Wybór wina do kolacji

Jak dobrać wino do potrawy?

Dobór wina niejednokrotnie nastręcza nam wiele problemów. Niby znamy podstawowe zasady, ale zaczynamy się gubić w momencie, gdy nasza potrawa nie składa się jedynie z mięsa białego lub czerwonego. Pół biedy gdy wybieramy trunek tylko do użytku domowego, zaczynamy się czuć niepewnie, gdy wyboru należy dokonać w restauracji lub zapraszamy do domu znajomych. Poniżej kilka podstawowych reguł dla osób niezbyt dobrze rozeznanych w obszernym winnym sklepie.
1
Kieliszek do wina

Rodzajów jest sporo i zależą one od rodzaju podawanego wina. Niezmiennie jednak kieliszek napełniamy do 3/4 wysokości. Podczas napełniania kieliszka winem, szyjka butelki nie powinna dotykać brzegu kieliszka. Najczęściej kieliszek jest dość pękaty o dużym kielichu i na dość wysokiej nóżce. Ważne jest też samo trzymanie kieliszka, nigdy nie chwytamy za czaszę, ani za stopę naczynia. Kieliszek trzymamy za nóżkę i popijamy wino małymi łykami, delektując się smakiem.

Ważną zasadą jest też serwowanie win zawsze od najmłodszego, zwieńczeniem wieczoru powinno być wino leciwe. podanie najpierw dobrego wina i w miarę upojenia gości przechodzenie do tańszych w nadziei że nie zauważą różnicy, nie jest w dobrym guście.
2
Czerwone wytrawne wino podajemy do ciemnych mięs, dań z grzybów, lub do tłustych serów. Ciemne wino podajemy też do kaczki z którą komponuje się wybitnie dobrze.
Wytrawne wino jest też najlepszą dla naszego zdrowia. Jeśli mamy ochotę na drinka, najlepiej postawić właśnie na kieliszek wina, omijając kaloryczne drinki i piwo.
3
Białe wino podawane jest do mięs białych, ryb i potraw z jaj. Sprawdzi się też przy większości chińskich i greckich lekkich potraw.
Białe wina, mają delikatny smak, który odpowiada właściwie każdemu.
4
Szampan podajemy do kawioru. A właściwie dobry szampan pasuje do wszystkiego. Należy tu raz na zawsze rozprawić się z pospolitym nazywaniem każdego wina musującego szampanem. Prawdziwy szampan jest drogim trunkiem i na próżno go szukać na typowych przyjęciach.
5
Wina słodkie i musujące są wspaniałym dodatkiem do deserów i owoców.
6
Jeśli mimo wszystko w restauracji nie potrafimy podjąć decyzji, lub nie jesteśmy pewni własnego zdania, możemy poprosić o pomoc kelnera. Pytanie o to co by polecił do zamówionych dań, nie ujmie nam na dumie i możemy je bez obaw zadać obsługującej nam osobie.
Będąc w dobrej restauracji, nie musimy czuć się zobowiązani do wyboru niebotycznie drogiego trunku. Nie wybierajmy jednak też wina o najniższej cenie.
?

Wskazówki
* Generalna zasada brzmi: im danie jest cięższe tym cięższym winem należy je uzupełniać i odwrotnie im danie lżejsze, tym lżejszy trunek.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane