Objawy choroby nerek

Jak rozpoznać chorobę nerek?

BlackSwanBlackSwan - specjalista Tipy.pl
Objawy choroby nerek
1 z 12
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że ma problem z nerkami, ponieważ pierwsze objawy mogą być bardzo subtelne. Może minąć wiele lat zanim choroba się rozwinie do przewlekłej choroby nerek lub nawet do niewydolności schyłkowej, którą trzeba leczyć już dializami lub przeszczepem nerek. Wiedza jest siłą, zatem nawet jeśli jesteś zdrowy powinieneś poznać objawy chorób nerek, aby móc w razie choroby szybko zareagować i zacząć się leczyć. Jeśli ty, lub ktoś znajomy ma jeden lub kilka z poniższych objawów, należy niezwłocznie udać się do lekarza rodzinnego i przeprowadzić badania krwi i moczu. Pamiętaj, że wiele z poniższych symptomów może być spowodowane czymś innym, niż chorobą nerek. Jedynym sposobem, aby poznać przyczynę objawów jest skonsultowanie się ze swoim lekarzem.
1
objawy choroby nerek - krok 1
Zmiany w moczu

Nerki odpowiedzialne są za powstawanie moczu, zatem wszelkie zmiany w moczu mogą być spowodowane chorobą nerek. Przykładowo:

- Budzisz się w nocy i idziesz do łazienki oddać mocz.

- Mocz może być pienisty (spowodowane to jest białkiem w moczu, które jest w nim nieobecne przy zdrowych nerkach).

- Oddajesz mocz częściej niż zazwyczaj lub w większej ilości (wielomocz, poliuria). Mocz jest rzadki, blady i prawie przezroczysty.

- Oddajesz mocz rzadziej lub w mniejszej ilości niż zwykle (skąpomocz oliguria). Mocz jest gęsty i ma ciemny kolor.

- Mocz może zawierać krew - jest ciemnobrunatny lub czerwony. Krwinki czerwone w moczu oznaczają, że nerki są uszkodzone.

- Odczuwasz parcie na pęcherz lub masz problemy z oddawaniem moczu.

- Odczuwasz ból lub pieczenie przy oddawaniu moczu (zwykle to zakażenie dróg moczowych).

2
objawy choroby nerek - krok 2
Opuchlizna i obrzęki

Gdy nerki są chore wówczas nie radzą sobie z odfiltrowaniem i regulacją poziomu wody w organizmie człowieka. Wówczas dochodzi do zatrzymania wody co odzwierciedlają obrzęki na nogach, kostkach, stopach, twarzy i/lub rękach.

3
objawy choroby nerek - krok 3
Nadciśnienie tętnicze

Nadciśnienie jest objawem większości chorób nerek. Jeśli masz nadciśnienie to powinieneś zrobić sobie badania kontrolne krwi i moczu.

4
objawy choroby nerek - krok 4
Zmęczenie

Zdrowe nerki produkują hormon zwany erytropoetyna, który odpowiada za powstawanie czerwonych krwinek odpowiedzialnych za przenoszenie krwi po organizmie. Kiedy nerki są chore, to produkują mniej erytropoetyny a razem z nią produkowana jest mniejsza ilość czerwonych krwinek. Mniejsza ilość czerwonych krwinek przenoszących do tkanek tlen powoduje, że zarówno twoje mięśnie jak i mózg się szybko męczą. Taki stan nazywa się anemia i jest uleczalny. Dlatego, jeśli czujesz ciągłe zmęczenie i najchętniej ciągle byś spędzał czas w łóżku to należy udać się do lekarza.

5
objawy choroby nerek - krok 5
Swędzenie skóry

Nerki odprowadzają wszelkie zanieczyszczenia z krwi. Jeśli są chore to toksyny nie są odfiltrowywane co może powodować swędzenie. Wysypka może się nie pojawić, jednak swędzenie będzie odczuwalne nie tyle na skórze co pod skórą.

6
objawy choroby nerek - krok 6
Metaliczny posmak w ustach / Amoniakowy zapach oddechu

Toksyny i zanieczyszczenia we krwi (tzw uremia) mogą spowodować nieświeży oddech jak również inne odczucie smaku potraw. Możesz również zauważyć, że nagle nie smakuje ci uwielbiane dotąd mięso lub nagle zaczniesz spadać na wadze, ponieważ mało jesz z braku apetytu (nic ci nie smakuje).

7
objawy choroby nerek - krok 7
Nudności i wymioty

Zatrzymanie w ustroju różnych produktów przemiany materii (toksyn i zanieczyszczeń) może również spowodować nudności i wymioty. Utrata apetytu i nudności powodują spadek wagi.

8
objawy choroby nerek - krok 8
Krótki oddech

Problem ze złapaniem oddechu może być powiązany z nerkami na dwa sposoby. Po pierwsze, woda może odkładać się w płucach. I po drugie, anemia powoduje niedotlenienie ciała a z tym krótszy oddech.

9
objawy choroby nerek - krok 9
Odczucie zimna

Anemia może spowodować stałe uczucie zimna, nawet w nagrzanym pomieszczeniu.

10
objawy choroby nerek - krok 10
Zawroty głowy i problemy z koncentracją

Anemia związana z chorobą nerek oznacza, że twój mózg nie otrzymuje wystarczającej ilości tlenu. Może to prowadzić do problemów z pamięcią, kłopoty z koncentracją i zawroty głowy. Możesz nie pamiętać, co robiłeś ostatniego tygodnia lub dwa dni temu, możesz mieć problemy z koncentracją przy czytaniu czy rozwiązywaniu krzyżówek.

11
objawy choroby nerek - krok 11
Ból dolnej części pleców

Niektóre osoby z chorobami nerek mogą odczuwać bóle pleców lub boków tułowia będących obok zainfekowanych nerek. Te bóle mogą być spowodowane wielotorbielowatością nerek, która z kolei powoduje duże, wypełnione płynem cysty na nerkach i czasami na żołądku.

Strona 1 z 12

Powiązane porady

Sposób na kamienie nerkowe
zioła oczyszczające nerki

Podobne porady

Komentarze (11)

* Pola wymagane

Zuziaduzia
10.03.2017
Mamy nie dwie nerki , ale 3. - Jak nazywa się trzecia nerka ? Ta trzecia jest najważniejsza , jeśli nie będzie filtrowała to i te dwie sobie nie poradzą .
Zuziaduzia
10.03.2017
2. Gdy nerki "są chore" ... mocz będzie nadal oddawany , ale jego kolor będzie jasny , co oznacza , że nerki nie filtrują. Nerki nie zatrzymują moczu , ale zatrzymują toksyny jeśli są nimi pozatykane. Na poziomie nerek nie ma wody - woda może być w żołądku ( po wypiciu i w jelicie cienkim ). Na poziomie nerek jest płyn limfatyczny. - Lekarz tylko pogorszy stan nerek , zapisze następną toksynę ... jakieś piguły , zdecydowanie polecam natutopatę - zielarza.
Zuziaduzia
10.03.2017
3. Badanie ciśnienia trzeba wykonać na obu przedramieniach i na obu pęcinach. Mamy 2 nerki.
Zaniepokojona
12.11.2015
Dotychczas oddawałam mocz do muszli klozetowej w WC, teraz czytam, że mam go oddawać w łazience? czyli szczać do wanny?
kss
12.11.2015
Po tym artykule to własciwie kazdy rozpozna u siebie jakieś objawy choroby.
Andrzej
12.11.2015
Pamiętam jak moja babcia dziadkowi gotowała obieżyny z ziemniaków on to pił i to mu pomagało w oddawaniu moczu. Dzisiaj gdy można wiele takich informacji wyczytać na dr google, też robię to samo
Na pewno ta mikstura nie zaszkodziła, w smaku jest dobra i pomogła.
Polecam i poczytać i stosować.
ola
12.11.2015
To mnie Chris nastraszył
hejka
12.11.2015
Chodzę, chodzę. Co z tego? Wyszło niezbyt na TK i nic. Dla pewności lekarz dał na rezonans, a tu mam rok czekania. Nie pójdą prywatnie bo mnie zwyczajnie nie stać. Pacjent chodzi, tylko lekarze lekceważą. Wiele by pisać.
bbb
18.11.2014
hahahah jakbym latala do lekarza z kazda ta dolegliwoscia to nie mialabym czasu na nic innego ,,, opamietajmy sie troche z tym samodiagnozowaniem ,,,,
Majka
18.11.2014
idziesz do lekarza. i jak człowiek ma rozpoznać - mówisz boli cię cewka, ciągle sikasz, w badaniu na mocz masz białko, masz śluz, mocz jest mocno barwiony a winien być jasny - a lekarz nic ci nie dolega tylko Pani udaje że jest chora...przecież lekarz nawet nic nie widzi - prosto ślepy.