięśni i jest odfiltrowywana w organizmie przez nerki (kłębuszki nerkowe). Stężenie kreatyniny we krwi powinno wynosić 53-114 µmol/l (0,6 - 1,3 mg%). Jeśli badania wykazują przekroczenie normy stężenia kreatyniny we krwi to oznacza ostrą lub przewlekłą niewydolność nerek.

4
Badanie obecności albuminy (rodzaj białka) w moczu.

Albumina jest białkiem stanowiącym 60% całkowitej ilości białka we krwi. Jeśli nerki pracują sprawnie to nie przesączają do moczu cząsteczek białek tylko oddają je z powrotem do krwi. W przypadku, gdy w moczu zostanie wykryte białko, to oznacza, że nerki są uszkodzone. W początkowej fazie choroby w moczu będą znajdować się niewielkie ilości albuminy. Im choroba będzie się bardziej rozwijać, tym ilość białka będzie większa.

5
USG nerek

Badanie usg nerek wykonuje się na zlecenie lekarza. Aby postawić właściwą diagnozę usg jest kolejnym krokiem po badaniu moczu.

?

Wskazówki
* 10 marzec jest Światowym Dniem Nerek

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane