Nastolatek

Jak zaakceptować ekscentryczny styl nastolatka?
suszera - specjalista Tipy.pl

Z wiekiem nasze dziecko ze słodkiej istoty, zmienia się w prawdziwego Wampa. Kolczyki, irokez czy może dredy? To nieliczne fanaberie, którymi nękają nas dzieci. Walczyć czy akceptować? Która taktyka uchroni nas przed zbędnymi kłótniami?
P

* cierpliwość

1
Choć metamorfozy nastolatków mogą mieć pozytywne skutki, czasem dla rodziców stają się prawdziwą gehenną. Nikt nie chce, aby jego dziecko było wytykane na ulicy palcami czy doświadczyło niewybrednych komentarzy z powodu swojego wyglądu. I tutaj pojawia się pytanie: Wspierać czy próbować wyperswadować swojemu dziecku nowy styl?
2
Każde z tych posunięć niesie za sobą pewne konsekwencje. Wszystko zależy od tego jak bardzo zbuntowane jest nasze dziecko oraz od nas samych. Zmiany, które towarzyszą wiekowi dojrzewania mają różne podłoża. Czasem dziecko chce zwrócić na siebie naszą uwagę, innym razem chce upodobnić się do swoich idoli ze świata mediów. Oto kilka typowych reakcji rodziców na zmiany, które „zafundowały” im pociechy:
3
Walka - jest domeną rodziców, którzy są tradycjonalistami, sami zostali wychowani twardą ręką. Często chcą naprawić urojone w ich głowach błędy wychowawcze, które doprowadziły do określonego stanu rzeczy. Walka zazwyczaj zaostrza konflikt jaki rodzi się między rodzicem a dzieckiem, co więcej powoduje nieufność oraz prowadzi do utraty więzi w rodzinie. Dziecko, które spotyka się z ciągłą krytyką rodziców oraz reszty otoczenia doświadcza pewnej satysfakcji oraz podejmuje dalsze kroki w stronę radykalnych zmian wyglądu.
4
Akceptacja - choć ciężko się na nią zdobyć, często daje pozytywne skutki. Podejście opierające się na założeniu: „Kiedyś mu się to znudzi i wtedy będzie jak reszta jego kolegów”, ma pozytywne skutki, choć nie daje gwarancji na tzw. znormalizowanie wyglądu. Dziecko, którego metamorfozę akceptują rodzice jest bardziej otwarte na rozmowy, co daje możliwość spokojnego dialogu oraz wymienienia swoich poglądów na temat stylu dziecka. Należy jednak pamiętać, że nadmierna pasywność może być odbierana jako brak zainteresowania.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane