Jakie są objawy nadżerki?

Nadżerka w większości jest zmianą o łagodnym charakterze i wcześnie wykryta wymaga jedynie leczenia farmakologicznego. Warto więc zapoznać się z objawami i obserwować swoje ciało oraz pojawiać się na regularnych wizytach u ginekologa. Nadżerka kojarzy się z tak przerażający schorzeniem jak rak. Nie należy jednak popadać w paranoję, ponieważ sama nadżerka nie zagraża życiu kobiety, dopiero zaniedbane i nieleczone schorzenie może prowadzić do poważniejszych stanów takich jak nowotwór. Szacuje się, że na to schorzenie szyjki macicy cierpi co czwarta dorosła kobieta.
1
O wystąpieniu nadżerki może świadczyć bardzo duża ilość krystalicznego śluzu, wydzielanego niezależnie od fazy cyklu miesiączkowego.
2
Gdy nadżerce towarzyszy infekcja bakteryjna, na bieliźnie zaobserwujemy żółte ropne upławy.
3
Gdy śluz jest krwisty, może to oznaczać, że oprócz nadżerki, wystąpił stan zapalny szyjki macicy.
4
O występowaniu nadżerki mogą również świadczyć niewielkie plamienia po stosunku.
5
Szczególnie narażone na wystąpienie nadżerki są kobiety:

- w czasie pierwszej ciąży
- stosujące pigułki antykoncepcyjne o dużej dawce estrogenów
- w trakcie hormonalnej terapii zastępczej - cierpiąca na różne infekcje wirusowe i bakteryjn
6
Diagnozę może jednak wystawić jedynie lekarz podczas badania ginekologicznego. W jego czasie ginekolog może określić, czy na szyjce macicy znajdują się charakterystyczne krwistoczerwone plamki świadczące o występowaniu nadżerki.
7
Niektórzy lekarze uważają, że małe nadżerki wykrywane u młodych kobiet, zwłaszcza tych, które jeszcze nie rodziły, nie wymagają specjalnego leczenia, a jedynie regularnej obserwacji.
Decyzja zależy jednak od wyniku badania cytologicznego.
8
Przy wykryciu nadżerki, lekarz sprawdza też szyjkę macicy pod względem wystąpienia zmian nowotworowych.
9
Jeśli zmiany nie wskazują na rozwijanie się nowotworu, leczenie polega na pozbyciu się stanu zapalnego, a następnie niszczy się nadżerkę przy pomocy różnych metod. Można użyć środków chemicznych, zimna (krioterapii, lasera lub prądu (elektrokoagulacji).
10
Sprawa jest trudniejsza jeśli badania wskazały na możliwość występowania nowotworu. Przeprowadzana jest wtedy dokładna diagnostyka, a następnie odpowiednie leczenie.
!

Uwaga!
* Obserwacja własnego ciała ma mieć dla nas charakter informacyjny, a nie zastępujący wizyty w gabinecie lekarskim. Na konsultacje z ginekologiem wybieramy się regularnie co pół roku, a jeśli w międzyczasie zauważymy coś niepokojącego, powinnyśmy umówić się na wizytę wcześniej.

Powiązane porady

pierwszy raz
seks a zdrowie

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

magda.doradca.abiofem
23.02.2013
Upławy (czyli która różni się ilością czy wyglądem od prawidłowej), powinny nas skłonić do wizyty u ginekologa. Przyczyny mogą być banalne i łatwe do wyleczenia (np. infekcje intymne), przez nadżerkę nawet po schorzenia, które nieleczone mogą mieć poważne konsekwencje zdrowotne.