rzeżucha

Jak posiać rzeżuchę?

Rzeżucha jest już tradycyjną ozdobą wielkanocnego stołu w Polsce. Jej zieleń i świeżość podkreśla wiosenny okres. Można ją ściąć i użyć jako posłania dla wielkanocnych jajek. Można też pozostawić ją jako zieloną łączkę i poukładać na niej jajka przepiórcze, słodkie jajeczka z czekolady lub cukrowego baranka. Niektórzy też cenią sobie dość mocny smak rzeżuchy który idealnie komponuje się w różnego rodzaju kanapkach.
1
Jeśli chcemy na święta mieć świeżą, zieloną trawkę, musimy się tym zająć dziesięć dni wcześniej. Tyle dni trwa właśnie wzrost tradycyjnej już w naszym kraju rzeżuchy.
2
Co ciekawe, "rzeżucha" jest nazwą potoczna i tak naprawdę jest kompletnie inną rośliną. Ta, którą siejemy na Wielkanoc na mokrej wacie, jest to Pieprzyca siewna - roślina z rodziny kapustowatych.
3
Jeśli chcemy uzyskać górkę z rzeżuchy, wysiewamy ją na doniczce odwróconej do góry dnem, jeśli chcemy płaska łączkę używamy zwykłego talerzyka.
4
Talerzyk wykładamy dość grubą warstwą wilgotnej watki.
5
Wysypujemy na nią nasiona rzeżuchy, tak aby znajdowały się blisko siebie, ale raczej nie nachodziły jedne na drugie.
6
Gotowy talerzyk stawiamy w nasłonecznionym miejscu, najlepiej na parapecie okiennym.Od tej chwili możemy już obserwować jak nasza roślinka rośnie.
7
Przez cały czas należy pilnować, aby wata była wilgotna i w razie potrzeby regularnie podlewać.
Do podlewania możemy użyć zraszacza, jeśli nie mamy, to podlewajmy kubeczkiem, ale bardzo delikatnym strumieniem, tak aby nie połamał delikatnych łodyżek.
8
Rzeżuchę ustawiamy na Wielkanocnym stole, aby nieco ubarwić talerzyk możemy postawić na łączce cukrowego baranka, wysypać kilka czekoladowych jajeczek w kolorowych sreberkach, lub ustawić czekoladowego zajączka lub kurczaczka.
Bardzo ładnie wyglądają też jajeczka przepiórcze, poukładane na rzeżuszce.
Roślinkę możemy wykorzystać do potraw świątecznych lub do ich ozdoby. Możemy "skosić" listki nożyczkami i ułożyć niczym wygodne posłanie dla gotowanych jaj.
9
Jeśli sami nie przepadamy za smakiem tej zieleniny, po świętach podarujmy nasz talerz komuś posiadającemu królika miniaturkę. Uszaty na pewno będzie zachwycony i sam się zajmie "koszeniem", co ogołoci łączkę w zaledwie kilka minut.
?

Wskazówki
* Rzeżucha jest bogata w witaminy A, B2, C, PP i E, podobno jest znakomitym środkiem przeciwko łysieniu.
* Jej nadmiar natomiast może działać moczopędnie, nie należy więc przesadzać, choć trzeba przyznać, że chyba trudno zjeść na raz więcej rzeżuchy.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Mozzarella
Energetyzujący smoothie
kawa

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Karolina
07.04.2015
rzezuchy sie nie sadzi, tylko SIEJE !! co za badziewny tytul pseudo artykulu-instrukcji