Para w restauracji

Jak należy zachowywać sie w restauracji?

Zasady dobrego wychowania, czyli Savoir vivre jest sztuką nieco zanikającą. Gdyż częściej chadzamy do barów szybkiej obsługi niż do restauracji więc znajomość tych zasad faktycznie nie jest nam niezbędna. Niemniej sytuacja staje się niezręczna, gdy musimy wybrać się do wytwornego lokalu i nie wiemy jak się mamy zachować. Warto więc poznać kilka podstawowych reguł, aby nie popełnić rażącego błędu.
1
Mężczyzna przodem!

W przypadku wchodzenia do restauracji mężczyzna wchodzi pierwszy. Zwyczaj ten pochodzi jeszcze z czasów, gdy w lokalach często odbywały się bójki, pan wchodzi przez drzwi pierwszy i sprawdza czy wszystko jest w porządku, jeśli tak przytrzymuje drzwi partnerce.
Taka odwrotna sytuacja obowiązuje też podczas schodzenia schodami. Mężczyzna idzie pierwszy, ponieważ ma za zadanie asekurowanie kobiety w razie, gdyby się potknęła. Przy wchodzeniu po schodach, pan idzie już za kobietą i dba o to aby nie spadła ze schodów przechylając się w tył.
2
Odpowiednie miejsce

Jeśli stoliki są rezerwowane, co jest teraz normą nie mamy większego wpływu na wybór miejsca.

Warto jednak wiedzieć, że najbardziej cenne są miejsca przy ścianie, dzięki temu mamy zapewnione nieco spokoju i intymności, ponieważ nikt nie będzie się przeciskał koło naszego stolika w drodze do toalety.
W takiej sytuacji kobieta powinna zostać posadzona twarzą do sali, tak aby miała dobry ogląd na wszystko.
Zasady sadzania gości większe znacznie miały dawniej, gdy miejsce gościa przy stole, bardzo wyraźnie odzwierciedlało ich pozycję z towarzystwie.
3
Zamówienie

Zamówienie zawsze pierwsze składają kobiety!
4
Nie kiwamy na kelnera

Kiwanie, gwizdanie, głośne wołanie itp. są niedopuszczalne! Dobry kelner powinien zareagować na znaczące spojrzenie, ewentualnie poparte delikatnym skinieniem głowy. Może brzmi to nieco śmiesznie i snobistycznie, ale w dobrych restauracjach personel jest odpowiednio przyszykowany do obsługi gości i zauważy takie subtelne znaki.
5
Serwetka

W dobrej restauracji na pewno będzie to serwetka z materiału. Rozkładamy ją i układamy po lewej stronie talerza, w razie potrzeby osuszamy usta lewą ręką. Po zakończonym posiłku serwetkę odkładamy na prawą stronę. Układanie serwetki na kolanach lub zakładanie za kołnierz jak śliniaka, jest często praktykowane jednak nie zgodne z założeniami dobrego wychowania.
6
Sztućce i szkło

- Zawsze zaczynamy od sztućców położonych najdalej od talerza.
- Nóż do ryby nie służy do jej krojenia, a do oddzielania skóry od mięsa.
- kieliszki trzymamy za nóżkę, wyjątkiem jest tutaj koniak który trzyma się za czaszę, ponieważ ciepło dłoni wydobywa pełny bukiet trunku.
7
A psik! i inne...

Jeśli podczas siedzenia przy stole komukolwiek zdarzy się kichnąć, lub komuś się odbije należy to zignorować. Ani przepraszanie, ani pozdrowienia typu "100 lat", nie są w dobrym guście.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

uroczysta kolacja
mężczyzna z kobietą w restauracji
kontakt wzrokowy

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane